Culoarea cucereşte Islamul
0Modernitatea şi culoarea încep să câştige şi moda islamică, sinonimă până acum cu hainele sobre create pentru a ascunde corpul.
Pentru mulţi, moda islamică înseamnă haine stricte care nu dezvăluie nimic din corpul purtătoarelor, lăsând loc doar pentru imaginaţie. Unii designeri asiatici încearcă, însă, să le ofere femeilor musulmane moderne o garderobă care se supune atât tendinţelor croitoriei, cât şi dictatelor religioase.
Fuziunea între creativitate şi conservatorism a fost prezentă şi Festivalul Modei Islamice din Kuala Lumpur, ajuns în al şaselea an. Prinţese malaysiene şi femei corporatiste au aplaudat o sărbătoare de avangardă în care şifonul şi cristalele au alungat vălurile islamice negre, robele austere şi eşarfele neatrăgătoare. Prezentările au inclus 1.000 de ţinute realizate de designeri de top din Malaysia, Indonezia, Pakistan şi Filipine.
Designerii au reinventat tradiţionalele tunici lungi şi fuste largi în haine cu influenţe diverse. Modelele au defilat pe podiumul festivalului îmbrăcate în văluri cu accente argintii pe care străluceau cristale Swarovski făcute la Veneţia. Pentru rochii lor de seară, haine de rugăciune, ţinute de mireasă şi costume de baie din lycra care acoperă tot corpul, unii designeri s-au inspirat din motivele covoarelor indiene Mughal, modelele palatelor maure din Spania şi chiar din scenele marocane din filmul clasic „Casablanca”.
Colecţia designerului indonezian Ronald Gaghana, considerată piesa principală a primei zile de festival, a fost îmbogăţită cu mâneci ca de kimono japonez şi broderii africane complexe. „E o piaţă globală pentru noi. Pentru mine ca designer, e foarte important să merg în străinătate şi să văd tot ce e în tendinţe”, a spus Gaghana, citat de Associated Press, ale cărui rochii islamice făcute pe comandă costă cel puţin 2.000 de dolari fiecare.
O piaţă în expansiune
Specialiştii în modă spun că vestimentaţia islamică este un segment al industriei în plină expansiune, datorită creşterii numărului de musulmani liberali înstăriţi care vor să menţină un echilibru între bogăţie şi stil. Pentru aceştia, designeri de reunume internaţional, ca Elie Saab, realizează creaţii care se pot supune regulilor religioase.
„La Paris, hainele din colecţia mea de care oamenii au fost interesaţi au fost cele islamice”, a spus creatoarea malaysiană Tom Abang Saufi. „Vor ieşi bani din asta, pentru că e o piaţă enormă.” Tom spune că a început să exporte vestimentaţia islamică în Stalele Unite, unde femeile musulmane „vor să fie puţin mai moderne decât cu ce li se dă din Yemen”, şi speră să-şi extindă colecţiile în alte ţări cu populaţie musulmană numeroasă, ca Franţa şi China.
Designerii au în vedere şi ţările islamice, ca Arabia Saudită, unde magazinele au început să se aprovizioneze cu mantii sau robe de nouă generaţie, care schimbă hainele tradiţionale complet negre pe culori aprinse şi aplicaţii sclipitoare.
Există şi designeri non-musulmani care vor să intre pe această piaţă, printre care creatorul malaesian de origine chineză Lee Khoon Hooi, ale cărui haine se vând în magazine din Beverly Hills până la Taipei. Chiar dacă modestia este tema principală a modei islamice, Lee susţine că designerii experimentaţi nu vor avea mari probleme să se adapteze restricţiilor şi să inventeze haine şic, menite să atragă şi femeile non-musulmane care vor să experimenteze altfel de îmbrăcăminte.
La festivalul din Malaysia, Lee a mers la limită cu rochii graţioase de satin, în nuanţa pielii şi cu talia căzută. „Nu fac decât să-mi modific creaţiile obişnute şi să le realizez mai lungi, mai puţin sexy, păstrându-le, totuşi, elegante şi feminine”, a spus Lee. „Uneori, poţi fi sexy şi dacă te acoperi.”