Chifteaua optimistă
0România pare o agenţie de publicitate care produce în fiecare zi reclame ce promit o viaţă mai bună.
Când văd la televizor reclama McDonald's, în care o tânără pereche îşi dispută un McWrap, simt că o măciucă mă loveşte în moalele capului. Este depresia. Asta în ciuda promisiunii din finalului spotului: „Încă un motiv de optimism de la McDonald's". Aşadar, McDonald's îmi promite că dacă voi mânca un wrap voi fi optimist. Dacă voi mânca doi, oare voi fi beat de optimism sau mai aproape de un cancer la stomac?
Starea asta de depresie, provocată de reclame de genul celei de la McDonald's, nu este un moft. Trăiesc din nou suspiciunea că sunt minţit. Altă companie, care îşi ambalează brandul cu promisiuni, încearcă să mă îmbrobodească cu o emoţie (optimismul) numai ca să-i cumpăr o bucată de carne prăjită şi tăiată mărunt, înfăşurată într-un aluat. (La rândul său, Coca-Cola promite fericirea.)
Ştiu foarte bine că nu sunt consumatorul vizat de spotul McDonald's. Nu fac parte din target. Dar aş vrea să fiu şi eu mângâiat de optimism, puţin, puţin de tot, numai dacă aş muşca o dată dintr-un wrap. Înţeleg foarte bine că promisiunile fac parte din arsenalul de marketing al companiilor, promisiuni care creează percepţii şi sunt menite să-i seducă pe consumatori, să-i manipuleze şi să-i vrăjească... Numai ca oamenii să „pună botul", să scoată banii din buzunar şi să cumpere. M-am săturat de aceste promisiuni artificiale, fabricate în departamentele de marketing şi care n-au nicio acoperire în viaţă! România este plină de promisiuni: promisiunile politicienilor, ale primarilor, ale patronilor, ale miniştrilor... Toată lumea promite! De parcă România este o agenţie de publicitate care produce în fiecare zi reclame ce promit o viaţă mai bună („Să trăiţi bine!"), ieşirea din criză (Emil Boc), corăbii cu vâsle pe Dâmboviţa ca să-i plimbe pe turiştii străini (atraşi de frunza Elenei Udrea), spitale moderne, autostrăzi...
M-am săturat şi de promisiunile comercianţilor. În timp ce preţurile alimentelor cresc de la o săptămână la alta, supermarketurile ne bombardează cu oferte, superoferte, hiperoferte şi megaoferte. Toţi ne promit discounturi. Toţi luptă cu preţurile. Toţi vor să pară că sunt ieftini, că practică cele mai mici preţuri, că merită să cumperi de la ei şi că sunt prietenii tăi cei mai buni. După ce cumpăr, mă uit în sacoşă, mă uit pe bon, mă uit în portofel şi constat că socoteala din promoţii nu se potriveşte cu cea din supermarket. Am sentimentul că promoţiile, acest sport naţional practicat de retaileri şi dealeri, m-au păcălit. Şi mă simt prizonierul reclamelor, om cu creierul turtit ca o chiftea între două chifle şi fără scăpare din acest capitalism bezmetic. Nicio scăpare!
Mă resemnez. Hai să mănânc un wrap de la McDonald's! Cu orice risc: să fiu lovit de optimism, să mai fac doi paşi către un cancer sau să ajung, cine ştie?, poate chiar în „societate socialistă multilateral dezvoltată" (o altă promisiune care m-a manipulat cândva). Mănânc wrap, mânca-ţi-aş optimismul!