Primul avion acrobatic biplan din România a fost cumpărat de un timişorean. Se poate experimenta zborul cu capul în jos FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De puţin timp, pe Aerodromul “Cioca” de la marginea Timişoarei, a apărut un inedit avion de acrobaţie, unic în România.

Timişorenii amatori de senzaţii tari vor putea experimenta zborul acrobatic cu un avion proiectat special pentru aşa ceva. Aparatul american Skeen Skybolt a fost achiziţionat de pilotul şi instructurul de zbor Sorin Bochiş, care şi-a îndeplinit un mare vis. Avionul a costat în jur de 80.000 de dolari şi a fost cumpărat de la o familie de piloţi acrobaţi din SUA. 

Mi-am dorit de foarte mult timp să pilotez un avion cu formă istorică, cu performanţe actrobatice de campionat mondial. Am visat la acest tip de zbor. Am negociat cu proprietarii din Florida aproape patru luni. Am cumpărat avionul fără să-l văd, fără să-l încerc, să-l verific. Ca şi cum cumperi ceva de pe e-bay. Acest avion este din 2006, dar modelul este 1974. Este un avion aproape istoric”, a declarat Sorin Bochiş. 

Primul avion de acrobaţie din ţară

Deşi nu a pilotat niciodată un asemenea avion, Bochiş s-a dus în Germania pentru a acasă aduce în zbor aparatul. 

A fost o provocare pentru mine. Dar m-am bazat foarte mult pe îndemânarea şi experienţa mea. Avionul a fost trimis din America în Germania într-un container. Efectiv am urcat în el şi m-am suit în aer. Aterizarea a fost un challenge, pentru că necesită o altfel de tehnică decât în aviaţia normală. Am zburat şapte ore şi jumătate, cu trei opriri pentru alimentări. Două în Germania şi o aterizare la Bratislava”, a adăugat pilotul. 

image

Aparatul lui Bochiş este de altfel primul avion acrobatic biplan din România.

“Suntem mândri că avem un asemenea avion de acrobaţie. Pe lângă că este singurul, este şi privat. Segmentul acesta de zbor de înaltă acrobaţie nu s-a dezvoltat la noi. În primul rând, un asemenea avion costă destul de mulţi bani. În al doilea rând, îţi trebuie şi un istoric. Eu am 50 de ani, dar toată viaţa mea am zburat acrobatic. Mai am un avion, Dynamic, cu care mai făceam acrobaţii, dar acrobaţia cu avioane normale nu e prea sănătoasă. Nici nu prea e voie, pentru că ele nu sunt făcute pentru acrobaţie”, a mai spus Sorin Bochiş. 

70 de euro 20 de minute de acrobaţie

Biplanul va sta la dispoziţia celor care doresc să experimenteze zborul acrobatic. Ce înseamnă asta ne explică tot Sorin Bochiş. “Face looping, răsturnare, <Inelman>, zbor pe spate, tonou lent, tonou rapid, tonou rupt, face absolut toate formele de vrie; normală, pe faţă, pe spate, toată gama de acrobaţie care o întâlnim la campionatele mondiale”, a afirmat Bochiş.  

image

Cei care doresc să zboare acrobatic, trebuie să plătească 70 de euro, pentru 15 de mine. avionul poate fi închiriat şi pentru plimbări simple, la 60 de euro, pentru un zbor de 20 de minute. Sorin Bochiş nu are de când să participe la competiţii de acrobaţie. 

“În primul rând l-am adus pentru mine, e o satisfacţie personală, dar şi pentru a zbura cu cei care vor să vadă ce înseamnă zborul acrobatic. Acest segment vreau să-l dezvolt la Timişoara. Vreau să arăt oamenilor ce înseamnă, ce simtă un pilot, cum reacţionează în momentul în care face o figură acrobatică. Bineînţeles că este şi adenalina pe care o consumi instantaneu. Pe acest avion se poate şi învăţa. Comenzile pe care le am eu în spate, le are şi cel din faţă. În America sunt folosite şi ca avioane de şcoală. Este un avion foarte atractiv, plus că are şi instalaţie de fum. Fiecare evoluţie acrobatică este marcată de o dâră de fum pe care o lasă avionul printr-o instalaţie specială”, a mai spus proprietarul avionului. 

image


 

Sorin Bochiş are în spate o carieră importantă în aviaţia militară, fiind pilot de avioane de vânătoare supersonice, inclusiv Mig 21 şi Mig 23.  


Citiţi şi:

Secretele avionului fără motor cu care se poate zbura şi cinci ore: „Indiferent că este un Boeing sau un planor, principiul de zbor e acelaşi“

Un timişorean, posesorul unui girocopter „ultimul răcnet“. Hibridul între avion şi elicopter a costat 100.000 de euro


FOTO Povestea Aeroportului “Cioca”, visul neîmplinit al Timişoarei interbelice

FOTO Cum a dispărut satul pe al cărui loc s-a construit primul aeroport civil al Timişoarei

FOTO Confort rezidenţial second-hand: cartier de vile din buza pistei aeroportului utilitar „Cioca"

„Vitezomanii“ văzduhului: pasiunea pentru zbor îi face pe unii să renunţe la „joburile pământeşti”

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite