FOTO Povestea Aeroportului “Cioca”, visul neîmplinit al Timişoarei interbelice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aeroportul “Cioca” a fost pentru scurt timp principalul aeroport al Timişoarei. Acum este al doilea aeroport al oraşului, fiind utilizat de proprietarii de avioane de agrement.

Construirea unui aeroport în Timişoara, în perioada interbelică, a reprezentat unul dintre cele mai importante deziderate ale capitalei Banatului. Încă din anul 1930 s-a pus în discuţie chestiunea construirii unei aerogări şi înfiinţării unei unităţi de aviaţie utilitară. 

Trebuie spus că prima bază aeriană din judeţul Timiş a fost operaţională între noiembrie 1915 şi aprilie 1917, pe păşunea comunală din  Dudeştii Noi. Era o bază aeriană militară germană, folosită pentru staţionarea, încărcarea şi repararea zeppelinelor.

În 1935 se hotărăşte înfiinţarea unui aeroport provizoriu al Timişoarei, amplasat pe terenul de instrucţie al Garnizoanei Militare, aproximativ pe actualul amplasament al Iulius Mall.

Conducerea Primăriei a început însă tratativele cu Ministerul Industriei, Aviaţia civilă şi Navigaţia aeriană pentru asigurarea terenului necesar înfiinţării unui aeroport permanent la Timişoara. Acesta urma să fie lângă Timişoara, pe câmpia Cioca.

image


 

Curtea Administrativă Superioară anulează adjudecarea licitaţiei 


În 27 iulie 1936, în urma unui proces verbal încheiat între autorităţi şi comandantul Aeroportului Timişoara, se hotărăşte alocarea unui fond de aproximativ 5 milioane de lei pentru construirea aeroportului definitiv. Se prevedea construirea unei aerogări, a unui hangar şi a două clădiri – posturi de transmisiuni şi telegrafie.

Se organizează licitaţia pentru realizarea lucrării, câştigător este Aug. Schmiedigen pentru suma de 4.5 milioane de lei şi se încheie contractul pentru construcţie. 

image

În 23 septembrie 1936 se execută primele săpături la fundaţii. Construcţia aerogării este terminată în 1938. Au lipsit doar racordurile de la reţeaua electrică, telefon, apă, canal. Construcţia posturilor de radio-transmisiuni şi telegrafie este terminată. Mai trebuiau cumpărate numai aparatele. Între timp, Curtea Administrativă Superioară anulează adjudecarea licitaţiei şi în consecinţă, decide suspendarea lucrărilor.

În perioada construcţiei Aeroportului Cioca, zborurile se desfăşoară în continuare pe amplasamentul din oraş – vechea garnizoană.

Se renunţă la proiectul amplasării aeroportului Cioca

În anul 1941, administraţia aeroportului se mută pe terenul câmpiei Cioca, iar zborurile se desfăşoară tot aici.

image

Datorită unor greutăţi întâmpinate în finanţarea lucrărilor şi a constatărilor cu privire la solul impropriu (sol argilos care determină stagnarea apei la suprafaţă), se renunţă la proiectul amplasării aeroportului Cioca, clădirile ridicate fiind cedate Institutului Meteorologic Central. 

În perioada războiului, între 1941-1944, aeroportul “Cioca” a fost utilizat de aviaţia germană Lufftwafe, în timpul comunismului de Aviasan, iar acum este proprietatea Consiliului Judeţean Timiş. 

image

Aeroportul Utilitar „Cioca” este astăzi al doilea aeroport al Timişoarei, după Internaţionalul „Traian Vuia”, însă nu se ştie ce îi va rezerva viitorul. Interesele imobiliare sunt foarte mari, iar "rechinii" stau cu ochii pe aceste terenuri. Deocamdată, aerodrumul este ţinut în viaţă posesori de avioane private cât şi de o mână de iubitori ai zborului.

Este utilizat de proprietarii de avioane mici şi mijlocii, pentru agrement, de până la 5.700 de kilograme, de companii de aero-taxi, cât şi de avioanele utilitare care se ocupă cu stropirea câmpurilor cu îngrăşămnte şi insecticide.

image

În 1942, aeroportul funcţionează pe un teren de la Moşniţa Nouă. Terenul este folosit de aeroport în baza unui proces verbal şi prin care a fost declarată zonă de interes militar.  De abia între anii 1952-1953 are loc construirea şi punerea în funcţiune a pistei de decolare-aterizare pentru nevoile UM de Aviaţie de lângă satul Giarmata Vii. Aici se află şi astăzi Aeroportul Internaţional “Traian Vuia” Timişoara.

Mitinguri aviatice pe Cioca

Pe aeroportul utilitar "Cioca" s-au desfăşurat numeroase mitinguri aviatice. Mitingul din 2006 s-a organizat cu ocazia împlinirii a 100 ani de la primul zbor mecanic şi a 70 ani de activitate neîntreruptă de zbor pe aerodromul aviaţiei utilitare din Timişoara.

Ediţia a doua a mitingului a avut loc în 1 septembrie 2007, la miting participând piloţi şi paraşutişti de la Şcoala Superioară de Aviaţie şi echipaje din Ungaria. 

image

În 2008, în organizarea Consiliul Judeţean Timiş, Aeroclubul României şi Aviaţia Utilitară a avut loc cea de a treia ediţie a mitingului aviatic de la Cioca. Au participat Lotul Naţional de Acrobaţie Aeriană ("Hawks of Romania"), Lotul Naţional de Paraşutism Român alături de alte echipe din Serbia, Ungaria şi Austria. Au evoluat avioane de acrobaţie de tip Extra 300L, avioane IAR 46, Zlin 526, Cessna 172N Skyhawk, Ultralight TL96 Star şi Ulm Pipistrel. Paraşutiştii au fost lansaţi din avioane AN 2, iar planoarele cu un avion PZL 104.

image

Mitingul din 2009 nu s-a ţinut din cauza lipsei fondurilor. Anul următor s-a organizat Zilele Euroregiunii Dunărea-Criş-Mureş-Tisa, când s-a desfăşurat şi Campionatul Naţional de aeronave ultrauşoare motorizate dotat cu „Cupa Aerobanat”. 

Citeşte şi:

FOTO Cum a dispărut satul pe al cărui loc s-a construit primul aeroport civil al Timişoarei

FOTO Confort rezidenţial second-hand: cartier de vile din buza pistei aeroportului utilitar „Cioca"

„Vitezomanii“ văzduhului: pasiunea pentru zbor îi face pe unii să renunţe la „joburile pământeşti”

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite