Vânătorul militar de pe cursele comerciale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După 24 de ani ca pilot de vânătoare, Dorel Batovski a "evadat" din armată pentru aviaţia civilă. Fostul pilot militar deţine postul de vicepreşedinte al Carpatair, unde este coleg cu soţia sa.

Ca orice copil, Dorel Batovski a avut de mic copil vise. Şi-a dorit să fie şofer apoi tractorist şi în cele din urmă aviator. Avea înclinaţie spre domeniile tehnice, ca aproape orice alt băiat. Şcoala generală a făcut-o atât la oraş, cât şi la ţară, în funcţie de serviciul părinţilor. A ales să urmeze cursurile Liceului Militar „Tudor Vladimirescu” de la Craiova, loc unde a şi decis să-şi construiască o carieră militară. În 24 de ani de militărie, Dorel Batovski a fost martorul mai multor etape ale evoluţiei armatei. Înainte de 1989, sistemul funcţiona pe standardele implementate în urma Tratatului de la Varşovia. După 1989, într-un sistem conservator, armata s-a urnit greu, iar aviaţia a suferit din lipsa resurselor, adică a combustibilului şi implicit a orelor de zbor.


Numai 30 de minute de zbor pe an

„În perioada 1998-2001, am zburat numai câte 30 de minute în fiecare an pentru a ne putea menţine calificarea de personal navigant. Odată cu începerea procesului de aderare la NATO au venit şi resursele, a fost modificat şi Mig-ul 21„LanceR” şi am început un program intensiv de pregătire după noile standarde. Apoi România a început să reducă din numărul de baze militare şi în 2004 a venit rândul Bazei 93 Aviaţie Vânătoare Bombardament din Timişoara. Pentru mine cariera militară a însemnat tot timpul zborul. Nu m-am gândit să renunţ la el niciodată”, îşi aduce aminte Dorel Batovski de momentul în care a decis să evadeze din armată în aviaţia civilă.



Serialul militar preferat

“JAG: Justiţie militară” e unul dintre serialele care l-au ţinut pe timişorean cu ochii lipiţi de televizor. “Pe lângă partea artistică, un cunoscător poate găsi multe lucruri interesante în astfel de seriale, dar întotdeauna viaţa bate filmul. Am trecut şi eu prin multe situaţii mai deosebite. Niciodată acestea nu au devenit critice. Astfel, nu am simţit pe propria piele situaţia din acel serial”, îşi aduce aminte vicepreşedintele companiei Carpatair, care are sediul central la Timişoara.

În calitate de pilot militar, timişoreanul nu s-a apropiat în aer nicioadată la mai puţin de 20 de kilometri de graniţa României. Primul zbor comercial a însemnat şi prima ţară vizitată în Vestul Europei. Într-o singură zi, comandantul a zburat peste Ungaria, Austria şi Germania, fiecare zbor cu escală.

Cheia succesului


Când vine vorba de carieră, fostul pilot de vânătoare crede că nu poate ajunge la avansări fără responsabilitate şi respect pentru cei din jur. Astfel a reuşit în armată, dar şi în mediul privat.



“Am fost chemat la interviu împreună cu un alt coleg, imediat după ce m-am întors dintr-o misiune din Franţa, chiar la câteva zile după ce am aflat că baza de la Timişoara urma să se închidă. În săptămâna următoare ne-am şi înscris la cursul de obţinere a unei licenţe de pilot civil. Până la noi, au fost puţini piloţi militari de vânătoare care au reuşit să zboare la o companie aeriană. Firma a suportat mare parte din cheltuielile de şcolarizare. Am fost copilot pe SAAB 340. După un an am schimbat tipul de avion, iar în 2006 am trecut pe scaunul din stânga, cel al comandantului. Am învăţat foarte mult în aceşti ani, apoi am consolidat zi de zi. Din 2007, am fost responsabil cu siguranţa zborului în cadrul Carpatair, iar la începutul acestui an, în ianuarie, am fost numit vice-preşedinte pe probleme de operaţiuni”, îşi mai aduce aminte Dorel Batovski.

image
image
image

Două zile lucrătoare

Cum arată o zi din viaţa vicepreşedintelui timişorean ? Complicat. Acesta are două tipuri de zile lucrătoare: atunci când zboară şi atunci când trebuie să stea la birou. Zborurile nu sunt extrem de numeroase, deoarece lucrul la birou îi ocupă o mare parte din program. Într-o zi de zbor, după prezentarea la Centrul Operaţional şi studierea documentelor şi a condiţiilor meteorologice de pe ruta de zbor, pilotul se întâlneşte cu colegii din echipaj pentru un briefing.



Restul e tehnică. Pornirea motoarelor, rulajul, decolarea, urcarea, zborul la nivelul de croazieră, coborârea, apropierea, aterizarea, rulajul la platformă, oprirea motoarelor şi debarcarea pasagerilor. O zi la birou nu seamănă niciodată cu cealaltă. ;

image

Cum a plecat din armată

"Mulţi dintre piloţii cu vechime mare în armată nu au renunţat de bună voie la cariera militară. Ca şi mine, ei au avut o şansă pe care au fructificat-o. În scopul conformării cu cerinţele NATO privitoare la reducerea personalului din armată, statul a oferit posibilitatea pensionării anticipate şi compensaţii pentru reconversia profesională celor care îndeplineau condiţia de 20 de ani de vechime. Atunci au plecat foarte mulţi piloţi din generaţiile anterioare. În cazul meu, în 2004 s-au închis porţile Bazei 93 din Timişoara”, a spus Dorel Batovski.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite