O cantitate scăzută de vitamină antirahitică în organism este asociată de specialiştii americani cu o creştere a riscului de apariţie a cancerului.
Soarele şi uleiul de peşte ar putea fi un tratament preventiv nu numai împotriva rahitismului, dar şi al diferitelor tipuri de cancer. În urma unui studiu efectuat asupra marinarilor, doi medici americani - Frank şi Cedric Garland de la Johns Hopkins University - au demonstrat încă din anii '80 că cele mai multe cazuri de cancer de piele apăreau nu la cei care lucrau în majoritatea timpului pe puntea vaselor, ci la cei care lucrau în sala maşinilor şi care ieşeau doar sporadic la soare.
Apoi cei doi au descoperit că numărul de cancere de piele scade în rândul populaţiei, pe măsura apropierii de Ecuator. În prezent, este demonstrat faptul că expunerea cronică şi moderată la soare stimulează sinteza de vitamina D.
Iar aceasta este un protector puternic împotriva diverselor tipuri de cancer, inclusiv împotriva melanomului (unul dintre cele mai agresive tipuri de cancere ale pielii)! Dr. Cedric Garland a publicat în 2006 un studiu care demonstra că expunerea la razele soarelui (helioterapia) previne nu mai puţin de 16 tipuri de cancere.
De la sfârşitul lunii octombrie până la sfârşitul lunii martie, locuitorii zonelor temperate - cum este şi cazul românilor - nu pot sintetiza vitamina D, din pricina lungimii de undă a radiaţiilor UVB din această perioadă. Jumătate din cantitatea de vitamina D pe care o sintetizează şi stochează organismul este eliminată în aproximativ trei săptămâni.
Deficitul începe să apară de pe la sfârşitul lunii noiembrie şi este maxim în luna februarie. De aceea, dr Clark recomandă ca în lunile de iarnă, aportul de vitamina D să fie făcut cu ajutorul alimentelor care conţin vitamina D sau prin expunerea cât mai frecventă (atunci când este posibil) la lumina soarelui.
Sursele naturale, cele mai bune
Profesorul François Chast, farmacolog şi preşedinte al Academiei naţionale de farmacie din Franţa, susţine la rândul său, într-un articol din „Le Figaro", că vitamina D poate preveni bolile cardiovasculare şi chiar cancerul. Potrivit specialistului francez, în laborator s-a descoperit că vitamina D controlează peste 200 de gene care influenţează în mod specific proliferarea şi diferenţierea celulelor canceroase. În consecinţă, ar încetini şi creşterea celulelor canceroase, în special în cazul cancerului de sân. Deficitul vitaminei D creşte de altfel şi riscul de apariţie a acestui tip de cancer.
Creşterea concentraţiei de vitamina D în sânge este asociată şi cu o reducere a riscului de leucemie, a cancerelor din zona capului, gâtului, esofagului şi pancreasului. Suplimentarea aportului de calciu şi vitamina D a fost de natură să împiedice dezvoltarea de leziuni ale colonului.
Cu toate acestea, François Chast susţine că este prematur ca medicii să înceapă să recomande pacienţilor administrarea sistematică şi fără un control riguros de vitamina D, până când nu apar dovezi certe ale beneficiului pe termen lung ale unui asemenea tratament, deoarece există pericolul unei supradozări care poate avea efecte grave.
Cea mai bună cale este aceea de a asimila vitamina D printr-o dietă diversificată, mai bogată în anotimpul rece în alimente care conţin în mod natural cantităţi mari din această vitamină (ulei de ficat de morun, unele specii de peşte gras - somon, macrou, sardine şi ton) şi, în mai mică măsură, lapte, ouă şi cereale.
Cantităţi recomandate
Doza Zilnică Recomandată (D.Z.R.) este de 200 Unităţi Internaţionale (U.I.) (echivalentul a 5 micrograme) pe zi, pentru cei cu vârste cuprinse între 5 şi 50 de ani. Pentru cei care au vârste între 51 şi 70 de ani, D.Z.R. este de 400 U.I. (10 micrograme) pe zi. Pentru copiii sub 5 ani, D.Z.R. este de 100 U.I..













* click pe imagine pentru reincarcare daca nu intelegi scrisul.
Trimite Anuleaza