Modelele care au scris istoria automobilului
0De la maşina lui Henry Ford, care a inaugurat era automobilelor produse pe bandă, şi terminând cu asaltul japonezelor, câteva modele au rămas în legenda vehiculelor pe patru roţi.
Ford T, Volkswagen Beetle, Citroën 2 CV, Citroën DS, Toyota Corolla, Mini Morris sau Mercedes W 123 sunt doar câteva dintre maşinile care au marcat noua eră a transportului rutier.
Tin Lizzie a schimbat istoria secolului XX
La 27 septembrie 1908, la fabrica Piquette din Detroit, Michigan, ieşea pe banda de montaj Fordul Model T (poreclit şi „Tin Lizzie” sau „Flivver”). Perfecţionând metodele de producţie, Henry Ford a produs o maşină accesibilă care a revoluţionat transportul în toată lumea, eliminând practic tracţiunea hipo.
Volkswagen, „maşina poporului”
16,5 milioane de „buburuze” Volkswagen au fost produse între 1938 şi 2003. „Inspirat” serios de planurile modelului V570 al constructorului ceh Tatra – companie care a şi fost, de altfel, după război, despăgubită de germani cu suma de trei milioane de mărci - proiectantul Ferdinand Porsche s-a întâlnit în 1933 cu Adolf Hitler pentru a discuta despre dezvoltarea unei „Volks Wagen” („maşina poporului”).
Vehiculul trebuia să poată transporta doi adulţi şi trei copii la o viteză de 100 km/h şi urma să coste 990 de Reichsmark (RM) - venitul mediu calculat fiind de 32 RM/săptămână. După război, maşina a fost produsă în fosta Germanie de Vest - până în 1955, iar din 1953 până în 2003, în Brazilia.
„Patru roţi sub o umbrelă”
În 1935, Michelin, celebrul producător de anvelope, a cumpărat Citroën şi a avut ideea de a crea un vehicul pentru clasele sociale cu venituri mici, în special din mediul rural.
Pe baza unui sondaj efectuat pe mai multe mii de potenţiali cumpărători s-a întocmit un caiet de sarcini draconic al proiectului denumit TPV („tout petite voiture” –„maşina foarte mică”): patru locuri, 50 de kilograme de bagaje transportabile, cutie de viteze cu trei trepte, putere 2 CV (de la „deux chevaux” – „doi cai”), tracţiune pe faţă, viteză maximă de 60 km/h.
De asemenea, maşina trebuia să poată fi uşor de întreţinut, să aibă o suspensie care să permită fermierilor să traverseze un câmp arat cu un coş de ouă fără a sparge vreunul, consumul de combustibil să nu depăşească 3 litri/100 km, iar maşina să poată fi condusă foarte uşor.
Sloganul publicitar al proiectului a fost „Patru roţi sub o umbrelă”. La 7 octombrie 1948, Citroën a prezentat modelul 2 CV de tip A. Timp de 42 de ani, până la 27 iulie 1990, au fost produse 5.114.961 de 2 CV.
„La Déesse”
Prezentat în 1955, Citroën „Déesse” („Zeiţa”- prescurtat DS) a reprezentat un adevărat „coup de foudre” când a apărut pe scenele Saloanelor Auto. Cu numele de cod „VGD” – Vèhicule à Grande Diffusion („vehicul de largă distribuţie”) - noua creaţie semnată Flaminio Bertoni şi André Lefebvre era un vehicul revoluţionar, cu o linie îndrăzneaţă, aerodinamică, ieşită din tiparele vremii, care atrăgea – şi atunci ca şi acum – privirile.
De altfel, la începutul anului, DS a fost desemnată cea mai frumoasă maşină din istorie, de către revista „Classic&Sports Car” din Marea Britanie. DS a introdus şi o mulţime de inovaţii tehnice: suspensie hidropneumatică, direcţie asistată, cutie de viteze semiautomată, frâne cu discuri pe faţă, iar începând cu anii 1968-1969, sistem de injecţie electronică şi un sistem de faruri autoadaptive, care îndrepta lumina în funcţie de direcţia în care era rotit volanul.
Adevărată emblemă a Franţei şi maşina oficială a generalului Charles De Gaulle, DS a atras, până în 1975, când a fost produsă ultima maşină, 1,5 milioane de cumpărători.