Risc de monopol pe piaţa petrolieră

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Moldova importă 99% din produsele petroliere
Moldova importă 99% din produsele petroliere

Pentru a stopa scumpirea carburanţilor, autorităţile vor să modifice metodologia de calculare a preţurilor. Efectul va fi dispariţia companiilor mici, spun specialiştii.

Autorităţile vor să schimbe starea de lucru de pe piaţa petrolieră. Ministerul Economiei a elaborat un proiect de lege ce prevede modificarea modului de calculare a costurilor carburanţilor. Motivul formal este ţinerea sub control a preţurilor, care ar fi luat-o la razna.
„Cine nu va fi de acord cu noua metodologie de calcul să nu facă business. Populaţia este pusă în situaţia de a finanţa businessurile petroliştilor", a declarat premierul Vlad Filat.

În nota informativă anexată la proiect se constată că metodologia actuală de calculare, ce prevede o rată de rentabilitate de 10%, este una ineficientă şi permite majorarea neîntemeiată a preţurilor. „Companiile petroliere raportează o rentabilitate de la 1,8% până la 3,8%, ceea ce denotă irelevanţa acestui indicator. Limita maximă de 10% este una absolut inutilă, în condiţiile în care nu este asigurată transparenţa cheltuielilor ce se iau în considerare", susţin specialiştii Ministerul Economiei.

O MARJĂ DE 2,5 LEI

Ministerul propune ca preţurile de comercializare cu amănuntul la benzină şi motorină să fie calculat în baza cotaţiilor stabilite de Agenţia Platts pentru zona mediteraneană. De asemenea, se propune să fie stabilită şi o marjă (diferenţă de preţ) de până la 0,20 dolari (2,5 lei pentru un litru de combustibil, care ar include toate cheltuielile, dar şi profitul companiei). De verificarea corectitudinii stabilirii tarifelor ar urma să se ocupe Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică. Directorul general al ANRE, Victor Parlicov, susţine că schimbarea metodologiei nu va influenţa preţurile la pompă. „Dacă agenţia va reduce rata de profitabilitate a petroliştilor, situaţia se poate înrăutăţi şi mai mult", a afirmat Parlicov.

Reprezentanţii companiilor petroliere atrag atenţia asupra riscului de monopolizare a pieţei. „Pentru companiile mari, care se ocupă de importul şi comercializarea carburanţilor, această marjă nu va crea probleme. În schimb, firmele mici ar putea dispărea. Or, legea nu prevede o marjă şi în cazurile în care combustibilul este cumpărat pe loc de la importatori, care deja au inclus şi cota lor de profit. Respectiv firmele mici vor fi nevoite să pună tarife mai mari, iar, în consecinţă, nu vor putea face faţă concurenţei", precizează Valentin Bodişteanu, preşedintele Uniunii Importcompetrol. Autorităţile se tem că noua formulă poate provoca un deficit de combustibil, pentru că în unele situaţii petroliştii nu vor fi interesaţi să vândă carburanţii la preţuri ce nu le asigură profitul.

Fără rezerve de benzină şi motorină

Autorităţile vor să excludă şi obligativitatea ca firmele ce se ocupă de importul produselor petroliere să deţină depozite cu o capacitate de 5.000 de metri cubi şi un capital propriu de 8 milioane de lei. Aceste condiţii sunt inutile şi reprezentă bariere pentru intrarea pe piaţă a unor noi jucători, consideră specialiştii de la Ministerul Economiei. Statul ar urma să fie cel care va crea rezerve de produse petroliere, ce vor asigura consumul pentru cel puţin 30 de zile.

ANRE: În ultimii trei ani, preţul carburanţilor, a crescut în Moldova de aproape două ori mai puţin decât în Europa

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite