Metroul din Bucureşti împlineşte 36 de ani. Zece lucruri mai puţin cunoscute din istoria transportului din subteran: de ce intră porumbeii în staţia Unirii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fotografii de arhivă din istoria metroului bucureştean
Fotografii de arhivă din istoria metroului bucureştean

Metroul din Bucureşti împlineşte joi, 19 noiembrie, 36 de ani de existenţă. „Adevărul“ vă prezintă cum a luat acesta naştere, dar şi zece lucruri mai puţin cunoscute despre staţiile din subterean. Deşi în fiecare an erau organizate evenimente prin care se sărbătoarea ziua de naştere a metroului, anul acesta toate au fost anulate după tragedia care a avut loc în Colectiv.

Nicolae Ceauşescu a fost considerat „păsintele“ metroului din Bucureşti, fiind cel care şi-a dorit ca în Capitală să existe un sistem de transport în comun prin subteran. Puţini sunt cei care ştiu că, de fapt, ideea de a realiza metroul în subteranul din Capitală există de la începutul secolului al XX-lea şi i-a aparţinut lui Dimitrie Leonida, un tânăr student pe atunci. Astfel, între 1934 şi 1936 începe să capete contur şi ideea realizarii unor linii de transport în comun subteran cu trenuri sau tramvaie electrice.

Planurile inginerilor sunt ruinate odată cu venirea celui de-Al Doilea Război Mondial şi sunt reluate, în cele din urmă, de dictatorul Nicolae Ceauşescu. Acesta reuşeşte să îi mobilizeze pe muncitorii din acea perioadă şi în 1975 se pune piatra de temelie a metroului. Astăzi, sistemul de transport în comun din subteran nu este mult schimbat în comparaţie cu ce se găsea în trecut. Iniţial, scopul metroului a fost să transporte muncitorii către cartierele-dormitor ale oraşului într-un mod eficient.

Zece lucruri mai puţin cunoscute despre metrou:

1.       Staţia Piaţa Unirii 1 este o staţie de suprafaţă, construită cam la şapte metri adâncime. Din acest motiv deseori în staţie intră păsări.

2.       Deseori, în staţiile din subteran sunt infiltraţii şi muncitorii sunt nevoiţi să facă nişte injecţii pentru impermeabilizarea pereţilor, oprind în acest fel acumularea de apă pe şine.

3.       În fiecare noapte după ce se termină programul destinat călătorilor, în jur de 600 de angajaţi Metrorex coboară în subteran şi verifică starea în care se află reţeaua de transport în comun. Din acest motiv metroul din Capitală nu poate circula pe timpul nopţii.

4.       În staţia de metrou Politehnica sunt încrustate în marmura pe care calcă zi de zi trecătorii fosile vechi de peste 65 de milioane de ani.

5.       Din planurile lui Ceauşescu nu făceau parte şi scările rulante pentru că spunea că tinerii sunt oricum prea graşi şi au nevoie de mişcare.

6.       În prima perioadă, muncitorii care lucrau la reţeaua subterană nici nu ştiau ce fac de fapt. Ştiau doar că trebuie să lucreze, însă nu ştiau la ce proiect muncesc.

7.       Trenurile IVA, cele vechi care circulau prin subteran, au fost produse în România, la Fabrica de Vagoane de la Arad.

8.       Odată cu introducerea pe şine a noilor CAF-uri, trenurile de tip IVA au fost scoase din circulaţie şi duse la casat.

9.       Elena Ceauşescu nu credea că metroul chiar o să meargă vreodată, însă Nicolae Ceauşescu era foarte încrezător.

10.   Ritmul în care a fost construit metroul a fost incredibil pentru acea vreme: aproape cinci kilometri pe an. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite