Este oficial! Conducătorii auto impulsivi vor primi amenzi dure. Portretul şoferului agresiv în trafic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Legislaţia a fost adaptată pentru a face posibilă sancţionarea şoferilor agresivi Foto Shutterstock
Legislaţia a fost adaptată pentru a face posibilă sancţionarea şoferilor agresivi Foto Shutterstock

Guvernul a stabilit joi, printr-o Ordonanţă de Urgenţă, noi amenzi pentru mai multe abateri de la legislaţia rutieră, fiind prima oară când legislaţia în domeniu va sancţiona şi comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.

Conform documentului guvernamental, agresivi în trafic pot fi caracterizaţi şoferii care schimbă benzile de mai multe ori, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens, dar şi cei care întorc vehiculul prin folosirea frânei de mână sau care circulă „la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia”. Apoi, vor mai fi sancţionaţi şoferii care claxonează sau dau semnale cu farurile în mod abuziv, cei care fac drifturi, dar şi motocicliştii care merg pe o singură roată. Toate aceste comportamente în trafic vin cu amenzi între 580 de lei şi 725 de lei şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile. În cazul în care din aceste motive s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, se stabilesc amenzi prevăzute în clasa a III-a de sancţiuni (870 de lei - 1.160 de lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile.

Însumarea perioadelor de suspendare a dreptului de a conduce

În plus, cei care circulă nejustificat pe banda de urgenţă a autostrăzii vor fi amendaţi cu până la 2.900 de lei şi vor rămâne fără permis 90 de zile. Mai mult, s-a introdus şi sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru „executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile, de a circula în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională”. Totodată, s-a majorat şi sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată, depăşirea neregulamentară, dar şi pentru depăşirea vitezei legale cu mai mult de 70 de kilometri.

Pe de altă parte, proiectul mai prevede că „în cazul săvârşirii a două sau a mai multor contravenţii care atrag şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce, constatate prin acelaşi proces-verbal, perioada de suspendare se calculează prin însumarea perioadelor prevăzute pentru fiecare faptă”. Astfel, ca exemplu, cei care circulă pe contrasens pe autostradă cu o viteză care depăşeşte cu mai mult de 70 de kilometri la oră viteza legală vor avea suspendat permisul pentru 240 de zile.

Ministrul de Interne, Lucian Bode, a explicat de ce a fost necesară adoptarea proiectului. „În ceea ce priveşte atât contravenţiile constatate cât şi infracţionalitatea sesizată la regimul circulaţiei pe drumurile publice se remarcă un trend ascendent îngrijorător. Astfel comportamentul actual în trafic al unor participanţi la trafic a impus o reevaluare a cadrului legal şi noi mecanisme de sancţionare prin raportare la gradul de pericol social al acestora.(...) Toată siguranţa rutieră constituie o problemă gravă în România, nivelul acesteia fiind semnificativ mai mic faţă de media înregistrată în statele membre ale Uniunii Europene.

Comportamentul actual al unor participanţi la trafic a impus o reevaluare a cadrului legal şi noi mecanisme de sancţionare prin raportare la gradul de pericol social al acestora Lucian Bode  ministrul de Interne

În anul 2021 sa înregistrat o scădere a numărului accidentelor grave cu aproape 22% şi a persoanelor grav rănite cu aproape 31% comparativ cu 2020 în timp ce numărul persoanelor decedate în accidente rutiere a crescut cu 8% mai exact am ajuns la 1778 de morţi în accidente rutiere în anul 2021”, a adăugat Lucian Bode.  

Psihologul Mihai Copăceanu susţine că agresivitatea cetăţenilor a crescut în general, nu numai în trafic, dar că în cazul şoferilor un astfel de comportament trebuie penalizat grav deoarece poate avea chiar şi urmări tragice. „Sancţionarea prin amenzi ridicate este una dintre măsurile care pot descuraja comportamentele agresive în trafic.

Cu cât amenzile sunt mai mari, cu atât vor fi mai puţine comportamente agresive şi, în consecinţă, mai puţine accidente şi victime. Mihai Copăceanu psiholog

 În România, şoferii sunt încurajaţi indirect să comită infracţiuni, să se comporte agresiv în trafic şi pentru că ştiu că nu vor suporta consecinţe riguroase. Amenzile sunt foarte mici şi şoferii agresivi sunt cei care nici nu-şi conştientizează vinovăţia, sunt convinşi că pot plăti jumătate sau să conteste în instanţă. Cu cât amenzile sunt mai mari, cu atât vor fi mai puţine comportamente agresive şi în consecinţă mai puţine accidente şi victime. Am încredere că odată existente aceste prevederi legislative, poliţiştii nu vor avea ezitări în aplicarea sancţiunilor. În acelaşi timp, viitorii şoferi au nevoie de o mai bună pregătire”, a declarat psihologul pentru „Adevărul”.

Şoferii imuni la amenzi

Campion naţional de raliu şi proprietar al unei şcoli de pilotaj, Vali Porcişteanu susţine că, în general, posibilitatea de a fi amendaţi cu sume importante de bani va tăia din avântul şoferilor agresivi, dar şi că există o categorie de conducători auto care sunt imuni la acest tip de sancţiuni. „Este vorba de şoferii cu bani, care nu se plâng de o amendă pentru că îşi permit să o achite sau au pârghiile necesare ca să o conteste. 

Există şoferi care ajung în multe cazuri să se supraevalueze, să se creadă zei la volan Vali Porcişteanu campion naţional de raliu şi proprietar al unei şcoli de pilotaj

Aceşti şoferi au şi maşini scumpe, puternice, sofisticate din punct de vedere tehnic, cu multiple sisteme de asistenţă, care dau mare încredere la volan. Dacă aceşti şoferi au şi nişte zeci de mii de kilometri rulaţi fără incidente grave, ajung în multe cazuri să se supraevalueze, să se creadă zei la volan. Drept urmare, vor fi deschişi unor manevre agresive la volan. Pe aceşti şoferi sper să-i sperie, totuşi, posibilitatea de a se trezi cu permisul suspendat pe mai multe luni”, a precizat Vali Porcişteanu.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite