Liber la comerţul cu maşini - daună totală. Cum sunt păcăliţi românii cu „chilipiruri“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Samsarii care vânează epave auto pentru a le reintroduce în circulaţie se ocupă nu numai de maşinile aduse din Occident, ci şi de cele făcute praf în România. Totul cu ajutorul unor lacune din lege şi, uneori, cu complicitatea unor funcţionari ai asigurătorilor.

Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente susţine că în norma ASF 20/2017 privind asigurările auto din România se stipulează că firmele de asigurări pot vinde la licitaţie maşini cu „daună totală“. Cei care au făcut aceste norme s-au gândit că epavele pot fi vândute pentru dezmembrări, companiile de asigurări putând recupera o parte din daune. 

Cristian Muntean consideră că marea problemă a acestor norme o constituie faptul că ele nu stipulează în mod expres ca, la vânzare, epavele să fie radiate aşa cum se întâmplă în Occident. Astfel, ele ajung să fie vândute ca orice maşină, cu actele aferente, atrage atenţia specialistul. 

 Site-ul specializat în maşini cu „daună totală“

Există chiar şi o pagină de internet unde se licitează maşinile avariate. În prezentarea site-ului se spune că Autosel este un sistem informatic destinat evaluării autovehiculelor avariate, neavariate, bunuri şi utilaje. 

Aşadar, activitatea principală constă în evaluarea sau tranzacţionarea autovehiculelor asigurate CASCO, care, în urma unui eveniment rutier sunt declarate daune majore/totale. Zilnic, aici apar vehicule făcute praf în accidente rutiere, de la companii de asigurări care deţin în portofoliu peste 95% din cota de piaţă CASCO din România.

Cei interesaţi să achiziţioneze autovehicule cu „daună totală“, pot accesa site-ul numai după ce trec prin secţiunea înscriere, pentru mai multe informaţii. De asemenea, orice deţinător al unui autovehicul lovit, indiferent tipul de asigurare (RCA sau CASCO) poate solicita evaluarea şi tranzacţionarea acestuia prin sistem. Oricum, la începutul săptămânii pe site erau la vânzare 50 de maşini avariate, respectiv 42 de autoturisme, şase utilitare şi două camioane.

Samsarii ochesc maşinile declarate epave din motive tehnice

Cristian Munteanu spune că, nu de puţine ori, maşinile cu „daună totală“ sunt cumpărate chiar de angajaţi ai companiilor de asigurări care mai apoi au două variante: revânzarea către samsari sau repararea în service-uri obscure. Apoi, aşa „cârpite“, maşinile reajung pe stradă. DE fapt, motivul pentru care maşinile sunt declarate cu „daună totală“ împarte autovehiculele în două categorii. În prima intră maşini declarate astfel din motive economice: avariile sunt atât de grave încât piesele şi manopera depăşesc mult sumă asigurată. Deci pentru samsari nu prea rentează să le „recicleze“.

A doua categorie e formată din maşinile care ajung epave din motive tehnice ce nu sunt, însă, aşa de costisitoare din punct de vedere al reparaţiilor. Aceste maşini au suferit avarii grave la lonjeroane, stâlpi sau pavilion şi sunt foarte periculoase pentru că structura de siguranţă ar ceda în totalitate la un nou incident rutier. Cu toate acestea, ele sunt vizate de samsari pentru că sunt foarte rentabile. 

Verificarea într-un service autorizat este sfântă

Pentru a evita cumpărarea unei astfel de maşini „reciclate“, cel mai bine este să cereţi vânzătorului verificarea autoturismului într-un service autorizat. Un simplu refuz trebuie să vă dea de gândit, mai ales dacă oferta este tentantă. Astfel, verificarea fizică a maşinilor într-un service de reprezentanţă vă poate salva de la o astfel de achiziţie păguboasă şi chiar periculoasă. Specialiştii vă pot certifica faptul că maşina nu a fost lovită.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite