Cum ne dau ungurii lecţii la construit autostrăzi: ei fac în doi ani ce planifică românii în cinci

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Inaugurarea tronsonului care leagă oraşele Szeged şi Mako are loc pe 21 aprilie. Cei din Szeged au sărbătorit ieri cu concerte faptul că au scăpat de camioanele şi maşinile care tranzitau oraşul lor.

Ungurii au mai terminat un tronson de autostradă şi se apropie vertiginos de graniţa cu România. Autostrada M43 are 31,6 kilometri şi leagă oraşele Szeged şi Mako. Inaugurarea oficială este programată joia viitoare, pe 21 aprilie. Locuitorii din Szeged au început însă sărbătoarea. Oficialităţile locale au pregătit ieri o mare petrecere pentru că au scăpat de circulaţia camioanelor care distrugeau oraşul, dar şi de traficul intens al maşinilor mici, având în vedere că Szeged este unul din cele mai mari oraşe din apropierea graniţei cu România.

Petrecere la Szeged


Sărbătoarea din Piaţa Szechenyi a cuprins numeroase concerte şi momente artistice, dar şi o defilare la care au luat parte mii de biciclişti. „Pe data de 21 aprilie, autostrada M43 va fi inaugurată în prezenţa oficialităţilor. În aceea după-masă urmează să fie deschisă pentru circulaţie. Ne-am dorit să facem acest lucru până la sărbătorile de Paşte şi iată că am reuşit”, a spus Loppert Daniel, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale al Dezvoltării Infrastructurilor.

Botka Laszlo, primarul Szegedului, a declarat că inaugurarea autostrăzii M43 va schimba radical viaţa concitadinilor săi care vor scăpa de zgomot, aglomeraţie şi poluare. „În şedinţa extraordinară din data de 15 aprilie s-a decis interzicerea camioanelor în Szeged. Asta înseamnă că oraşul va avea infrastructură la standarde Europene. Vor dispărea şi maşinile care au tranzitat până acum oraşul”, a spus Botka Laszlo.

Făcută cu bani europeni

Lucrările la M43 au început în 2008. Autostrada are patru benzi, câte două pe sens, plus banda de urgenţă. Drumul a plecat de la buza deja celebrei autostrăzi M5, care duce la Budapesta, legătura fiind realizată prin câteva poduri spectaculoase. În Szeged s-a construit şi un pod nou peste Tisa. Autostrada Szeged-Mako a costat 200 de milioane de euro. Aproape 70 la sută din investiţie se realizează prin finanţări venite de la Uniunea Europeană, restul de aproape 30 la sută sunt fonduri plătite de statul maghiar.

la noi nu e gata

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a efectuat la începutul lunii o vizită pe autostrada Arad-Timişoara. Reprezentanţii firmei au spus că, pentru deschiderea autostrăzii la sfârşitul acestui an, e nevoie de costuri suplimentare. Ministrul nici nu a vrut să audă. Întâlnirea cu constructorii i-a confirmat ministrului că autostrada nu poate fi dată în folosinţă la sfârşitul acestui an, când este termenul stabilit în proiect.
„Din punct de vedere al ministerului, chiar nu mai aveţi ce să reproşaţi, pentru că în ultimele şapte luni am rezolvat absolut tot. Încetaţi să mai inventaţi pricină de oprit contractele şi de făcut claimuri. Sunt nişte obiceiuri proaste. Nu mai avem timp să ne jucăm. Ori lucraţi, ori ni se despart drumurile”, a spus Anca Boagiu.

Anul viitor ajung la Nădlac


Planul maghiarilor de a ajunge cu autostrăzile până la graniţa cu România mai cuprinde şi tronsonul de 23 de kilometri dintre localităţile Mako şi Nădlac. În prezent, se lucrează din greu la ieşirea din Mako, termenul limită pentru predarea autostrăzii până la graniţă fiind sfârşitul anului 2012.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite