„Cu ochii larg închişi“

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

„RUŞINE! Jumătate dintre elevii ieşeni nu trec în clasa a IX-a". Acesta este titlul unui articol apărut ieri, prin care suntem informaţi că la testele pregătitoare doar 50% din copii au luat note de trecere.

Când citeşti ştirea, trei cuvinte îţi rămân imprimate în minte: probleme, slab, dezastru. Şi gata. Am plecat mai departe. Fără nicio clipă de gândire. Nici măcar nu apare întrebarea, obligatorie nu numai pentru un ziarist, dar pentru orice fiinţă umană pusă în faţa unui eşec: DE CE? Şi facem ce am învăţat de la părinţii şi bunicii noştri. Ne proţăpim în faţa lui şi îi urlăm în urechi: „RUŞINE, bă! Pentru asta te dau eu la şcoală? Ca să ajungi un ratat?". Unii, mai cu elan, folosesc şi bătaia „ruptă din rai". După care, supăraţi pe viaţă, mergem la o ţigară, lăsându-l singur. Iar acolo ne oferim explicaţii... „Păi, pentru că sistemul educaţional e la pământ". Sau „nu se mai face şcoală ca pe vremea mea". Ori „copiii din ziua de astăzi nu mai sunt...".

Ştiţi ce? Aşa este. Copiii din ziua de astăzi nu mai sunt deloc ca noi. În nemişcarea noastră, ne-au depăşit de mult. Fac parte dintr-un alt film. Într-o singură săptămână un adolescent primeşte mai multă informaţie decât un om din secolul al XVIII-lea într-o viaţă. Un copil de 6 ani, AFLĂ, CAPĂTĂ deprinderi şi ADUNĂ de-a valma mai mult decât am făcut-o oricare dintre noi până la vârsta de 18 ani. Într-o singură cameră, prin intermediul televizorului şi al calculatorului, micuţul are acces la o lume întreagă.

Vă propun un mic experiment de empatie. Pentru o clipă părăsiţi-vă locurile de oameni mari şi intraţi în papucii unui copil de 14 ani. Închipuiţi-vă o singură zi în această postură. Şi apoi încercaţi să vă descurcaţi cu astea: iPhone, Internet, forum, asteroid, planeta Marte, cutremur, Japonia, Facebook, criză, teme, joc pe calculator, euro, violenţă, divorţ, Pepe, Youtube, şcoală, biserică, Spiderman, mall, maşină, Yahoo, laptop, dolari, Coca-Cola, viitor, McDonald's, telefon mobil, manele, MTV. Şi e doar începutul unei liste care, pe zi ce trece, devine din ce în ce mai mare. Acum încercaţi, fiind un copil de 14 ani, să vă regăsiţi în acest ocean informatic. Veţi avea senzaţia că înotaţi într-o apă plină de resturi. Fiecare mişcare vi se blochează într-un obiect, iar malurile nu se văd niciodată.

Acum, să revenim în papucii noştri de oameni mari. Când 50% din copii nu trec examenul, nu înseamnă că ei sunt proşti. Sau slab pregătiţi. Înseamnă că examenul făcut şi gândit de noi, oamenii mari, are o problemă. Că suntem total depăşiţi. În orgoliul nostru de dascăli sau părinţi, îi privim ca pe nişte elevi de internat. Îi obligăm să urmeze căi învechite şi le cerem să înţeleagă lucruri care, oricum, de mult nu mai există şi nu mai au sens.

O soluţie? Fiecare dintre noi, mai întâi, trebuie să înţeleagă ce înseamnă să fii copil astăzi. Să învăţăm de la ei. Mai apoi, să îi facem parteneri. Să îi includem în viaţa noastră. Să îi tratăm pe fiecare în parte ca pe o fiinţă individuală, cu aptitudini, trăiri şi vise diferite. Şi să îi educăm în acest spirit.

Iar cel mai important, să renunţăm odată la educaţia din bătrâni şi să le arătăm ce înseamnă succesul. Pentru că dacă vei avea grijă să îi spui mereu copilului tău că este slab, atunci aşa va fi toată viaţa. Nu faci altceva decât să îl programezi pentru eşec.

Şi atunci, toate zâmbetele, râsetele şi bucuriile copilului tău nu îţi vor acoperi RUŞINEA de a eşua în rolul de părinte.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite