Lecţia de biologie se mută din clasă la muzeu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Muzeul Naţional de Artă al României s-a transformat în sală de clasă pentru copiii curioşi. Exponatele au folosit ca material didactic. La sfârşitul orelor micuţii au avut parte şi de un atelier de artă.

Lecţia începe cu două reguli de aur: „Nu avem noie să vorbim tare şi nu avem voie să atingem exponatele". Micuţii de la Grădiniţa Elite s‑au conformat repede şi s-au aşezat cuminţi pe pernuţe pentru a participa la lecţia de la muzeu cu tema „Din lumea celor care nu cuvântă". Primul curs- tabloul „Fata cu porumbei" (Sava Henţa). „Vedem în tablou că păsările zboară. Mai ştiti şi alte păsări?", întreabă Ozana Niţulescu, referent educaţional în cadrul muzeului. „Vulturul, struţul, lebăda, găinuşa, cocoşul", vine repede răspunsul.

Tablourile, material didactic

Preşcolarii au pictat animalele lor preferate în atelierul de creaţie

image

Următorul tablou, „Amazoana" de Ştefan Luchian repezintă o altă sursă prin care cei mici sunt puşi să-şi folosească cunoştinţele. Puştii spun pe rând la ce folosesc caii sau cum se numeşte „puiul" calului: mânz.

Apoi, preşcolarii au învăţat despre sculpturi şi animale imaginate de artişti celebri. „Ştiţi de ce sunt plaţi peştii?", întreabă profesorul. „Pentru a înota mai bine", răspund cuminţi elevii care abia au împlinit 3-4 ani. După ce lecţia s-a terminat, elevii au avut parte şi de un atelier de pictură. Fiecare a primit ca temă să deseneze animalul său preferat. Băieţii au fost atraşi mai mult de animale sălbatice, puternice pentru că „îi mănâncă pe cei răi". Fetele însă au desenat porumbei şi cai pentru că sunt „drăguţi".

Profesori la muzeu

„Obiectivul este ca micuţii să se simtă bine la muzeu pentru ca mai apoi să revină. Ideea este să reţină tema respectivă, să înţeleagă opera, să înveţe cum să privească un tablou şi să poată să descrie ceea ce văd în pictura în cauză", explică Ozana Niţulescu. Proiectul „Educaţie nonformală în muzee" este compus din mai multe etape. În prima fază a programului elevii şi preşcolarii iau lecţii de la muzeografi, în timp ce profesorii lor sunt şi ei pregătiţi să susţină astfel de cursuri.

Proiectul, organizat de Casa Corpului Didactic (CCD) din Bucureşti în parteneriat cu MNAR, vrea să îi convingă pe învăţători şi pe profesori să schimbe mai des sala de clasă cu una de muzeu atunci când le predau celor mici desen, literatură şi istorie, dar şi geografie, biologie, matematică, religie şi multe alte materii.

Metode noi de predare

Imaginile din manualele de biologie au fost înlocuite de tablourile de la Muzeul Naţional de Artă al României, unde copiii au învăţat despre animalele pictate de artişti celebri.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite