Reforma din educaţie va afecta circa 30% din şcolile din Republica Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autorităţile intenţionează să optimizeze în următorii trei ani 1044 de clase şi 378 şcoli, acţiune ce va permite economisirea a 230 milioane de lei. Specialiştii spun că reformarea structurală a învăţământului prin optimizarea reţelei şcolare este o necesitate astfel încât toţi copii să aibă acces la o educaţie de calitate

Guvernul a publicat în sfârşit Planul naţional de acţiuni pentru implementarea reformei structurale în educaţie, ţinut în secret de câteva săptămâni.
Documentul prevede o serie de reforme în domeniul învăţământului, iar obiectivul este „asigurarea accesului pentru toţi copiii la educaţie de calitate, sporirea flexibilităţii în relaţiile de muncă în sectorul educaţiei şi eficientizarea utilizării alocaţiilor financiare, prin aplicarea formulei de finanţare per-elev la nivel naţional".

Potrivit documentului au fost identificate 514 instituţii pasibile optimizării claselor, iar în anii 2011-2013 vor fi raţionalizate 1044 de clase, autorităţile aşteaptându-se la economii de circa 94 milioane de lei.
Planul prevede reorganizarea şi optimizarea şi a 378 de instituţii şcolare, proces ce va genera economii de 136 milioane de lei.
Implementarea reformei va necesită şi alocarea a peste 130 milioane de lei, din care circa 50% din fonduri externe. Grosul cheltuielilor vor fi pentru procurarea a 386 de unităţi de transport.

Disensiuni în cadrul Alianţei

Documentul publicat nu face nici o referinţă privind reducerea numărului cadrelor didactice. În acelaşi timp este specificat că în luna iunie Ministerul Educaţiei a emis deja un ordin cu privire la sistarea angajării personalului auxiliar.
Reforma planificată de Guvern a stârnit disensiuni majore între partidele din cadrul Alianţei pentru Integrarea Europeană, iar partidele de opoziţie au calificat intenţia ca pe una ce ar duce la distrugerea sistemului de educaţie.

O reformă necesară

Sergiu Lipcean, expert IDIS Viitorul susţine că această reformă era de mult necesară, pentru că s-a ajuns la o situaţie cănd „doar 30-60% din capacitatea instituţiilor este utilizată, iar cheltuielile per elev în şcolile din mediul rural depăşesc de 3-5 ori costurile, comparativ cu cele raionale".
Potrivit expertului, deşi reforma presupune costuri sociale, acestea sunt depăşite de beneficii. Principalii beneficiari vor fi elevii, care vor avea astfel acces la o educaţie de calitate, susţine Lipcean.
În acelaşi timp expertul acuză autorităţile de lipsă de tranparenţă.

"Secretomania care a învăluit domeniul dat generează suspiciuni şi pesimism în raport cu soluţiile care vor fi pregătite şi aplicate", menţionază Sergiu Lipcean, expert la IDIS Viitorul.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite