Arta oratoriei, buchisită încă de la grădiniţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Actorul Alexandru Agarici predă cursul la grupa mică
Actorul Alexandru Agarici predă cursul la grupa mică

Copiii între 6 şi 13 ani învaţă să-şi depăşească una dintre cele mai mari temeri: vorbitul în public. Pentru unii copilăria este plină de privilegii. Acestea vin mai cu seamă sub forma diverselor experienţe de învăţare, mijlocite de părinţii preocupaţi să ofere cât mai mult şi care, desigur, îşi permit.

Vlăduţ, de pildă, merge la karate, ia lecţii de limba engleză, iar acum părinţii lui l-au înscris la cursul de oratorie „Public Speaking Superstar", desfăşurat de Clever Children, deşi nu a împlinit încă 6 ani - are doar 5 ani şi patru luni. Copilul nu e timid (argumentul general valabil al părinţilor care aleg acest curs pentru copiii lor).

„Tatăl lui a insistat să facă «public speaking» pentru că el însuşi se confruntă de câţiva ani cu astfel de situaţii şi a constatat că e bine să ai stăpânire de sine, să fii bun orator", explică Adela, mama băiatului. „Nici eu nu stau bine la capitolul acesta, dar nici nu a trebuit să vorbesc în public de prea multe ori. Avantajul acestui curs e că-i conferă încredere şi-l implică fără să-i dea sentimentul că merge la şcoală. E tot o joacă, din care culegem şi câteva beneficii", adaugă Adela.

Exemple simple

Cursul se ţine la etajul doi al unei clădiri de birouri din cartierul bucureştean Militari. Actorul Alexandru Agarici predă la grupa mică (6-9 ani), alcătuită din patru băieţi şi două fete.

Pentru că sunt foarte mici, trainerul le strecoară abil câte o lecţie despre cum se vorbeşte în public prin exemple simple. „Ei au nevoie să li se dea regulile unui joc. Când ştiu regulile, jocul devine clar. Iar dacă pot să şi aplice în viaţa de zi cu zi, atunci e şi mai bine", explică Agarici. Prima lecţie e că dacă vorbeşti tare, nu-i musai să te şi asculte cineva. „Aţi reţinut cum mă cheamă?", îi întreabă Agarici pe copii. „De ce aţi reţinut? Am zis tare, am zis clar sau am zis când eraţi voi atenţi?" „Când eram noi atenţi...", îngână copiii. „Ia uite ce important e să fim atenţi! Dacă spunem ceva cuiva care nu e atent, nu ne aude!" Şi, ca orice bun orator, îi face să râdă arătându-le cum ar fi fost dacă s-ar fi prezentat în timp ce ei se foiau să-şi găsească un loc la masă.  

Laura şi Mara (stânga) au venit la curs ca să scape de emoţii

Laura şi Mara (stânga) au venit la curs ca să scape de emoţii

Apoi fac un prim exerciţiu de vorbire în public. Pe rând, copiii vin în faţă şi dezvăluie câte ceva despre ei. „Mie îmi place să merg pe role şi să mă duc la grădiniţă, la «Castel»!", zice Alex (6 ani). „Sunt prinţese acolo?" „Nuu, aşa se cheamă!" Copilul se descurcă atât de bine încât prinde curaj şi fredonează la final un cântecel: „Acum e toamnă, daaa, frunza-ngălbeneşte, daaa..."

Autosugestie şi vizualizare

Matei (7 ani) iese în faţa colegilor direct pe sub masă - „Tot timpul îmi place să scurtez lucrurile!" - şi povesteşte că face kaiac-canoe, ceea ce stârneşte rumoare. Alex şi Matei încep să vorbească unul peste altul, dar Agarici intervine prompt: „Ups! Nu putem să auzim doi oameni în acelaşi timp. E ca şi cum te-ai uita la două televizoare - ceva pierzi!" Apoi îi învaţă cum să se aşeze astfel încât să stea cu faţa la toţi ascultătorii.

La grupa mare (10-13 ani), copiii învaţă noţiuni mai complicate. Trainerul Anca Gomoescu le vorbeşte despre vizualizare, autosugestie şi determinare. Ca să înţeleagă, fac exerciţii: cu ochii închişi, copiii îşi imaginează o zi însorită la munte. „Ştiţi cum vă ajută vizualizarea la vorbitul în public?" „Să ne liniştim", răspunde corect o fetiţă.

Cuvinte pozitive

Despre autosugestie le spune că „oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că dacă vrei să capeţi curaj, trebuie să te autosugestionezi. Să spui: nu mi-e frică!, nu am emoţii!" Copiii, atenţi, o taxează imediat: „Dacă spui «nu», îţi atragi răul!" „Aşa este. Folosim cuvinte pozitive: sunt fără de emoţii!", se repliază exemplar Anca.

Agenda cursului mai include şi noţiuni despre tipologia discursurilor (informative şi persuasive), pregătirea vocii, a ţinutei şi crearea bunei dispoziţii înaintea unui discurs, elemente de bază în improvizaţie şi structurarea mesajului astfel încât să fie expus într-un timp limitat.

"Copiii au nevoie să li se dea regulile unui joc. Când ştiu regulile, jocul devine clar. Iar dacă pot să şi aplice în viaţa de zi cu zi, atunci e şi mai bine."
Alexandru Agarici
actor

Cursul ar putea fi inclus în „Şcoala altfel"

Cursul durează şase săptămâni şi costă 590 de lei. Mulţi dintre copiii care s-au înscris la „Public Speaking Superstar" merg şi la alte cursuri oferite de „Clever Children".

Laura, de pildă, este elevă în clasa a VI-a la o şcoală din Alexandria şi în fiecare sâmbătă vine la Bucureşti ca să participe la cursul de programare neurolingvistică şi la cel de oratorie. „Mă aduc părinţii cu maşina. Eu de obicei am emoţii când trebuie să vorbesc în public. Am avut ocazia să particip la concurs de «public speaking» în limba engleză, dar mi-a fost frică, şi atunci, ca să trec peste asta, am ales acest curs. Îmi propun ca anul acesta să merg la concurs", spune Laura.

„Ideea de a face un astfel de curs a pornit de la părinţii. Copiilor le e teamă să ridice mâna la clasă, să vorbească, să-şi spună părerea ori au emoţii şi vorbesc prea încet", explică Violeta Lupu, fondatoarea companiei de training.

Anca Gomoescu îi învaţă pe copii despre vizualizare şi autosugestie



„Mama s-a gândit că m‑ar ajuta să vin aici, pentru că am diverse prezentări de făcut la şcoală şi uneori predau limba română copiilor mai mici din şcoala mea", spune Mara, elevă în clasa a VI-a la Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti (ICHB). De asemenea, lipsa unor astfel de ore din programa şcolară îi determină pe părinţi să le caute în altă parte. „Lucrurile pe care le facem noi aici, în străinătate sunt incluse în programa de bază a oricărei şcoli, chiar de la grădiniţă", adaugă Violeta Lupu. Ce-i drept, şcolile particulare oferă astfel de cursuri elevilor, dar tot cu nişte costuri suplimentare.

Deocamdată, Violeta Lupu încearcă să găsească o formulă prin care să includă cursurile „Clever Children" în activităţile care se vor desfăşura în săptămâna prevăzută în noua structură a anului şcolar şi botezată de Ministerul Educaţiei „Şcoala altfel". „Am început să mergem la şcolile din sectorul 6 şi să propunem cursurile noastre. Vorbim cu directorii, dar şi cu părinţii", explică Violeta Lupu. Săptămâna „Şcoala altfel" va avea loc înaintea vacanţei de primăvară.

"Lucrurile pe care le facem noi aici, în străinătate sunt incluse în programa de bază a oricărei şcoli, chiar de la grădiniţă."
Violeta Lupu
fondatoarea Clever Children

Anca Gomoescu îi învaţă pe copii despre vizualizare şi autosugestie
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite