Pro TV gândeşte liber?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pro TV a mutat ştirile sportive de pe terenuri în chiloţii iubitelor fotbaliştilor.

Săptămâna asta, un promo difuzat de Pro TV anunţa că manelistul Jean de la Craiova va veni la emisiunea „Happy Hour" pentru a-şi sărbători ziua de naştere. Câteva ore mai târziu, i-am văzut pe Andreea Esca, Mihai Dedu, George Vintilă, Dana Rogoz (fosta Abramburica) şi Costi Mocanu într-un alt promo sărbătoresc: 15 ani de Pro TV. Toţi ronţăiau nişte texte triumfaliste despre „spiritul Pro" şi  „generaţia Pro". Semănau cu actorii din colajele propagandistice, care lău­dau în urmă cu 21 de ani, cu limbă de lemn, realizările „epocii de aur". Cuvinte goale, într-un alt ambalaj.

Mândria vedetelor Pro TV este justificată. De 15 ani, Pro TV este liderul pieţei TV din România: are cea mai mare audienţă, cele mai mari venituri din publicitate, este cel mai dinamic post TV şi cel mai puternic brand media... Adrian Sârbu, fondatorul Pro TV în 1995 (ajutat de banii americanilor de la CME şi de relaţiile lui Ion Ţiriac), este inventatorul televiziunii moderne în România. La începutul anilor '90, după ce şi-a consumat aventura politică în Guvernul Petre Roman (secretar de stat pe probleme de mass-media), fostul regizor de la Studioul Sahia a fost primul om de afaceri care a intuit că informaţia este o resursă profitabilă. În timp ce afaceriştii autohtoni prăduiau băncile, tăiau pădurile, făceau trafic de ţigări, vindeau televizoare sau căpuşau fostele combinate socialiste, Adrian Sârbu a început să controleze şi să exploateze informaţia. (A înfiinţat Mediafax, cea mai puternică agenţie de presă.) Cu Pro TV, Adrian Sârbu l-a făcut pe Emil Constantinescu preşedintele României, dar a pactizat cu partidul lui Ion Iliescu după 2000, când i s-au şters datoriile la bugetul de stat. Nu a reuşit să-l pună pe Mircea Geoană (naşul său) la Primăria Capitalei (2004). Dar, chiar şi aşa, cred că Adrian Sârbu, care a ieşit din acţionariatul Pro TV şi a fost numit de americani şef al CME, este unul dintre cei mai puternici oameni din România. (Dar nu e locul să facem vreun top al muşchilor!)

În timp ce Adrian Sârbu şi-a urmărit interesele de busi­ness, Pro TV a îndemnat poporul telespectator să „gândească liber". A lansat vedete pe bandă (Florin Călinescu, Teo Trandafir, Vacanţa Mare), care i-au furnizat audienţă şi bani din publicitate. Orice vedetă care a părăsit Pro TV s-a topit ca plasticul la flacăra lumânării. A inventat „Generaţia Pro", o formă fără fond, pentru a fideliza publicul tânăr, ca apoi să-l livreze „la pachet" agenţiilor de publicitate. A ridicat faptele diverse (crime şi accidente) la rang de ştiri de interes naţional. S-a închinat maneliştilor (niciun Revelion fără ei!) şi starletelor. A mutat ştirile sportive de pe terenuri în chiloţii iubitelor fotbaliştilor. A umflat băşica lui Gigi Becali şi a linguşit mediocrităţile. A împărţit poporului premii în bani, dar n-a ratat bugetele publicităţii de stat. Cu o mână a dat, cu alta a luat, numele lui Adrian Sârbu fie lăudat! Ăsta-i businessul de televiziune.  
Mi-e greu să cred în sloganul „Gândeşte liber!", fluturat de Pro TV drept un drapel al emancipării românilor. Poporul gândeşte ceea ce i se dă de rumegat în... prime time. Manipulare uşoară, Pro!  

Opinii

Mai multe de la Petre Barbu


Ultimele știri
Cele mai citite