„Fitness”, poezia corpului feminin

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O oră de exerciţii la sala de fitness poate comprima cele mai importante momente din viaţa unei femei. Mişcarea fizică este doar pretext pentru „fuga” năvalnică a gândurilor.

În spectacolul regizat de Mihai Bisericanu la Teatrul de Comedie, Mihaela Teleoacă susţine un „one-woman-show”, sărind de la comedie la dramă, persuasiv sau abrupt, dramatic şi poetic. O femeie ca oricare alta se luptă cu vârsta şi cu clişeele societăţii moderne. O condiţie fizică excelentă este, în accepţiunea tuturor, sinonimul reuşitei sociale şi al realizării în dragoste.

De la acest punct se produce „declicul” narativ, monologul care, în anumite momente, se transformă în dialog. Textul belgianului Jacques de Decker­ abundă în idei feministe cu valoare de aforism demne de o revistă glossy. Personajul le tratează în cheie umoristică, parodică, autoironică, într-un ritm alert în care râsul şi plânsul aproape că se confundă. „«Fitness» nu este numai un exerciţiu fizic, ci şi unul mental: în căutarea sinelui, în căutarea adevărului. Un text scris de un bărbat despre femei, mai bine zis despre Femeie, despre poezia corpului feminin. Fiecare tablou este un omagiu”, spune autorul Jacques de Decker.

La rândul său, Mihai Bisericanu, cel care semnează regia, declară: „Am avut plăcuta ocazie de a citi câteva texte belgiene contemporane, oferite de Excelenţa Sa, Dl. Ambasador al Belgiei la Bucureşti, şi imediat am simţit nevoia unei transpuneri scenice. Mai mult, am avut şi imaginea actriţei ce ar putea duce foarte bine la liman acest exerciţiu. Am renunţat la textul ce m-ar fi putut pune pe mine în evidenţă ca actor, întrucât cel scris de Jacques de Decker pentru o actriţă mi s-a părut a fi mult mai incitant.

Şi nu am greşit. Mihaela Teleoacă a fost alegerea mea pentru acest spectacol, şi iată că s-a dăruit total proiectului, reuşind un rol de o complexitate maximă atât ca mijloace, cât şi ca energie sau formă fizică. Singurele puncte de sprijin pe care i le-am oferit în ajutor au fost publicul, lumina şi muzica. Şi se sprijină cu încredere pe ele, ducând publicul în lumea ei, plină de glumiţe şi emoţii. Surpriza mea a fost directorul Comediei, George Mihăiţă, care „mirosind” potenţialul, s-a oferit imediat­ să preia spectacolul. Şi toate astea spre bucuria publicului care intră să trăiască o oră alături de «sufletul pe tavă» al unei femei contemporane“.

Jacques De Decker s-a născut la 19 august 1945, la Bruxelles. Om de teatru, eseist, romancier, biograf, istoric literar şi critic literar, a adaptat piese din repertoriul anglo-saxon, olandez şi german, fiind el însuşi autor al unor piese de succes : „Petit Matin” (1976), „Tranches de dimanche” (1987), „Le Magnolia” (1998), şi „Fitness” (1994).

Din 2007, Jacques De Decker este Doctor honoris causa al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, ca recunoaştere a prieteniei care-l leagă de România, unde opere sale au fost traduse şi editate. Din 2002 este Secretar pe viaţă al Academiei Regale de limbă şi de literatură franceză din Belgia.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite