Sute de copii din Sălaj fug de şcoală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aproape 400 de copii au renunţat în acest an la şcoală, iar alţii, nenumăraţi încă de vreo instituţie, n-au fost niciodată într-o sală de clasăSărăcia şi indiferenţa fac ca, anual, sute de copii să renunţe la şcoală. Mai grav este că sunt copii care n-au fost niciodată la şcoală, iar numărul lor este o necunoscută, dintr-un motiv simplu: n-au cărţi de identitate.

Potrivit unui raport al Inspectoratului Şcolar Judeţean, aproape 400 de copii din Sălaj s-au lăsat de şcoală în acest an. „262 dintre ei sunt înregistraţi la «abandon şcolar», pentru că au părăsit învăţământul obligatoriu. Alţi 129 sunt consideraţi «retraşi», pentru că sunt elevi care au făcut cele 10 clase obligatorii şi au ieşit din sistem, dar înainte de finalizarea studiilor“, explică Ioan Abrudan, inspectorul şcolar general al Sălajului.

„Situaţia este deosebit de gravă“, este de părere Violeta Milaş, directorul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Sălaj. „Aceşti copii n-au nicio şansă să se integreze în societate, pentru că dacă n-au şcoală, nu ştiu să facă nimic. Şi nici măcar nu le place să facă ceva, pentru că aşa s-au obişnuit: să piardă vremea toată ziua. Şi ajung, astfel, ca la 13 – 14 ani băieţii să se apuce de furat, iar fetele de făcut copii“, explică Violeta Milaş.

Sărăcia şi indiferenţa, principalele cauze

Abandonul şcolar este un fenomen întâlnit cu precădere în comunităţile sărace, în special în cele de romi. „Se perpetuează aici o situaţie. Adică părinţii spun că dacă ei n-au şcoală şi au reuşit să supravieţuiască, de ce să îşi dea copiii să înveţe carte, când pot trăi şi fără?“, spune directorul DGASPC. Milaş crede că de vină pentru perpetuarea acestei situaţii sunt şi comunităţile locale, primăriile, care sunt indiferente faţă de ceea ce se întâmplă. „Atâta timp cât ştii că ai în comunitate zece copii care nu merg la şcoală, faci ceva, iei nişte măsuri. Dar dacă ei nici măcar nu ştiu că au această problemă, înseamnă că nu le pasă“.

O altă cauză a abandonului şcolar este, în opinia directorului DGASPC, chiar şcoala în sine. „Sunt mulţi copii care, efectiv, nu fac faţă cerinţelor profesorilor. Şi-atunci cel mai simplu le este să abandoneze. Am avut şi copii care s-au întors din srăinătate şi nu s-au putut reintegra în sistemul de învăţământ de aici şi au renunţat la şcoală“, precizează ea.

Soluţia: condiţionarea alocaţiei
Violeta Milaş susţine că cea mai simplă metodă de a descuraja abandonul şcolar este condiţionarea acordării alocaţiei de stat pentru copii sau a celei complementare pentru familii monoparentale de prezenţa la ore.

Copii fără identitate
Şi mai grav este, potrivit Violetei Milaş, faptul că sunt copii care n-au fost niciodată la şcoală. Şi nimeni nu ştie de ei pentru că, susţine directorul DGASPC Sălaj, mulţi dintre aceşti copii nu au nici măcar buletin. „Aducem frecvent în sistemul nostru grupe de fraţi care n-au fost niciodată la şcoală şi au deja 12 – 13 ani“, afirmă Violeta Milaş.

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite