Primul observator astronomic privat din România se construieşte la Therme Bucureşti

Therme Bucureşti va găzdui primul observator astronomic privat din România

Observatorul, care va purta numele astronautului român Dumitru Prunariu, va fi construit pe arealul Therme Bucureşti în următoarele luni şi va fi dotat cu tehnologii de ultimă generaţie, destinate atât specialiştilor, cât şi pasionaţilor de astronomie. Investiţia este estimată la circa 1 milion de euro.

Acesta este primul observator astronomic privat din România şi va include telescoape destinate astronomilor amatori şi un planetariu digital de ultimă generaţie. Observatorul se va adresa atât specialiştilor din domeniu, universităţilor care doresc să facă cercetare şi observaţii cu caracter ştiinţific, cât şi astronomilor amatori şi, nu în ultimul rând, copiilor, elevilor şi studenţilor, se arată într-un comunicat Therme Bucureşti

Soarele va putea fi explorat la Therme

Observatorul va fi constituit dintr-o clădire principală, care va cuprinde un planetariu cu o cupolă cu diametru de 5 metri, cu o capacitate de 20-30 de spectatori,  o cupolă cu diametru de 4 metri, care va găzdui un telescop de tip Ritchey Chretien cu o deschidere de 500 mm (similar cu renumitul telescop Hubble), destinat specialiştilor, un spaţiu expoziţional şi un astroboutique, de unde se vor putea achiziţiona suveniruri şi produse astrofoto.

observator astronomic privat romania therme bucuresti

În imediata vecinătate a clădirii principale, se vor construi patru cupole cu un diametru de 2,5-3 metri, în care vor fi amplasate patru instrumente destinate pasionaţilor de astronomie: o lunetă cu o apertură de 180-200 de mm, destinată studiului planetelor, precum şi a galaxiilor, nebuloaselor şi altor obiecte cereşti îndepărtate, un telescop catadioptric (Cassegrain) cu o apertură de 400 de mm, potrivit pentru observaţii „deep sky” (observaţii ale obiectelor cereşti îndepărtate), şi o lunetă solară cu ajutorul căruia va putea fi observat soarele şi, nu în ultimul rând, un telescop newtonian cu apertură de 400 de mm.

Toate aceste echipamente sunt însoţite de accesorii profesionale şi semiprofesionale, oculare, filtre, camere extrem de performante, specializate pentru observarea astrelor, filtre pentru observarea şi studiului soarelui, focusere şi alte accesorii obligatorii în ştiinţa astronomiei.

„Suntem mândri să găzduim un astfel de proiect unic în România, care va contribui la popularizarea ştiinţei în rândul copiilor şi tinerilor şi care va oferi posibilitatea specialiştilor de a face cercetare“, a declarat Stelian Iacob, administrator Therme Bucureşti.

Proiectul va include, în viitor, un radiotelescop pentru studiului cerului înnorat, precum şi mai multe săli de curs de studiu şi o sală de evenimente. Pe lângă observaţii astronomice, vizitatorii vor putea urmări proiecţii la planetariu şi vor putea realiza fotografii cu ajutorul unor echipamente performante şi profesionale.

Galaxy Explorers, o lună de celebrare a astronomiei

Anunţul construcţiei a fost făcut în prezenţa lui Dumitru Prunariu şi a altor 12 astronauţi renumiţi din lume, cu ocazia împlinirii a 35 de ani la primul zbor în spaţiu al unui român.

„Lansarea unui astfel de observator astronomic, dotat cu tehnologie state-of-the-art este unică în ţara noastră, oferind acces la fascinanta lume a astronomiei atât amatorilor, cât şi profesioniştilor. Poţi să explorezi spaţiul şi, în acelaşi timp, te bucuri şi de vacanţă la Therme Bucureşti”, a declarat astronautul Dumitru Prunariu.

Cu misiunea de a încuraja publicul să descopere beneficiile ştiinţei în viaţa de zi cu zi, Therme Bucureşti s-a alăturat campaniei Discovery România, prin găzduirea celei de-a doua zi a evenimentului ASTROFEST, şi prin lansarea programului Galaxy Explorers.

ASTROFEST este un eveniment care marchează 35 de ani de la zborul în spaţiu al lui Dumitru Prunariu, organizat în parteneriat cu Discovery România şi revista Ştiinţă şi Tehnică.

București