Eşecul proiectului "ore de carceră" pentru elevii indisciplinaţi: profesorii n-au timp, părinţii nu au dorinţă, iar psihologii spun că sunt inutile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii indisciplinaţi ar putea fi nevoiţi să petreacă o oră singuri, pentru a reflecta la ce au făcut. Foto: Sebastian Tătaru
Elevii indisciplinaţi ar putea fi nevoiţi să petreacă o oră singuri, pentru a reflecta la ce au făcut. Foto: Sebastian Tătaru

Un proiect al Ministerului Educaţiei şi Cercetării propune introducerea „orelor de corecţie“. Mulţi profesori, dar şi părinţi, din Timişoara sunt însă împotriva acestei măsuri. Sancţiunea ar fi însoţită de obligaţia de a desfăşura o activitate suplimentară în şcoală. Măsura a stârnit, însă, reacţii tensionate în rândul sindicaliştilor, care sunt porniţi pe proteste împotriva proiectului.

Spiritele s-au încins în rândul profesorilor timişoreni, după ce Ministerul Educaţiei a propus o nouă formă de pedeapsă pentru elevii indisciplinaţi – „clasele de reflecţie“. Potrivit proiectului iniţiat de executiv, elevii indisciplinaţi ar urma să petreaca o oră în „sala de reflecţie“, unde ar trebui supravegheaţi de cadre didactice sau personalul nedidactic al şcolii.

Sancţiunea ar fi însoţită de obligaţia de a desfăşura o activitate suplimentară în şcoală. Măsura a stârnit, însă, reacţii tensionate în rândul sindicaliştilor, care sunt porniţi pe proteste împotriva proiectului.

Soluţia care generează probleme

„Cine ar urma să stea cu copiii ăia? Dascălii nu sunt plătiţi nici măcar pentru orele pe care le prestează la clasă, ca să nu mai spun de toate orele pe care le pierd cu birocraţia. Nu avem personal care să stea cu acei copii“, a explicat Virgil Popescu, liderul Sindicatului „Spiru Haret“ din Timiş. Ba mai mult, acesta a subliniat că, după modelul anunţat de Minister, copiii ar putea fi supravegheaţi de secretare sau chiar de către femeia de serviciu. „Dacă nu avem profesori, mai rămâne personalul nedidactic al şcolii, adică secretare, paznici sau femei de serviciu. Asta nu văd cum ar putea ajuta copiii“, a exemplificat liderul de sindicat. „Ministerul ar trebui să se preocupe cu alte iniţiative în această perioadă. Printre acestea ar trebui să se numere o atitudine mult mai serioasă faţă de dascăli şi motivarea lor în a nu părăsi învăţământul. O oră de reflecţie înseamnă o situaţie ambientală adecvată, în condiţiile în care, în prezent, în sălile noastre de clasă este frig. În mediul rural sunt foarte multe şcoli unde nici măcar săli de clasă suficiente nu sunt. Nu vedem finalitatea şi relevanţa acestor cursuri“, a conchis Popescu. Nici psihologii nu găsesc măsura ministerului una potrivită şi atrag atenţia că izolarea copilului îl face violent. Psihologul Monica Verba spune că indisciplina trebuie rezolvată de la rădăcină, prin comunicarea cu părinţii şi consultanţă specializată.


Măsură nepotrivită


„Să pui un copil să stea o oră într-o cameră nu este o soluţie. Ba mai mult, îl înrăutăţeşti. Numai ideea de penitenţă, la nivel psihologic, îl duce cu gândul la răzbunare şi violenţă“, a precizat psihologul. „În general, copiii care au probleme cu disciplina ar trebui să beneficieze de consiliere împreună cu părinţii. Cadrele didactice pot face prea puţin în ceea ce priveşte acest aspect al educaţiei. Modelele lor în viaţă sunt părinţii şi de acolo trebuie tratată problema“, a încheiat psihologul.
„Nu aş fi de acord ca pe copilul meu să îl pună să stea într-o cameră dacă este indisciplinat. Să mă anunţe pe mine de purtarea lui, nu să îl ţină aiurea izolat“, a declarat Andreea Vorovenci, mămică a unui băiat de clasa a VI-a.

Alarmă
Psihologii atrag atenţia că izolarea copiilor îi poate face violenţi

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite