„Gândul“ de pe urmă

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cotidianul „Gândul“ va dispărea de la chioșcurile de ziare.

Va face saltul de pe tarabe, din forfota sonoră şi cromatică a străzii, în spaţiul virtual al „online"-ului. Renunţarea la formatul tipărit va fi însoţită de schimbări zdrobitoare îndeosebi pentru cei mai puţin familiarizaţi cu seismul lingvistic al trecerii „Gândului" la o „experienţă digitală completă", cu „aplicaţie proprie de iPad" şi „layout restilizat". Hârtia şi, oricât de perfecţionate, vechile tehnici tipografice vor fi scoase pe tuşă de acest sprint într-o cursă care, mai devreme sau mai târziu, va ajunge să însemne un pariu crucial nu doar pentru presa scrisă din România. Ultima explozie inovativă în presă a fost produsă de magnatul media Rupert Murdoch, prin experimentele aplicate îndeosebi publicaţiilor sale din SUA şi din Marea Britanie. Scăderea dramatică a tirajelor presei scrise, accesul rapid la informaţie printr-un instrumentar electronic din ce în ce mai sofisticat şi prăbuşirea încasărilor din publicitate l-au determinat pe Murdoch să facă felurite joncţiuni între „print" şi „online", de la trecerea unor cotidiane („The Daily") exclusiv pe iPad (în colaborare cu cei de la „Apple") la plata unor sume de bani pentru accesul la versiuni „online" („The Times") sau pentru lectura unor articole din ediţia pe „net" a ziarelor („The Wall Street Journal").

Managerii presei din România nu pot aspira deocamdată la strategiile avansate ale lui Murdoch, deşi insinuarea „internet"-ului în viaţa de hârtie a publicaţiilor de la noi a devenit destul de agresivă în ultimii ani. Cristian Tudor Popescu, unul dintre creatorii şi, cu siguranţă, administratorul cel mai însufleţit al „brand"-ului curat şi onest al „Gândului", afirma că fenomenul comprimării pieţei presei tipărite ar fi „inexorabil" şi că „viaţa cotidianului generalist este de ordinul anilor". Unul dintre cele mai profesionist manageriate cotidiane româneşti, „Gândul" se aruncă în această aventură nu de dragul unor experimente vizionare, ci provocat de o stare de fapt: tiraj sub limita de avarie, „site" vizitat, în schimb, de un număr considerabil de internauţi. Unii dintre excelenţii gazetari ai „Gândului" vor fi părtaşii noii experienţe, alţii vor renunţa, deşi probabil nu datorită incompatibilităţilor apărute în echipă, la fel ca în cazul „Cotidianului" după abandonarea ediţiei tipărite. Presa cotidiană românească va supravieţui doar dacă va renunţa, parţial sau total, la romantismul uruitului rotativei şi al mirosului de tuş proaspăt. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite