Reforma şcolilor: între optimism şi risc de dispariţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Școlile mici vor beneficia de mai puțini bani din bugetele raionale
Școlile mici vor beneficia de mai puțini bani din bugetele raionale

Noua modalitate de finanţare a instituţiilor de învăţământ, ce va fi implementată de la 1 ianuarie, este văzută diferit de profesori. Şefii din Educaţie îi asigură pe dascăli că nu vor rămâne fără salarii

Reforma „banii urmează elevul", care a fost implementată cu succes în România şi în alte ţări europene, este absolut necesară în condiţiile în care din anii '90 numărul de copii este în descreştere. Actuala formulă de finanţare este un adevărat sac fără fund, susţin iniţiatorii strategiei.

„De fapt, continuăm să finanţăm şcoli goale, nu elevi. Aici este marea greşeală a statului. Vrem să schimbăm lucrurile în esenţă", afirmă Viorica Catanoi, coordonator financiar în cadrul proiectului Ministerului Educaţiei de reformare a sistemului educaţional.

În prezent, Ministerul Finanţelor repartizează sume diferite şcolilor. Se ia în consideraţie numărul copiilor cu vârsta cuprinsă între şapte şi 16 ani, care erau la evidenţă la fiecare primărie, dar şi necesităţile şi chetuielile făcute de instituţiile şcolare. În multe cazuri, aceste date nu reflectă însă realitatea.
De la 1 ianuarie 2013, toate şcolile vor trece la autofinanţare. Acestea vor primi bani în funcţie de numărul de elevi, coeficientul fiind stabilit în mărime de 6.282 de lei pentru fiecare copil. Din aceşti bani, directorii vor trebui să asigure procesul de învăţământ, să înnoiască baza tehnico-materială şi să achite salariile profesorilor şi angajaţilor auxiliari.
Suplimentar, toate instituţiile vor mai primi o sumă de bani din bugetul statului - cele mari vor beneficia de 380.000 de lei anual, iar pentru şcolile mici (cu 40 şi mai puţini elevi) suma va fi mai mică, calculată după o formulă specială, dar vor fi susţinute şi din bugetele raionale.

Instituţiilor şcolare li se va acorda doi ani de tranziţie, timp în care statul le va acoperi deficitul bugetar, în primul an în proporţie de 100%, iar în al doilea - 50%. Ulterior, şcolile mari vor deveni persoane juridice, iar pentru cele mici deja a fost creată o contabilitate centralizată în cadrul direcţiilor de învăţământ raionale.

REFORMA, VĂZUTĂ ÎN ROZ

Unii manageri se declară pregătiţi pentru „marea schimbare". „Suntem printre puţinele şcoli fără deficit bugetar. Am reuşit să adunăm 500.000 de lei, pe care i-am folosit pentru reparaţia capitală a şcolii", povesteşte Ludmila Şişcanu, directoarea Liceului „Olimp" din Sângerei, unul din raioanele în care a fost testat proiectul de finanţare per elev. „Dacă anul trecut am adunat 3.347 milioane de lei, în acest an bugetul va fi mai mare cu 300.000", spune şi Lilia Beşliu, directoarea Liceului „Elada", din comuna Măcăreşti, raionul Ungheni.

DISPARIŢIA,UN PROCES FIRESC

Pentru a preveni un adevărat colaps în educaţia din mediul rural, a fost acceptată o nouă denumire de instituţie - şcoli primare-grădiniţe. „Procesul de învăţământ preşcolar şi primar se va desfăşura într-o singură clădire. Aceasta este varianta ideală pentru satele cu puţini copii", a menţionat Viorica Catanoi.
În unele raioane dascălii sunt mai puţin optimişti. „Vor avea probleme chiar şi gimnaziile cu 200 sau 300 de elevi. Mai târziu, directorii vor înţelege că banii alocaţi nu acoperă toate necesităţile", spune Vasile Molodilo, şeful Direcţiei Educaţie Căuşeni.
Corneliu Solomon, director adjunct la Liceul „Ion Creangă" din Capitală, crede că descentralizarea va aduce lucrurile la normalitate. „Multe şcoli cu deficit de elevi vor dispărea. Aceasta se va întâmpla într-o manieră firească", consideră profesorul. ;

Exemplul Poloniei și Georgiei

În anii 1990-1999, Polonia a descentralizat complet Educaţia, transferând-o în competenţa autorităţilor locale. Acum, proprietarii și managerii cu împuterniciri depline ai școlilor sunt autorităţile locale.
Georgia a creat în întreaga ţară instituţii autonome, printr-o reformă radicală. Autorităţile locale nu au niciun rol în Educaţie, banii venind direct de la Guvern. Școlile sunt gestionate de consiliile școlare, alese de către părinţi. Directorii sunt, la fel, desemnaţi de consiliile școlare, dar confirmaţi de către ministerul de profil.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite