Japonezii trag frâna de mână

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Japonezii trag frâna de mână
Japonezii trag frâna de mână

Formula 1 rămâne şi fără Toyota după ce anul trecut Honda a decis să-i înmâneze hăţurile cailor putere lui Ross Brawn.

Cel mai mare producător de automobile din lume a decis să închidă robinetul către echipa de F1 după nouă ani în care banii au venit cu presiunea cu care se alimentează un rezervor de monopost, însă performanţele au rămas undeva la standuri. Bilanţul participării în Formula 1 al unei echipe care în acest sezon a cheltuit undeva la 15 milioane de dolari pentru o cursă şi a avut în fiecare an printre cele mai mari bugete din Marele Circ este catastrofal. Zero titluri mondiale la piloţi, zero la constructori, zero victorii de cursă, 13 (fatidic, nu?) podiumuri obţinute, şi trei recorduri pe tur în cele 139 de curse disputate.

Cum gigantul japonez a raportat în urma crizei pierderi la nivel global de aproape 4,5 miliarde de dolari, ieşirea din concurs este extrem de justă. De altfel, oamenii din „Ţara Soarelui Răsare“ au acţionat de fiecare dată pragmatic, tăind în carne vie atunci când a fost nevoie. La fel s-a întâmplat în Formula 1 şi cu Honda, care a renunţat după doar trei victorii obţinute în 99 de curse.
La fel s-a întâmplat şi în Campionatul Mondial de Raliuri (WRC). Suzuki s-a retras la sfârşitul anului 2008, după două sezoane în care a obţinut o singură victorie de etapă şi nu a câştigat niciun raliu.

Cea mai răsunătoare retragere din WRC şi poate în general din sporturile cu motor, a fost însă Subaru. După trei titluri mondiale la constructori şi trei la piloţi, 47 de victorii şi 16 ani ani de participări care au adus aproape la confundarea brandului Subaru cu maşinile de raliu, japonezii au întors brusc strategia, trăgând frâna de mână.

Nici în motociclism lucrurile nu au stat altfel, Kawasaki întregind lista japonezilor care au tras pe dreapta. Aici însă producătorul nipon a lăsat totuşi o portiţă deschisă, susţinând în mod limitat o echipă redenumită Hayate Racing Team, cu un singur pilot pe grilă, Marco Melandri.

Retragerile în serie au fost completate şi de o altă decizie surprinzătoare, aceea a celor de la Mitsubishi, care au renunţat la participarea în Raliul Dakar, în ciuda succesului de care s-au bucurat de-a lungul anilor.

Efectul de domino al crizei financiare asupra deciziilor pe care le-au luat producătorii japonezi de motoare asupra echipelor de uzină a mai doborât un nume mare în motorsportul mondial, chiar dacă nu cu efect imediat. Bridgestone va lăsa Formula 1 pe butuci începând cu sezonul 2011, producătorul japonez de pneuri anunţându-şi decizia de a nu mai prelungi contractul cu cea mai populară competiţie auto din lume.

Motivate de criza financiară, uneori coroborată şi cu rezultatele slabe, retragerile japonezilor lasă lumea motorsportului mai săracă. Şi la propriu şi la figurat. Iar europenii sunt gata să le urmeze exemplul. BMW a făcut-o deja în Formula 1. Urmează Renault?

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite