Jocuri inteligente pentru piticoţi năzdrăvani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Learn to be“ este primul program educativ alternativ de dezvoltare personală a copiilor cu vârste cuprinse între 2 şi 14 ani. Psihologul Laura Bardaş a inventat un program prin care copiii învaţă să aibă încredere în ei, să fie creativi şi să-şi exprime dorinţele. 

Puţin peste ora 11.00, într-o sâmbătă, Laura îşi face intrarea într-o casă micuţă de pe strada Delea Veche, târând după ea un geamantan imens şi roşu.  Înăuntru o aşteaptă deja câteva femei şi copiii lor, lăsaţi slobozi să-şi facă de lucru. Curând, mai vin şi alţii. Când s-a strâns toată trupa de piticoţi, vreo şapte, Laura îi aliniază şi le spune că vor avea parte de ceva interesant.

Deschide în sfârşit valiza roşie din care scoate o mulţime de tălpi şi palme colorate cu care face un traseu. „Mâna dreaptă sus. Dreaaptaa! Matei, cealaltă dreapta! Foarte bine, Ana!" Matei e cel mai mic din grup, are doar 2 ani, pe când restul au 4 sau 5 şi se descurcă mai bine. Apoi le arată ce au de făcut.

„Vreau să fiţi atenţi cum fac eu asta. Vă uitaţi bine unde pun piciorul. Piciorul stâng îl voi pune pe talpa stângă, da? Şi mă uit pentru asta la degetul mare. Aveţi degetele mari la voi?" Copiii răspund în cor că da. „La mine nu se văd", zice Ana cu o voce serioasă. E singura fetiţă din grup şi pare cea mai matură dintre toţi.

Concentrare şi coordonare

Copiii încep să păşească pe tălpile colorate, concentraţi să-şi coordoneze mişcările, să nu încurce stânga cu dreapta, palma cu talpa. Când în sfârşit ating ultimele perechi de tălpi, se răsucesc printr-un salt, bat din palme şi chicotesc încântaţi că au reuşit să ajungă cu bine la capăt. Următorul joc implică o paraşută multicoloră şi multe baloane. Puştii sunt foarte veseli. Când devin prea zgomotoşi, Laura îi temperează prompt. „Hei! Bubbles in your mouth!" (trad. „baloane în gură"), iar copiii îşi strâng buzele şi-şi umflă obrajii, terminând rapid cu gălăgia. 

Laura Bardaş are 36 de ani. Cu opt ani în urmă era avocată, însă apariţia unui copil a făcut-o să-şi reconsidere alegerile. „Când am rămas însărcinată, ceva s-a schimbat fundamental în viaţa mea. Toate principiile şi valorile mele au fost readuse la suprafaţă. Şi atunci am făcut un «switch». M-am apucat de psihologie, am terminat facultatea şi am continuat cu diverse formări. Deja am ajuns la o filosofie de viaţă care e legată mult de echilibru".

Planuri de extindere

Acum trei ani a dezvoltat programul „Learn to be" (trad. „învaţă să devii") împreună cu o echipă de 27 de persoane - psihopedagogi, psihosociologi, consilieri şcolari, cadre didactice, profesori de artă plastică şi dramatică. Între timp a reuşit să introducă „Learn to be", ca opţional, în 40 de grădiniţe particulare şi programe afterschool din Capitală. Intenţionează să se extindă şi în instituţiile de stat, unde însă e mai greu de pătruns, „din cauza birocraţiei". Din dorinţa de a se adresa şi altor copii, în toamna anului trecut a luat fiinţă Clubul „Learn to be", care se ţine sâmbăta. În prezent, echipa „Learn to be" numără şapte traineri.

Programul pune accentul pe dezvoltarea creativităţii, spontaneităţii şi expresivităţii copiilor prin modalităţi active de învăţare. Şi e util pentru că oferă părinţilor un raport profesionist asupra evoluţiei copiilor la finalul programului, fiecare dintre ei având o fişă de evaluare. „Grădiniţa noastră nu a acceptat programul. Au zis că şi ei fac acelaşi lucru, dar nu fac pentru că nu au aceleaşi metode, acelaşi material didactic şi nu sunt nici psihologi care altfel văd lucrurile şi altfel îţi evaluează copilul", consideră mama Anei.

La sfârşitul fiecărui modul, copiii şi adulţii se întâlnesc într-un atelier interactiv. „Nu sunt ateliere de parenting, sunt ateliere-experiment în care toată lumea e abordată la acelaşi nivel", explică Laura. 

"De un an încerc să completez ceea ce fac şi să aduc în România coaching pentru copii.  "
Laura Bardaş
psiholog

Copiii învaţă valoarea lor şi a celorlalţi

Dezvoltarea personală, educaţia nonformală şi teoria inteligenţei multiple sunt conceptele-cheie ale programului „Learn to be". „Pe de o parte, îi susţinem pe copii să-şi însuşească diverse cunoştinţe academice prin modalităţi active, nonformale. Un exemplu este jocul de-a soneria prin care copiii învaţă ce este şi cum se transmite impulsul electric.

Însă cel mai mult ne interesează latura de dezvoltare personală. Să-i vedem că relaţionează altfel cu colegii, că au curajul să-şi exprime gândurile şi curiozităţile, că se afirmă fără să-i lezeze pe alţii, că au dorinţa de a descoperi lucrurile care le plac.

Lucrăm şi pe partea de conştientizare de sine şi de cunoaştere a celorlalţi, vrem să înţeleagă care este valoarea unei relaţii de prietenie, să depăşească momentul prezentului în care dacă te joci cu mine eşti prietenul meu, dacă nu vrei să te joci cu mine, nu mai eşti prietenul meu", explică Cristina Chicoş, psiholog şi PR manager al programului.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite