CAMPANIE Profesori cu care Zalăul se mândreşte. Locul V . Simion Prodan şi Camelia Duma

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dascălii de pe locul V din campania „Profesorii cu care Zalăul se mândreşte” sunt Simion Prodan, profesor de matematică la Şcoala Gheorghe Lazăr şi Camelia Duma, profesor de franceză la Liceul Pedagogic „Gheorghe Şincai”.

Simion Prodan,  matematicianul cunoscut la Cambridge

image

Originar din Sălaj, Simion Prodan, profesor de matematică la Şcoala Gheorghe Lazăr din municipiu, este un profesionist.
Profesionalismul se confirmă fără nici o îndoială: 42 de ani în slujba matematicii, sute de premii şi menţiuni la olimpiade  internaţionale , naţionale, judeţene, la diferite concursuri de matematică, toate obţinute de elevii pe care i-a pregătit dar şi multă seriozitate.

  „Munca, studiul şi perseverenţa.  Sunt singurele principii de care ţin  cont în permanenţă şi  pe care  încerc să le insuflu şi elevilor mei. Nimic nu se poate face fără acestea, desigur dacă vrei să ieşi din mediocritate. Dacă vrei să rămâi anonim, să treacă viaţa … fără să faci  nimic …”, spune profesorul.  În anul 1970 a absovit Institutul Pedagogic din Baia Mare după care a  primit repartiţie la Şcoala  din Ortelec. Câţiva ani mai târziu, în anul 1978 a absolvit  Facultatea de Matematică-Mecanică din cadrul Universităţii Bucureşti. De atunci şi până azi, nu s-a despărţit  nici o clipă de muncă la catedră şi de elevi, inclusiv în vacanţe. Se gândeşte, puţin cu groază, la ziua în care inevitabil va trebui să se pensioneze, însă crede că şi atunci va fi util şi va reuşi să transmită din secretele matematicii mai departe, celor dornici, desigur.

„Profu de mate Prodan”, aşa cum este  cunoscut în oraşul de la poalele Meseşului, este de o francheţe cum rar mai întâlneşti în ziua de azi. Îi place să spună lucrurilor pe nume, să critice sau să laude atunci când este cazul, însă nimeni şi nimic  nu îi stă în cale atunci când ştie că are dreptate prin argumente cu care îşi justifică punctul de vedere. „Atunci când a greşit elevul trebuie să fie atenţionat. E de 10, nu ştie .. îi dai cât trebuie. Nu va uita niciodată ceea ce n-a ştiu, o formulă a cubului de exemplu. În matematică, nu există zi fără studiu, fără muncă suplimentară. Inclusiv în vacanţe. Este foarte important ca dascăl să ai în vedere acest aspect. Degeaba laşi elevul şi îi spui peste o lună sau chiar două. Când a greşit sau a venit cu lecţia nepregătită, atunci este momentul să acţionezi. (…). Trece vremea şi e posibil să fie  târziu, nu se acumulează cunoştinţe, care invitabill se ţin în lanţ şi elevul rămâne în urmă. Când eşti în urmă  e greu să dai timpul înapoi”, mărturiseşte profesorul de matematică.

Cunoscut la Cambridge

Notorietatea profesorului Simion Prodan a ajuns şi peste hotare. Şi asta graţie rezultatelor obţinute de elevii pe i-a pregătit de-a lungul timpului.   Marilee Jones, decanul  Institului de Tehnologie, Massachusetts (MIT), Cambridge, i-a adresat profesorului felicitări, pentru  elevul Falviu Iepure, unul din studenţii admişi la MIT Cambridge „Vă mulţumim pentru timpul, răbdarea, împărtăşirea cunoştinţelor, dragostea, disciplina şi toate celelalte calităţi care au  avut un asemenea impact  important asupra elevilor dvs. Noi cei de la MIT Massachusetts vă suntem profund recunoscători”.

„Tot profesor de matematică”

Dacă  ar mai trebui să aleagă încă odată profesia, matematicianul spune, că tot  aceeaşi carieră ar urma-o. „Tot profesor de matematică”, iar dacă  ar avea puterea de a schimba ceva în sistemul de învăţământ, ar reduce programele stufoase care sunt peste puterea copiilor, ar introduce adminterea în liceu şi ar scoate din etapa adminterii media anilor de studiu din clasele V-VIII. 
 

Camelia Duma, profesor de franceză  la Liceul Pedagogic din Zalău 



Camelia  Duma, profesor de franceză la Liceul Pedagogic „Gheorghe Şincai” din municipiu,  este unul din  dascălii cu care Zalăul se mândreşte. 
S-a născut la Arad, a locuit la Alba Iulia şi-a finalizat studiile la Cluj, la Univesitatea „Babeş- Bolyai”,  Filologie , Secţia franceză-română  şi  cariera a desăvârşit-o la Zalău. Imediat după ce a absolvit  facultatea, în anul 1996 a  predat  limba franceză, timp de un an, la Aiud la Colegiul „Titu Maiorescu”.  Un an mai târziu, împrejurările au făcut ca profesoara să ajungă la Zalău. „M-am căsătorit  şi aşa am ajuns aici, la Zalău”.  După ce a ajuns pe meleaguri sălăjene, în anul 1997, timp de un an, a fost profesoară la Grupul  Şcolar „Mihai Viteazul” iar din 1998 şi până azi este profesoară de franceză la Liceul Pedagogic „Gheorge Şincai”. „Aici simt că îmi este locul. Îmi aduc aminte şi azi cu mare plăcere, începuturile activităţii la acest liceu, pe vremea aceea Şcoală Normală Gh. Şincai. Am fost primită cu atâta drag de fostul director şi prima mea generaţie de elevi, de aici ... a fost o generaţie cu elevi buni, dornici de a face carte. Generaţiile de acum nu mai sunt ca altădată”, povesteşte Camelia.

Femei de succes din România


O zi de muncă pentru Camelia Duma, începe la ora 7,30 şi se termină la 16,00: tot timpul la şcoală, cu elevii şi cu studiul. Este implicată activ într-o serie de proiecte educaţionale şi mai mult decât atât este una dintre femeile de succes din România. Numele Cameliei Duma se regăseşte în ghidul  „ Femei de succes din România” – ghid de promovare a carierelor profesionale editat printr-un proiect cofinanţat din Fondul Social European POSDRU 2007-2013. Pentru profesoara de franceză, cea mai mare satisfacţie este atunci când elevii o întreabă ce fac, când simt starea ei de spirit, bucuria sau tristeţea, după caz. „A fost o satisfacţie extraordinară, când, într-o bună zi, după orele de curs, am primt din partea câtorva elevi un mesaj prin care mă întrebau dacă sunt bine. Cred că la ore au simţit că ceva nu e în regulă cu mine şi s-au gândit că au greşit cu ceva. E o satisfacţie extraordinară atunci când vezi şi simţi că elevii tăi te apreciază. Incomparabil... ”, spune profesoara. Aceasta este de părere că elevul este partenerul de învăţare al profesorului. „Trebuie înţeles foarte clar acest aspect  profesor- elev. Elevul nu este obiectul nostru, nici subiectul nostru ci partenerul nostru de învăţare. Mereu le spun elevilor mei: dacă vreţi să fiţi respectaţi, trebuie să respectaţi!”, adaugă Camelia.

Multă practică

Profesoara de franceză mărturiseşte că dacă ar avea posibilitatea să schimbe ceva în actualul sistem de învăţământ, ar oferi şansa copiilor de a face cât mai multă practică, ar opta pentru bacalaureatul diferenţiat în funcţie de profil şi ar introduce admiterea la facultate fără media anilor de liceu. În opinia ei, după terminarea studiilor majoritatea elevilor ies „o tobă de carte” iar când ajung în viaţa reală şi sunt puşi în faţa faptului împlinit, nu ştiu la ce folosesc toate teoriile învăţate. „Multe informaţii care trebuie învăţate sunt nerelevante”.

image

Dacă ar fi iar la început de drum şi ar trebui să aleagă o nouă carieră, profesora spune că, probabil, ar alege un nou domeniu  - cel al publicităţii, pasiune pe care a decoperit-o în urma unui amplu studiu. 

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite