Zalăul a fost „radiografiat“. Cât de eficient este condus oraşul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un raport al Institutului de Politici Publice cataloghează administraţia publică din Zalău printre cele mai ineficiente din ţară.Studiul relevă faptul că autorităţile locale au ignorat în ultimii ani modernizarea infrastructurii din municipiu. Primarul Radu Căpâlnaşiu susţine că datele IPP sunt nerealiste.

Municipiul Zalău are mari probleme cu reabilitarea străzilor, cu pierderile din reţelele de apă şi de gaz, dar şi cu institutuţii „bugetofage“, precum Transurbis-ul (operatorul de transport în comun), care este subvenţionat în proporţie de 100 la sută din bugetul local. Asta reiese din studiul „Managementul serviciilor publice în municipiile din România: eficienţă vs. costuri“ realizat la finele anului trecut de Institutul de Politice Publice (IPP).

Slalom printre gropile din municipiu

Potrivit raportului IPP, Zalăul este unul dintre muncipiile reşedinţă de judeţ  cu cele mai proaste drumuri. Raportul arată că în anul 2009, doar 0,17 la sută din străzile oraşului au fost reabilitate.

Probleme apar şi la pierderile de energie termică, în cazul celor aproximativ 1.000 de consumatori racordaţi la sistemul centralizat. Astfel, în urmă cu doi ani, din energia termică distribuită către populaţie, mai mult de 44 la sută s-a pierdut pe reţele.

Totodată, Zalăul este fruntaş şi la costul gigacaloriei, oficialii IPP avansând un cost de 375 de lei pe gigacalorie în 2009. Pierderi semnificative, de peste 47 la sută, sunt consemnate şi în reţelele de distribuţie ale apei potabile din municipiu.

Totuşi, Zalăul apare cu plusuri la capitolul spaţii verzi, iluminat public şi o bună colectare a taxelor şi impozitelor locale.

„Sunt multe aberaţii“

Primarul Radu Căpîlnaşiu consideră că raportul celor de la IPP prezintă într-un mod destul de trunchiat realitatea din municipiul Zalău. „Sunt multe aberaţii în acest raport. De exemplu, în anul 2009 n-au fost pierderi importante  în reţeaua de energie termică. Ba din contră, Uzina Electrică a înregistrat chiar un profit. În ce priveşte costul  gigacaloriei, niciodată în Zalău nu s-a plătit 375 de lei. În 2009, preţul era de aproximativ 130 de lei“, a declarat Radu Căpîlnaşiu.

Edilul Zalăului recunoaşte că oraşul are o problemă în privinţa calităţii străzilor, dar spune că autorităţile locale n-au putut interveni în 2009 pentru a face reparaţii capitale. „Ştiam încă din 2008 de proiectul de reabilitare a reţelelor de apă şi canalizare, aflat acum în desfăşurare în Zalău. Din totalul de aproape 100 de kilometri de străzi, s-a lucrat pe 32 de kilometri. Nu avea niciun rost să investim în repararea unor străzi, care oricum urmau să fie afectate de lucrările la apă şi canalizare“, a mai spus Căpîlnaşiu.

Studiu pentru contribuabili

Studiul IPP a fost definitivat în luna octombrie 2010, în cadrul proiectului „Şi contribuabilii au drepturi! Mecanisme eficiente pentru identificarea şi reducerea taxării excesive pentru serviciile publice locale“, implementat de IPP în cu sprijin din partea „The Trust for Civil
Society in Central and Eastern Europe“ (CEE Trust). Datele prezentate în studiu fac referire la perioada 2008 – 2009.

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite