Revoluţia conceptelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

GINA, Sintesi, Quaranta şi Citren GT sunt unele dintre cele mai spectaculoase concepte care au fost dezvăluite în 2008. Nu sunt singurele, însă fiecare în parte reprezintă o revoluţie în domeniul auto, prin soluţiile inovatoare pe care le propune.

Câteva dintre realizările de top ale producătorilor şi designerilor auto s-au evidenţiat în acest an prin soluţiile ingenioase ce pot prefigura viitorul.

GINA, maşina vie

BMW Group Design a prezentat un concept cu adevărat revoluţionar. Denumit GINA (Geometry and Functions in „N” Adaptation), prototipul are o caroserie flexibilă. Este o maşină care pare vie, acoperită de un soi de „piele” sub care se ascund mecanica şi motorul. Cam aşa ar putea fi caracterizat noul concept ce îşi modifică formele.

GINA Light Visionary este un roadster decapotabil, cu două locuri a cărui structură de rezistenţă este formată dintr-un schelet metalic cu articulaţii, acoperit de un material textil, elastic şi extrem de rezistent la şocuri şi la dilatare, care a luat locul materialelor convenţionale - aluminiu sau tablă - pentru acoperirea structurii metalice.

Pentru a obţine acest aspect, BMW a renunţat la componentele clasice ce se regăsesc la majoritatea vehiculelor de serie precum capota motorului, aripile, uşile laterale, acoperişul şi portbagajul. În schimbul acestora a fost concepută o structură metalică deţinând un minim de componente, acoperită cu un material foarte elastic.

Anumite elemente ale structurii de rezistenţă sunt mobile şi permit şoferului să schimbe forma conceptului cu ajutorul unor comenzi electronice şi electro-hidraulice. Spre exemplu, când blocurile optice anterioare nu sunt aprinse, sunt ascunse de învelişul textil al caroseriei.

Când farurile sunt aprinse, forma părţii frontale a prototipului se schimbă, prin deschiderea unor fante, asemănătoare cu deschiderea unor pleoape. Indicatoarele pentru semnalizare şi stopurile transmit lumina prin materialul textil translucid şi fără a modifica forma exterioară a maşinii. Poziţia acestora este dezvăluită doar când sunt aprinse, lumina fiind vizibilă prin materialul textil.

Sintesi, maşina inteligentă

La Salonul de la Geneva, designerul italian Pininfarina a dezvăluit cel mai nou concept al său, botezat Sintesi. Un prototip care anticipează un model electric, preconizat să apară, probabil, la mijlocul anului 2010.

Prototipul este conceput ca un „cocon” dezvoltat în jurul pasagerilor, de la habitaclu la grup motopropulsor, întregul proiect fiind denumit „Liquid Packaging”. Coupe-ul Sintesi are patru uşi şi patru locuri, este motorizat de un sistem pe bază de celule de combustibil, extrem de compact.

Maşina este dotată cu o reţea informatică extrem de complexă, ce aduce mai degrabă cu un sistem nervos artificial, prin intermediul caruia, şoferul şi ceilalţi ocupanţi ai habitaclului se pot informa cu privire la trafic, securitate, conexiuni video şi audio, Internet şi cross-media.

Giugiaro Quaranta

Italdesign Giugiaro a sărbătorit în acest an 40 de ani de activitate, prezentând la Geneva un concept futurist, botezat Quaranta. Este un automobil ecologic, un 4WD, o super-sportivă, totul combinat cu inovaţii tehnologice şi de stil de ultimă oră. Caroseria se înscrie perfect în desenul ce oferă cx-ul (coeficientul aerodinamic de trenă) perfect.

Un monovolum la care linia capotei motorului, parbrizul şi plafonul se continuă fără întrerupere, iar liniile spatelui se întretaie în unghiuri ascuţite. Acoperişul, opac în partea posterioară, este alcătuit din panouri solare - amplasate şi pe capota faţă - pentru captarea energiei care alimentează electronica din interiorul maşinii şi încarcă bateriile.

Sistemul furnizează 250W. În habitaclu, şoferul este plasat central, iar în spatele său se află amplasate încă două locuri. Volanul înglobează toate comenzile, o idee preluată de la un concept mai vechi al Italdesign, Medusa, din 1980.

Quaranta are un sistem de propulsie hibrid, dezvoltat de Toyota. Bazat pe croosover-ul Hybrid Lexus RX400, motorul V6 de 3.3 litri – amplasat în partea centrală-spate, este combinat cu sistemul Hybrid Synergy Drive de la Toyota şi transmisia CVT.

Puterea totală furnizată este de 268 CP, iar cuplul este de 288 Nm. Toate acestea transformă conceptul într-o adevărată sportivă, capabilă să atingă 100km/h în aproximativ patru secunde! Quaranta are suspensie variabilă care îi poate ridica garda până la 230mm, ceea ce o apropie de un adevărat SUV.

Citroen GT

La salonul parizian, Citroen a epatat cu noul său concept GT. GT Concept este materializarea unei „vedete” a jocurilor pe calculator, realizată în colaborare cu creatorii jocului video „Gran Turism. Un exerciţiu de stil care confirmă încă o dată calităţile de lider în designul inovator al mărcii.

GT Concept impresionează prin formele caroseriei ce se întrepătrund în mod fluid, într-un­ tot ce dă aerul unei sportive de mare clasă. Interiorul, în care se ajunge prin intermediul uşilor de tip fluture, iese în evidenţă datorită designului futurist al bordului care utilizează în premieră inserţiile de cupru.

Informaţiile sunt afişate pe un display de pe parbriz. Citroen GT este un adevărat campion al ecologiei, fiind animat de un propulsor pe bază de hidrogen.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite