FOTO Ecluza istorică construită de administraţia austro-ungară, modernizată şi repusă în funcţiune

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucrăriile de la Sânmihaiul Român FOTO ABA Banat
Lucrăriile de la Sânmihaiul Român FOTO ABA Banat

Una dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din Banat se referă la repararea infrastructurii de navigaţie pe canalul Bega, care va permite călătoria între Timişoara şi Serbia.

GALERIE FOTO

La sfârşitul anilor 50, ca urmare a relaţiilor tensionate dintre România, condusă de Gheorghe Gheorghiu Dej, şi Jugoslavia lui Tito, ecluza de la Sâmnihaiul Român a fost închisă, iar navigaţia pe Bega spre graniţă intreruptă. La aproape 65 de ani, timişorenii vor putea din nou naviga pe Bega, în Serbia. Pentru a putea face posibilă reluarea navigaţiei, trebuie să se repare nodul hidrotehnic de la Sânmihaiul Român. Lucrările au început în 2019, iar în scurt timp va începe instalarea noile echipamente de la ecluză.

„Stăm foarte bine. Suntem la etapa de verificare şi montare a echipamentelor, dar şi de turnare a betoanelor şi consolidarea malurilor acolo unde se impune. Am început de câteva zile să scădem nivelul canalului, care să ne permită lucrul în zona barajului. Probabil că va dura cam o lună şi jumătate. Până la sfârşitul anului, aşa cum au promis constructorii, ecluza va trebui să fie manevrabilă. Vrem ca până la sfârşitul anului să se poată traversa nodul hidrotehnic de la Sânmihaiul Român şi să putem vorbi de la anul despre navigaţie”, a declarat directorul administraţiei Bazinale de Apă Banat, Titu Bojin.

Societatea de Transport Public Timişoara (STPT) a va fi nevoită să suspende transportul persoanelor cu vaporaşe pe canalul Begea, pentru că nivelul apei va fi scăzută. 

Lucrări la ecluza de la Sânmihaiul Român

Până la sfârşitul anului 2020 se dă drumul la navigaţie

După încheierea lucărilor de la ecluză, până la redeschiderea punctului de trecere a frontierei, care va mai dura, locuitorii de la Utvin, Uivar, Sânmihaiul Român, Pustiniş sau Otelec vor putea face naveta la Timişoara cu vaporeto. 

“Proiectul pentru navigarea peste graniţă este vara anului 2021. Dar după ce terminăm lucrările la ecluză, putem să-i dăm drumul la navigaţie până la frontieră. Trebuie să vedem cum putem face oprirea, întoarcerea la capăt, în zona de graniţă. Sunt convins că STPT va prelungi transportul în comun spre satele de pe malul Begăi, pe teritorul românesc. Bega poate să mai fie dragată, am cumpărat utilaje în cadrul acestui proiect, să se poată circula. Până la sfârşitul anului vom putea face manevre şi treceri cu vapoate, până la graniţă”, a declarat Bojin.



Sârbii au probleme la pista de biciclete

Lucrări la ecluza de la Sânmihaiul Român

În cadrul acestui proiect, cei din Voivodina aveau de reparat cele două ecluze, de la Srbski Itebej şi Klek, ceea nu a reprezentat nicio problemă. De asemenea, vecinii trebuie să construiască pista de biciclete de 43 kilometri pe malul Begăi - care se va  lega de pista de biciclete de pe teritoriul României -funcţională de mai mult timp. Mai rămâne ca autorităţile celor două state să realizeze şi punctul de trecere a frontierei.

“Ecluzele lor sunt funcţionale. Au de făcut doar reparaţii. Dar au de realizat pista de biciclete. Din punct de vedere al navigaţiei, nu au probleme sârbii. Ei au solicitat o amânare până la 30 decembrie 2021, însă întârzierile sunt doar la pista de biciclete. Problema rămâne şi la realizarea punctului de trecere a frontierei. Ministerul de Interne şi CJT vor trebui să se ocupe de ea. E acceptat şi semnat proiectul. Acuma, având în vedere situaţia cu coronavirus, vom vedea cât de mult se va lungi sau nu, noi am zis că până în iulie-august 2021 putem să dăm drumul”, a mai spus Titu Bojin. 


 

Lucrări la ecluza de la Sânmihaiul Român

Ecluza-monument istoric

Nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român – construită în 1909, în perioada Imperiului Austro-Ungar, astfel că acesta era considerat un monument istoric. Ecluza nu îşi va schimba înfăţişarea după lucrări.

“Ne străduim ca în tot ce se face să se respecte vechea construcţie. Cel puţin la partea de punte, de turn, de manevră, inclusiv cantonul, suntem obligaţi prin proiect să păstrăm vechea arhitectură. Ne străduim să nu schimbăm foarte mult arhitectura monumentelor istorice. Manevra de închidere şi deschidere a barajului a fost făcută până acum doar manual. În condiţiile actuale, avem dublă comandă, una manuală, pentru a păstra istoricul, iar a doua electrică, pentru că nu mai trebuie să ţinem opt oameni să lucreze două ore la închidere, două ore la deschidere, pentru a da drumul la vapoare. De la două ore, vom avea undeva 15 minute”, a mai declarat Titu Bojin.

Ecluza Sânmihaiul Român FOTO Wikimapia.org



Citeşte şi:

Cum se va lega Timişoara de Dunăre. „Se va putea ajunge cu vaporul la Belgrad, Budapesta sau Viena“

Lucrări la ecluza de la Sânmihaiul Român
Timişoara



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite