Dezbaterea „Roşia Montană” - Cecilia Szentesy: Am investit în zonă 400 de milioane de dolari, dar nu din bunătate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cecilia Szentesy, director de proiectare tehnică Roşia Montană Gold Corporation, a declarat în cadrul primei dezbateri televizate, din seria celor cu privire la proiectul Roşia Montană, că în zona respectivă au fost investiţi 400 de milioane de dolari, "nu din bunătate", ci pentru că se vrea ca respectiva comunitate "să se susţină singură".

FOTOGALERIE Cum arată astăzi Roşia Montană

Vezi aici principalele declaraţii:

Cecilia Szentesy: Începând cu 2004 am început să facem primele studii de fezabilitate pentru a se vedea cum poate fi valorificat acest zăcământ de aur de la Roşia Montană.

Magor Csibi (coordonatorul proiectului jurnalistic „Think Outside The Box"): ONG-urile şi cei care au vociferat împotriva acestui proiect au luat în calcul ceea ce s-a întâmplat la Baia Mare în anul 2000 când în mare s-au deversat foarte multe deşeuri. Mai este şi partea cu patrimoniul de la Roşia Montană, despre care mulţi oameni spun că ar trebui conservat şi dezvoltat pentru turism, nu pentru exploatare. Ar trebui făcută o dezbatere reală pentru a se vedea exact ce vrem pentru această zonă.

Ioan Piso (istoric, specialist al Muzeului Naţional de Istorie a Transilvaniei): Au fost aduşi mineri şi specialişti din întregul Imperiu Austriac, aşa se explică atâtea culte religioase acolo. Întotdeauna aurul a atras oamenii cu bani. Aurul a fost dintotdeauna în Munţii Apuseni.

Cecilia Szentesy: Acest proiect nu este oprit, ci duduie cu toate motoarele. Noi nu numai că avem acum acolo 500 de angajaţi, dar suntem şi singurul angajator din zonă. Zona de patrimoniu nu va fi afectată sub nicio formă, iar compania a investit bani pentru conservare şi dezvoltarea turismului.

Magor Csibi: Investiţiile de acolo nu s-au făcut din "bunătate de inimă". Este o luptă a imaginii, nu cred că acest argument privind investiţiile este cel real.

Cecilia Szentesy: Proiectul nu va fi în zona istorică. S-au investit 400 de milioane de dolari. Nu se face asta din bunătate, dar trebuie să ne gândim că o perioadă de 14 ani s-au investit 400 de milioane de dolari şi nu s-a scos nimic. Nu vorbim de bunătate, ci vorbim despre o companie minieră care vrea să lase o comunitate care să se susţină singură.

Magor Csibi: Este o zonă defavorizată, dar nu este singura din România. Pe de altă parte, cine ar investi într-o zonă unde o mare companie va face acolo minerit?

Cecilia Szentesy: În Roşia Montană nu se poate vorbi de turism pentru că nu are caracteristicile necesare, poluarea fiind foarte mare. În primul rând, acest proiect presupune curăţarea zonei din prima zi. Trebuie tratată sursa poluării, nu să tratăm poluarea pentru că, doar dacă o vom trata, o vom face până la capătul lumii.

Compania vrea să facă profit, dar să şi lase ceva în urmă.

În prima ediţie, transmisă vineri, live, de la ora 15, s-a încercat să se găsească răspunsuri la două întrebări fundamentale: de unde a început totul şi cum s-a ajuns la impasul de astăzi.

În acelaşi timp, cotidianul „Adevărul" vă propune, din 21 februarie, de cel puţin două ori pe săptămână, noi unghiuri de abordare a unui caz cu totul aparte.

Invitaţii primei runde de dezbateri televizate au fost Magor Csibi (coordonatorul proiectului jurnalistic „Think Outside The Box") şi Cecilia Szentesy (director de proiectare tehnică Roşia Montană Gold Corporation). Alături de aceştia, şi-a expus punctul de vedere, printr-o intervenţie înregistrată, şi Ioan Piso (istoric, specialist al Muzeului Naţional de Istorie a Transilvaniei).

Dezbatere "Adevărul" / "Roşia Montană“: cum s-a ajuns aici?

image
image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite