ANATOL ŞALARU: Comuniştii au vrut să cedeze Rusiei, Calea Ferată din Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În ultimii ani volumul de mărfuri transportate de Calea Ferată din Moldova s-a redus de trei ori
În ultimii ani volumul de mărfuri transportate de Calea Ferată din Moldova s-a redus de trei ori

Anatol Şalaru, Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor din Republica Moldova spune că soluţia de transmitere a CFM în concesiune căilor ferate din Rusia, i-ar fi fost prezentată de Miron Găgăuz, fost director la întreprindere, în prezent deputat comunist. Ultimul susţine că aceasta a fost doar una din cele trei opţiuni şi că a propus organizarea unei licitaţii pentru transmiterea în concesiune a căilor ferate.

„Calea Ferată din Moldova a rămas în urmă cu cel puţin 15 ani faţă de întreprinderile de profil din spaţiul ex-sovietic şi riscă să intre în faliment fără reforme şi investiții în modernizare", declară Anatol Şalaru, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor.

Potrivit lui, CFM a ajuns într-o situație dezastruoasă atât din cauza managementului defectuos, cât şi de pe urma furturilor şi cheltuielilor enorme.

„După felul cum a fost gestionată CFM în perioada guvernării comuniste, rezultă că totul se făcea pentru a o aduce la faliment. Următorul pas era transmiterea în concesiune Rusiei, aşa precum a procedat Armenia", acuză Şalaru.

Pe de altă parte, fostul director al CFM, Miron Găgăuz, spune că aceasta a fost doar una dintre soluțiile pe care le-a propus pentru modernizarea întreprinderii și că nu a insistat ca anume Căile Ferate Rusiei s-o administreze. „Am propus să fie organizată o licitație internațională. Decizia urma să fie luată la nivel politic", explică Miron Găgăuz, în prezent deputat comunist.

UZINĂ LA BASARABEASCA

Anatol Șalaru spune că circa 90% din trenuri sunt uzate şi doar Ucraina şi Rusia mai acceptă ca acestea să transporte mărfuri şi pe teritoriul lor. Din aceste motiv se caută investitori pentru construcţia unei uzine de renovare. „Un vagon nou costă circa un milion de euro, în timp ce unul renovat doar 300-400 mii de euro", a explicat oficialul.

Anul trecut, șeful de la Transporturi a contactat compania „Grampet" din România, care dorea să construiască o astfel de uzină în Ucraina şi i-a propus să vină în Moldova. „Totul este la stadiul de intenţii. Nu văd însă o altă soluţie pentru depoul de la Basarabeasca decât reprofilarea acestuia într-o uzină. În caz contrar, cei 3.000 de angajaţi de acolo pot rămâne fără lucru", a precizat ministrul.

Principala sursă de venit a CFM este transportul de mărfuri. În ultimii ani însă, din cauza majorării tarifelor, CFM a pierdut mai mulţi clienţi, iar volumul de mărfuri transportate s-a redus de trei ori.

Pierderile de la transportul de pasageri au constituit 159 milioane de lei. Și asta deoarece prețul unui bilet este de două ori mai mic decât costul real, iar o călătorie cu trenul costă de patru ori mai puțin decât una cu autobuzul. Soluţia examinată este privatizarea transportului intern de pasageri.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite