Răzvan Chelbea, fanul cu idei de marketing

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tânărul bănăţean a fost sportiv de performanţă, iar pasiunea sa este marketingul sportiv, un domeniu prea puţin exploatat în România.

PROFIL
Născut. 22 august 1987, Caransebeş
Educaţie. Ştiinţe economice (UVT)
Experienţă. Doi ani manager pe ţară pentru Unibet

Răzvan a făcut volei de performanţă, însă ştiinţele economice l-au atras de la început. „Am jucat zece ani la juniori şi doi ani de divizie, la juniori la Oţelul Roşu şi la Universitatea Timişoara în Divizia B, începând din 2006. Am renunţat, în urma unor probleme de sănătate, am zis că-mi ajunge. Nu am urmat facultatea de profil, am făcut ştiinţe economice, mi-a plăcut marketingul. Am ajuns la marketing sportiv pentru că mi-a plăcut în mod deosebit, pentru că lucrezi direct cu fanii”, a explicat cărăşeanul.
Prima experienţă serioasă în domeniu a fost cu o casă de pariuri engleză care a dorit să intre pe piaţa autohtonă. „Am lucrat doi ani de zile «country manager» la agenţia de pariuri Unibet. Făceam contracte de publicitate cu site-urile din România şi i-am adus, fără buget, pe locul doi în ţară. Când s-a schimbat conducerea companiei, la Londra, am renunţat. Făceam campanii, iar pentru fiecare click pe care îl dădea un vizitator pe link-ul Unibet, site-ul respectiv primea 15 euro, nu plăteam bani înainte”, a povestit Răzvan.

Soluţii pentru România
Tânărul s-a specializat într-un domeniu neglijat de cluburile sportive din ţară. „Îmi place marketingul sportiv, dar nu cred că îl voi practica în România prea curând. Însă, din câte ştiu, UEFA şi FIFA vor impune în anii următori o regulă prin care va obliga cluburile să pună mare accent pe marketing”, a spus Răzvan.
Suporter al „poliştilor”, acesta oferă idei conducerii clubului. „«Poli» ar trebui să investească în logistica distribuţiei de bilete. În 2010 timpul înseamnă bani, iar după o zi de muncă nu-ţi mai vine să mergi dintr-un colţ al oraşului în celălalt să-ţi iei un bilet. Apoi trebuie investit în modalităţile de intrare pe stadion. Mai târziu, anunţuri, spoturi publicitare, campanii pentru abonaţi. În occident, toată lumea se bazează pe abonaţi, sunt o sursă sigură de venit pentru întregul sezon”, a explicat absolventul de Ştiinţe Economice.
Campaniile de fidelizare a abonaţilor sunt evenimente rare la cluburile de fotbal româneşti, pe când în străinătate exemplele sunt care de care mai trăsnite. „Am văzut o campanie faină în fotbalul american, unde unul dintre sponsorii unei echipe era o firmă care producea aparate de aer condiţionat. Pentru a împăca şi capra, şi varza, au făcut o construcţie din termopan pe stadion, doată cu aer condiţionat, iar vara, când era mai cald, prin tragere la sorţi, câţiva spectatori puteau să urmărească meciul din cabina răcoroasă”, a povestit Răzvan.

Întrebări şi răspunsuri

Merită investit în marketing în sportul autohton?
Sunt cluburi în România care pot face bani frumoşi din chestia asta. Sunt brandurile naţionale Steaua şi Dinamo, plus brandurile regionale CFR Cluj, Craiova şi „Poli“ Timişoara.

Planuri de viitor legate de acest domeniu?
Eu sper să strâng la un moment dat destui bani pentru a pleca în străinătate pentru studii de specialitate, însă este cam scump. Sunt două opţiuni, ori la Laussane, la şcoala de management şi marketing sportiv a Comitetului Olimpic Internaţional, ori la Liverpool. Acolo e şi mai scump şi durează doi ani, însă de acolo rămâi automat la un club din Premiership.

Ce-i place
„Îmi place fotbalul. Să-l urmăresc şi să-l analizez din toate punctele de vedere. Îmi place să cunosc oameni noi în domeniu. Şi îmi place să lenevesc”, a mărturisit Răzvan.

Ce nu-i place
„Nu-mi plac persoanele care îţi întorc spatele când încerci să fii binevoitor cu ele. Şi nu-mi plac cei care se cred atotştiutori”, a spus tânărul bănăţean.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite