Amenzi mai mari în loc de locuri de parcare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În lipsa spaţiilor de parcare şoferii îşi lasă maşinile pe unde apucă, sperând să scape de agenţii de circulaţie care umblă cu şurubelniţa la şold. În acelaşi timp, autorităţile nu rezolvă problema.

Zona centrală a Chişinăului s-a transformat într-o parcare interminabilă cu maşini lăsate la întâmplare. Nici riscul de a rămâne fără plăcuţele de înmatriculare şi de a se alege cu amenzi şi puncte de penalizare nu-i determină pe conducătorii auto să renunţe la vechile obiceiuri.

Cea mai aglomerată este zona centrală a oraşului. Problema ar putea fi rezolvată doar dacă vor fi construite parcări subterane sub Piaţa Marii Adunări Naţionale şi Piaţa Centrală, iar în locul Gării Auto ar fi construită o parcare cu şapte nivele, susţin specialiştii de la Institutul municipal Chişinăuproiect. Acum doi ani, aceştia au făcut un studiu de fezabilitate pentru amenajarea parcajelor în Chişinău, o atenţie deosebită acordându-se centrului. Studiul, care a costat aproape 200.000 de lei, încă nu a ajuns pe ordinea de zi la Consiliul Municipal Chişinău. Executorii afirmă că li s-a plătit doar jumătate din sumă, iar comanditarii explică: trebuiau să facă unele ajustări.

Despre o parcare subterană sub PMAN a vorbit, de mai multe ori, şi primarul Dorin Chirtoacă. Viceprimarul Nistor Grozavu ne-a informat că există deja câteva schiţe de proiect. Se discută despre un parteneriat public-privat, dar fără o decizie a CMC în care să fie prevăzute regulile de joc, nu se poate face următorul pas.
În prezent, în zona centrală există doar o parcare subterană la un centru comercial şi una multietajată care aparţine Parlamentului.

Nu pot fi create parcări pentru toţi

Vitalie Munteanu, inginer coordonator la Chişinăuproiect, afirmă că în studiu este analizată detaliat situaţia actuală şi sunt propuse soluţii pentru fiecare stradă în parte. Dar, subliniază specialistul, chiar dacă s-ar realiza totul întocmai, problema ar fi rezolvată doar în proporţie de 80%.

„Strămutarea Gării Auto Centru la periferie şi construirea parcărilor subterane sub Piaţa Centrală ar satisface necesitatea de parcaje începând cu strada Bănulescu-Bodoni şi până la gara de trenuri. Condiţia e ca şoferii să-şi lase automobilele personale aici şi să se deplaseze cu transportul public", precizează Vitalie Munteanu. O altă soluţie pentru decongestionarea traficului rutier, îngreunat în special de maşini parcate neregulamentar, ar fi ca trecerea mijloacelor de transport private prin centru să fie cu plată, iar la parcări, la fel cu taxă, timpul de aflare a automobilului să fie limitat", propune inginerul.

Specialiştii de la Chişinăuproiect şi Business Consulting Institute au făcut calcule până în cele mai mici detalii. „Am analizat câte bancomate sunt necesare în preajma parcărilor, câte aparate cu tichete, numărul personalului, chiar şi câte becuri trebuie pentru luminarea parcajelor. Este propus tot materialul, doar că e nevoie de o decizie a autorităţilor publice locale", spune Munteanu.

Potrivit consilierului municipal Veaceslav Bulat, proiectul este examinat în prezent în comisii şi până la sfârşitul anului va fi inclus în ordinea de zi. „Primăria are nevoie de acest studiu de fezabilitate. În urma discuţiilor, vor face propuneri de modificare, dacă vor fi necesare. Aşa sunt prevederile contractului. Când va fi prezentată varianta finală, vor fi plătiţi toţi banii", a menţionat alesul local.

O mie de maşini pe oră

Conform cercetărilor, în orele de vârf, bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt este traversat de aproape 2.000 de mijloace de transport. Cele mai aglomerate intersecţii sunt Alecsandri şi Puşkin. Mulţi oameni au nevoie să-şi lase autoturismele pentru a intra în cafenele, restaurantele şi magazinele de pe bulevard. Şi mai aglomerată este strada Armenească ce trece pe lângă Piaţa Centrală. În orele de vârf, pe aici trec 2.100 maşini. Specialiştii au concretizat că cifrele erau valabile pentru perioada când a fost efectuat studiul.

700 mii de lei. Atâta au plătit anul acesta şoferii care au parcat sau au staţionat în locuri interzise.

Sancţiuni usturătoare

Poliţia Rutieră a propus Guvernului să fie majorate sancţiunile pentru şoferii care parchează neregulamentar sau opresc în locuri interzise. Dacă modificările vor fi operate, amenda pentru aceste încălcări va ajunge la 600 de lei, cu patru puncte de penalizare. În prezent, şoferii care încalcă regulamentul achită 200 de lei şi două puncte de penalizare. În 2012, pentru astfel de încălcări au fost achitate amenzi de 700.000 de lei.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite