Industria Fener
0Clubul de fotbal din Turcia s-a dezvoltat spectaculos în ultimele sezoane şi a intrat în elita fotbalului european la o sută de ani de la înfiinţare. Cristian Predan Fenerbahce a trăit în
Clubul de fotbal din Turcia s-a dezvoltat spectaculos în ultimele sezoane şi a intrat în elita fotbalului european la o sută de ani de la înfiinţare.
Cristian Predan
Fenerbahce a trăit în urmă cu zece ani drama de a sta în umbra marii rivale Galatasaray Istanbul. Câştigarea Cupei UEFA şi a Supercupei Europei de către CimBom le-a dat de înţeles şefilor lui Fener că lupta trebuie dusă la alt nivel.
Cel care a stat la baza succesului a fost preşedintele Aziz Yildirim care, în opt ani, a transformat Fenerbahce într-un club de elită şi a pus pe roţi o industrie cu profit de zeci de milioane de euro. Cel mai iubit şi galonat club din istoria fotbalului turc a dat, anul acesta, lovitura şi în Europa. Fenerbahce a eliminat pe FC Sevilla şi s-a calificat în sferturile de finală ale Ligii Campionilor, cea mai mare realizare din istoria clubului. Este o performanţă aparent surprinzătoare care ascunde însă o strategie de manual aplicată de mulţi ani. În prezent, clubul turc ocupă locul 20 în clasamentul întocmit de Federaţia Internaţională de Istorie şi Statistică.
Legiunea braziliană, plătită regeşte
În anul 1998, conducerea clubului Fenerbahce a fost preluată de Aziz Yildirim, un prosper om de afaceri care a devenit astfel al 52-lea preşedinte din istoria clubului. De profesie inginer, Yildirim s-a ocupat de afaceri în construcţii, care i-au adus o avere de aproximativ patru miliarde de euro. Din momentul în care a preluat conducerea clubului şi-a propus să mărească considerabil bugetul care în anul 1998 era de 25 milioane de euro.
La baza succesului fotbalistic al lui Fenerbahce a stat o campanie inteligentă de transferuri. În ultimii ani, la Istanbul au sosit jucători precum Alex, Stephen Appiah, Mateja Kezman, Diego Lugano, Edu Dracena, Deivid sau Roberto Carlos, suma totală cheltuită pentru achiziţionarea lor fiind de 37 milioane de euro. Achiziţionarea lui Roberto Carlos a fost o lovitură de marketing şi de imagine pe plan extern. Şi eforturile financiare sunt pe măsură, clubul plătindu-i brazilianului un salariu de patru milioane de euro anual. Pentru banca tehnică a fost preferat tot un brazilian, Zico, cel care a semnat în vara lui 2006 un contract pe doi ani.
Medie de 45.000 de spectatori în campionat
Dincolo de investiţiile la nivelul echipei, Yildirim a dezvoltat şi o intensă strategie de marketing. Primul pas făcut a fost să extindă capacitatea stadionului Sukru Saracoglu de la 23.000 de locuri la 55.000. A doua mutare a preşedintelui a fost să transforme clubul în societate pe acţiuni, punând în vânzare un pachet de 16 la sută. A urmat deschiderea unui lanţ de magazine de prezentare "Fenerium", care numără 45 de sedii în toată ţara. Pentru suporterii fideli, clubul a pus în vânzare carduri, reuşind să vândă 100.000 anul trecut. Profitul aşteptat este de aproximativ 20 milioane de dolari.
Întreaga strategie economică gândită de Yildirim nu ar fi dat roade dacă nu ar fi existat pasiunea nebună a turcilor pentru fotbal. Nu întâmplător prima măsură a preşedintelui a fost să extindă capacitatea arenei. În sezonul 2006-2007, media spectatorilor la partidele disputate de Fenerbahce în Superliga turcă a fost de 45.000 de oameni! Preşedintele lui Fenerbahce, Aziz Yildirim, a fost pasionat de fotbal încă din copilărie. Născut pe 2 noiembrie 1952 la Diyarbakir, în vestul Turciei, Yildirim a jucat în tinereţe la echipele Diyarbakirspor şi Duzcespor. În paralel a continuat şi studiile, obţinând o licenţă în inginerie civilă.
A abandonat sportul de performanţă la vârsta de doar 27 de ani şi a intrat în domeniul construcţiilor, unde şi-a început afacerile. După ce şi-a făcut ucenicia în posturi de conducere în administraţia lui Fenerbahce şi la micuţul club Duzcespor, Yildirim a devenit preşedintele marelui club din Istanbul în 1998, după demisia lui Ali Şen, care condusese gruparea timp de şapte ani în două mandate.