Prin „eCall” maşinile îşi vor anunţa singure accidentul la 112

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În curând, în ţările europene, un mic dispozitiv montat pe autoturisme va suna singur, în cazul unui accident grav, la cel mai apropiat centru de intervenţie, pentru a oferi informaţii.

Autoturismele echipate cu eCall (prescurtare de la „emergency call" - apel de urgenţă) vor putea apela automat numărul de urgenţe 112, din orice ţară europeană, pentru a chema echipele de intervenţie în cazul unui accident. Prin intermediul telefoniei mobile, aparatul este capabil să furnizeze singur informaţii de bază despre incidentul rutier, inclusiv zona exactă în care s-a produs acesta, chiar dacă niciun pasager nu mai poate să comunice.

Specialiştii spun că transmiterea informaţiilor referitoare la locul accidentului va reduce timpul necesar intervenţiei serviciilor de salvare cu 50% în zonele rurale şi cu 40% în cele urbane. Conform estimărilor, anual vor putea fi salvate astfel cel puţin 2.500 de vieţi în toată Europa. În plus, eCall va reduce numărul blocajelor rutiere şi al accidentelor secundare.

Primele propuneri pentru implementarea acestui sistem au fost înaintate Comisiei Europene încă din 2006, dar liderii de la Bruxelles au aşteptat să vadă mai întâi dacă sistemul de localizare GPS se va bucura de succes. La începutul acestui an, sistemul eCall a fost preluat de Programul de Competitivitate şi Inovaţie Europeană, iar Comisia Europeană şi-a luat angajamentul că va susţine financiar programul pilot, care presupune implementarea dispozitivelor eCall în zeci de mii de autoturisme din 15 state care s-au oferit să participe la experiment, pentru a se putea monitoriza eficacitatea lui.

Sistem GPS activat permanent

Dispozitivul care se montează la bordul maşinii necesită un sistem GPS activat, astfel încât aparatul să „ştie" în permanenţă unde se află maşina, precum şi senzori similari celor care declanşează alarma în cazul unui furt, care „simt" când maşina este lovită, dar şi un minicomputer care „apreciază" cât de grav este accidentul printr-o evaluare comparativă a şocului resimţit. Şi, desigur, aparatura telefonică pentru apel.

Telefonul apelează automat numărul paneuropean de urgenţă, 112, stabilind instantaneu două legături telefonice: una de voce şi alta de date. Legătura de voce le permite persoanelor din vehicul să discute cu operatorul centrului de intervenţie, iar pe legătura de date se vor trimite informaţii codificate. În cazul în care pasagerii din vehiculul avariat nu mai pot comunica, un set minim de informaţii care cuprinde: momentul producerii accidentului, localizarea precisă, identificatorul vehiculului, gravitatea impactului şi chiar informaţii despre un posibil furnizor de servicii aflat în zonă, vor fi trimise spre centrul de urgenţe.

Toate aceste informaţii vor fi coordonate de cele trei sisteme care lucrează concomitent: GPS (localizare prin satelit, pe baza hărţii din zonă), sistem de senzori de impact şi sistemul de telefonie mobilă. Informaţiile transmise prin unde vor fi decodificate la cel mai apropiat sediu al serviciului de urgenţă 112, ceea ce implică o modernizare a aparaturii de recepţie, precum şi dotarea ei cu softurile necesare decriptării mesajelor automate.

Informaţiile primite le vor permite echipelor de intervenţie să ajungă la locul accidentului în cel mai scurt timp. „Am dorit să ne încadrăm în aşa-numita «oră de aur», respectiv primele 60 de minute de la impact, intervalul de intervenţie care oferă victimelor unui accident cele mai mari şanse de supravieţuire."

2.000 de euro pentru fiecare maşină

Prin folosirea acestui dispozitiv şi la noi în ţară, numărul românilor care îşi pierd viaţa în accidente rutiere - pentru că nu mai sunt capabili să sune singuri la 112 - va scădea considerabil. Din consorţiul de verificare fac parte 15 ţări, printre care Austria, Finlanda, Germania, Franţa, Belgia, Olanda, Italia, Norvegia şi Suedia (unde au fost deja lansate astfel de programe-pilot). Începând din luna mai se adaugă şi România, Malta, Polonia, Danemarca şi Luxemburg.

La nivel european, introducerea sistemului eCall va costa 4,55 miliarde de euro pe an. În raportul înaintat Comisiei Europene se estima, încă din 2006, că întregul sistem l-ar putea costa pe fiecare şofer „cel mult 2.000 de euro", sumă care, cel puţin în România, ar putea fi însă prea mare pentru ca sistemul eCall să fie adoptat de toţi şoferii. La începutul lunii mai, ministrul Comunicaţiilor, Gabriel Sandu, a semnat la Bruxelles Memorandumul de Înţelegere privind implementarea sistemului eCall la bordul vehiculelor din România. Ţara noastră face acum parte din grupul de 15 state care va implementa faza pilot a sistemului eCall în Europa.

Autorităţile române speră ca, prin intermediul acestui sistem, persoanele rănite în urma unor accidente de circulaţie să poată beneficia mai rapid de ajutorul echipelor de descarcerare şi salvare, iar asta va reduce numărul victimelor pe şoselele României. „Ţara noastră se situează pe primele locuri din UE ca număr de accidente rutiere mortale", se arată într-un comunicat al Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale.

România trebuie acum să-şi modernizeze aparatura de recepţionare a mesajelor 112 astfel încât să fie compatibilă cu sistemul eCall, dar şi să ofere servicii de operator în mai multe limbi de circulaţie europeană, pentru a se putea conversa în timp util cu persoanele accidentate.

image
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite