În apărarea băieţilor deştepţi

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu numai băieţii deştepţi sunt vinovaţi pentru situaţia financiară dezastruoasă în care se află acum compania Hidroelectrica, ci zecile de firme care o căpuşează şi ceilalţi băieţi deştepţi care o conduc.

Hidroelectrica a fost numită mereu perla coroanei societăţilor româneşti. Ce mai companie, ce mai performanţă, ce mai management! Odele înălţate de oficialii care s-au perindat de-a lungul anilor pe la conducerea Hidroelectrica sau a Ministerului Economiei au fost contrazise doar de vocile care blamau contractele cu băieţii deştepţi. Este adevărat, contractele cu băieţii deştepţi, semnate în perioada 2002-2003, sunt profund dezavantajoase pentru companie, deci pentru statul român. Dar ele nu aduc pierderi. Nu toate! Dacă Hidroelectrica produce energie la un cost de 90 de lei/MWh, cât era în 2010, şi o vinde lui Energy Holding cu 125 de lei/MWh, asta tot un profit înseamnă, fie el şi de numai 35 de lei. Ah, dacă ar fi vândut-o pe piaţa reglementată, Hidroelectrica ar fi obţinut mult mai mult, poate 220 de lei pentru un MWh, dar nu de aici vine gaura.

Raportul administratorului judiciar care se ocupă de insolvenţă va arăta, în luna iulie, de ce profitul „perlei coroanei" este infim, în pofida unei cifre de afaceri de aproape un miliard de dolari. Hidroelectrica plăteşte 5.000 de salarii, unele de-a dreptul nesimţite, prime de naştere, de însurătoare, de deces, de zi de naştere şi de ochi frumoşi, sponsorizări şi publicitate.

Hidroelectrica îşi permite să plătească contracte nesimţite cu firme de pază de cartier la un preţ halucinant: 24 de lei pe oră. Spre comparaţie, primele trei firme de pază şi securitate din România (ca cifră de afaceri şi număr de angajaţi), G4S, Rosegur şi Securitas, percep 7 lei pe ora de pază. Hidroelectrica este obligată să livreze pe piaţa reglementată 3,4 TW la un preţ de 83 de lei, ceea ce înseamnă o pieredere pentru companie, dar câştig pentru consumatorul casnic care plăteşte un preţ subvenţionat. Preţul apei pe care Hidroelectrica o foloseşte s-a majorat numai în 2011 de patru ori, iar de aici, alţi băieţi deştepţi, cei de la Compania Naţională Apele Române, câştigă circa 100 de milioane de euro. În fine, potrivit bilanţului companiei, profitul net a scăzut anul trecut de 45 de ori, de la 292,3 milioane de lei la 6,4 milioane de lei, în condiţiile în care veniturile totale au coborât de la 3,41 miliarde de lei la 3,18 miliarde de lei, iar cheltuielile au urcat de la 3,02 la 3,14 miliarde de lei.

Renegocierea contractelor cu băieţii deştepţi este doar primul pas spre normalitate. Mai sunt însă mulţi alţi băieţi deştepţi care căpuşează Hidroelectrica şi până nu li se va tăia sursa de alimentare, „perlacoroanei" nu va fi vindecată.

Ovidiu Marincea este editor coordonator "Adevărul"

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite