Modelele care au scris istoria automobilului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la maşina lui Henry Ford, care a inaugurat era automobilelor produse pe bandă, şi terminând cu asaltul japonezelor, câteva modele au rămas în legenda vehiculelor pe patru roţi.

Ford T, Volkswagen Beetle, Citroën 2 CV, Citroën DS, Toyota Corolla, Mini Morris sau Mercedes W 123 sunt doar câteva dintre maşinile care au marcat noua eră a transportului rutier.

Tin Lizzie a schimbat istoria secolului XX

La 27 septembrie 1908, la fabrica Piquette din Detroit, Michigan, ieşea pe banda de montaj Fordul Model T (poreclit şi „Tin Lizzie” sau „Flivver”). Perfecţionând metodele de producţie, Henry Ford a produs o maşină accesibilă care a revoluţionat transportul în toată lumea, eliminând practic tracţiunea hipo.

Volkswagen, „maşina poporului”
16,5 milioane de „buburuze” ­Volkswagen au fost produse între 1938 şi 2003. „Inspirat” serios de planurile modelului V570 al constructorului ceh Tatra – companie care a şi fost, de altfel, după război, despăgubită de germani cu suma de trei milioane de mărci - proiectantul Ferdinand Porsche s-a întâlnit în 1933 cu Adolf Hitler pentru a discuta despre dezvoltarea unei „Volks Wagen” („maşina poporului”).

Vehiculul trebuia să poată transporta doi adulţi şi trei copii la o viteză de 100 km/h şi urma să coste 990 de Reichsmark (RM) - venitul mediu calculat fiind de 32 RM/săptămână. După război, maşina a fost produsă în fosta Germanie de Vest - până în 1955, iar din 1953 până în 2003, în Brazilia.

„Patru roţi sub o umbrelă”
În 1935, Michelin, celebrul producător de anvelope, a cumpărat Citroën şi a avut ideea de a crea un vehicul pentru clasele sociale cu venituri mici, în special din mediul rural.

Pe baza unui sondaj efectuat pe mai multe mii de potenţiali cumpărători s-a întocmit un caiet de sarcini draconic al proiectului denumit TPV („tout petite voiture” –„maşina foarte mică”): patru locuri, 50 de kilograme de bagaje transportabile, cutie de viteze cu trei trepte, putere 2 CV (de la „deux chevaux” – „doi cai”), tracţiune pe faţă, viteză maximă de 60 km/h.
De asemenea, maşina trebuia să poată fi uşor de întreţinut, să aibă o suspensie care să permită fermierilor să traverseze un câmp arat cu un coş de ouă fără a sparge vreunul, consumul de combustibil să nu depăşească 3 litri/100 km, iar maşina să poată fi condusă foarte uşor.

Sloganul publicitar al proiectului a fost „Patru roţi sub o umbrelă”. La 7 octombrie 1948, Citroën a prezentat modelul 2 CV de tip A. Timp de 42 de ani, până la 27 iulie 1990, au fost produse 5.114.961 de 2 CV.

image


„La Déesse”
Prezentat în 1955, Citroën „Déesse” („Zeiţa”- prescurtat DS) a reprezentat un adevărat „coup de foudre” când a apărut pe scenele Saloanelor Auto. Cu numele de cod „VGD” – Vèhicule à Grande Diffusion („vehicul de largă distribuţie”) - noua creaţie semnată Flaminio Bertoni şi André Lefebvre era un vehicul revoluţionar, cu o linie îndrăzneaţă, aerodinamică, ieşită din tiparele vremii, care atrăgea – şi atunci ca şi acum – privirile.



De altfel, la începutul anului, DS a fost desemnată cea mai frumoasă maşină din istorie, de către revista „Classic&Sports Car” din Marea Britanie. DS a introdus şi o mulţime de inovaţii tehnice: suspensie hidropneumatică, direcţie asistată, cutie de viteze semiautomată, frâne cu discuri pe faţă, iar începând cu anii 1968-1969, sistem de injecţie electronică şi un sistem de faruri autoadaptive, care îndrepta lumina în funcţie de direcţia în care era rotit volanul.

Adevărată emblemă a Franţei şi maşina oficială a generalului Charles De Gaulle, DS a atras, până în 1975, când a fost produsă ultima maşină, 1,5 milioane de cumpărători.

image
Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite