Policierul românesc la Londra

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Eram puţin mâhnit că am terminat anul cu un articol vag depresiv, când mai potrivit ar fi fost poate unul care să se refere la vreo faptă remarcabilă, un succes, să ne încărcăm şi noi, autor şi cititori, bateriile puternic consumate de-a lungul anului.

Eram puţin mâhnit că am terminat anul cu un articol vag depresiv, când mai potrivit ar fi fost poate unul care să se refere la vreo faptă remarcabilă, un succes, să ne încărcăm şi noi, autor şi cititori, bateriile puternic consumate de-a lungul anului. Iată, acest text suplimentar îmi oferă ocazia să mă îndrept! Să scriu despre ceva pozitiv, despre ceva care ar putea să aibă succes. Am mai amintit numele Ramonei Mitrică, directoarea Centrului Cultural Românesc de la Londra, şi pe al lui Mike Collins, scriitor şi jurnalist britanic, curatorul Festivalului Filmului Românesc, ajuns în această toamnă la ediţia a opta. De altfel, Mike este un prieten vechi al culturii noastre, susţinând aici conferinţe, ocupându-se de programe de management cultural dedicate tinerilor români, participând la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu şi publicând studii şi articole în presa culturală generală sau mai specializată din ţara noastră.

Ultima ispravă a celor doi a fost lansarea seriei de carte poliţistă, destinată autorilor din Europa de Est, „Profusion Crime Scene", divizie editorială a „Profusion International Creative Consulting", societate în cadrul căreia cei doi sunt co-directori. Vor fi publicaţi în limba engleză autori din toate ţările din această parte a Europei, dar ai noştri au beneficiat de buna informare a iniţiatorilor în ce priveşte spaţiul românesc, astfel încât la sfârşitul lui noiembrie, primele trei cărţi ale seriei - „Attack in the Library" de George Arion, „Kill the General" de Bogdan Hrib şi „Anatomical Clues" de Oana Stoica-Mujea - au fost lansate la luxosul etaj al şaptesprezecelea  al celei mai înalte clădiri din City-ul londonez, desigur în prezenţa autorilor care, de altfel, au fost „exploataţi" cum se cuvine, pe lângă lansarea amintită, având de înfruntat sesiuni de autografe, o întâlnire „de lucru" la Goldsmiths College şi o alta University of  Leeds. Trei autori, trei generaţii, trei maniere diferite de abordare a genului poliţist. Aş spune că editorii şi promotorii au gândit foarte bine acest prim contact al „poliţismului" românesc cu publicul de limbă engleză. În curând, Mike Phillips, editorul seriei, va debuta şi ca autor în acest gen - a scris împreună cu istoricul Stejărel Olaru un policier verité inspirat dintr-un caz care a cutremurat Bucureştiul pe vremuri: „Râmaru - Butcher of  Bucharest", astfel încât evantaiul ofertei se deschide şi mai mult.

Sigur, dacă ne gândim la dimensiunile producţiei engleze în genul poliţist şi la cele ale industriei de profil  americane, instalată confortabil în Anglia, am putea conchide că Ramona Mitrică şi Mike Collins au purces într-o aventură temerară. Nu sunt deloc convins că lucrurile stau aşa - acolo există o piaţă uriaşă, cu un public foarte divers din care se va selecta o parte interesată în poveştile cu crime sosite din Estul Sălbatic. În fond, spectacolele de teatru sosite din această parte a Europei, inclusiv din România - Tocilescu, Caramitru, Purcărete etc. -, au avut succes imens în anii nouăzeci-două mii, filmele „noului val" de asemenea, din 2000 încoace, aşa că şansele unui gen cu adevărat „popular" ar putea fi chiar mai mari. Eu ţin pumnii acestei aventuri, oricât de temerară ar putea să pară unora!

Liviu Antonesei
  este scriitor şi jurnalist. Din aprilie 2010, susţine o rubrică săptămânală de comentariu politic.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite