Părinţii cer revizuirea baremului la română

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Părinţii şi profesorii s-au coalizat în protestul faţă de subiectul controversat
Părinţii şi profesorii s-au coalizat în protestul faţă de subiectul controversat

Revoltaţi de confuzia pe care a produs-o subiectul de gramatică de la Evaluarea Naţională, părinţii au luat cu asalt, marţi dimineaţă, sediul Ministerului Educaţiei.

Marţi, pe la ora 8.30, un grup de 25-30 de părinţi au mers la sediul Ministerului Educaţiei, unde au depus o solicitare de revizuire a baremului de corectare pentru proba de limba şi literatura română din cadrul Evaluării Naţionale. Scrisoarea, adresată Comisiei de organizare a examenului, este redactată „în numele unui grup de părinţi şi profesori de limba română de la mai multe şcoli din Municipiul Bucureşti".

Demersul a pornit de la un subiect de 6 puncte pe care absolvenţii claselor a VIII-a l-au avut de rezolvat la Evaluarea Naţională. Elevilor li se cerea să identifice tipul propoziţiei subordonate din fraza „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii". Potrivit baremului, răspunsul corect este punctul C, adică subiectivă. Unii profesori au argumentat că răspunsul corect ar fi, de fapt, punctul B, respectiv predicativă, alţii că, din contră, baremul e bun.

Subiectul i-a încurcat chiar şi pe copiii de 10. Este cazul unei eleve din Botoşani, şefă de promoţie, care a ales varianta B - subordonată predicativă.
Tânăra a obţinut media generală 10 după cei patru ani de gimnaziu şi spune că cele 60 de sutimi acordate acestui exerciţiu i-ar putea compromite şansele de admitere la liceul preferat.

Între timp, solicitarea părinţilor către Comisia de organizare a examenului a ajuns şi pe internet, sub forma unei petiţii care a fost semnată de peste 25.000 de persoane.

„O subiectivă atipică"

Părinţii spun că „ subiectul de gramatică dezavantajează copiii" pentru că „nu oferă alternative de nivel mediu şi slab" şi că „se referă la o situaţie de subiectivă atipică, care nu se lucrează în mod obişnuit la clasă".

Grupul de frondă a atacat inclusiv subiectele de literatură, despre care a scris că sunt „fie penibil de simple, fie irelevante": „Competenţele evaluate nu sunt de fapt cele de înţelegere efectivă a textului, ci solicită, de pildă, lucruri simpliste, de redare a titlului şi a autorului, fără a evalua, de exemplu, relaţiile de coerenţă sau de sens la nivelul textului."

Semnatarii încheie scrisoarea cerând revizuirea baremului şi punctarea ambelor variante: „Considerăm că alternativele oferite prin răspunsurile a, b şi c sunt inegale la proba de gramatică, iar varianta de răspuns b nu poate fi exclusă de tot ca răspuns posibil, prin urmare propunem notarea ei cu un punctaj, care să denote acceptarea variantei, deoarece este dificil a diferenţia între cele două tipuri de subordonate". În urma acţiunii de marţi dimineaţă, părinţii nu au reuşit să obţină un angajament ferm pentru soluţionarea problemei. „Comisia a spus că se va încerca reevaluarea baremului, fără a preciza un termen", spune Diana Glonţescu, unul dintre părinţii care au mers marţi dimineaţă la minister.

„Ştim că a fost un subiect ambiguu"

Ministrul interimar, Liviu Pop, admite că subiectul „a fost ambiguu", dar spune că baremul nu va fi schimbat.
Pop a mai spus că ministerul a cerut părerea mai multor specialişti, inclusiv de la Academia Română, şi că 90% din aceştia s-au pronunţat în favoarea rezolvării prevăzute în barem. 

Tot el îi asigură pe părinţi că toţi copiii vor intra la liceu, întrucât sunt 200.000 de locuri disponibile în clasa a IX-a, iar la evaluare s-au prezentat doar 166.830 de elevi.

În Sălaj se punctează ambele variante de răspunsuri

Controversa legată de subordonata „buclucaşă" a fost rezolvată în Sălaj într-un mod foarte simplu: vor fi punctate ambele variante. „Am avut o discuţie cu profesorii evaluatori şi am stabilit că, în funcţie de felul în care delimitează candidaţii propoziţiile, vor fi evaluaţi. Am lăsat evaluatorilor posibilitatea de a evalua după cum apreciază ei", explică inspectorul şcolar de specialitate, Marcel Lucaciu.

Cu alte cuvinte, profesorii evaluatori vor putea acorda cele 6 puncte (ce înseamnă şase zecimi la notă) şi celor care au scris că subordonata este subiectivă (cum este corect conform baremului de corectare), şi celor care au scris că este predicativă, cu condiţia ca acest lucru să fie susţinut prin delimitările şi sublinierile făcute de candidaţi în frază. La Bucureşti, inspectorul şcolar Marian Banu spune că decizia de a puncta sau nu ambele variante se ia numai la nivel de minister, în niciun caz de judeţ. (Olimpia Man)

Azi, proba la matematică

Evaluarea Naţională continuă astăzi cu proba scrisă la matematică -  cea mai temută, în mod tradiţional, de elevii din toate timpurile.Examenul începe la ora 9.00, potrivit calendarului de desfăşurare aprobat de Ministerul Educaţiei. Aproximativ 190.000 de absolvenţi de gimnaziu care susţin examenul în 4.516 unităţi de învăţământ s-au înscris la Evaluarea Naţională, potrivit unui centralizator al ministerului.

Accesul elevilor în săli este permis cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei, adică până la ora 8.30.Pe site-ul ministerului pot fi găsite variante de subiecte şi baremele de evaluare din anii trecuţi.

Afişarea primelor rezultate este programată vineri, 29 iunie, până la ora 14.00. În aceeaşi zi, în intervalul orar 14.00-18.00 pot fi depuse contestaţiile, care vor fi soluţionate în zilele de 30 iunie şi 1 iulie. Afişarea rezultatelor finale va avea loc în data de 2 iulie.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite