Timișorenii își puteau regla ceasurile după tramvaiele lui Cornel Mikloși GALERIE FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tramvaiul electric pe Bulevardul Regele Ferdinand (astăzi Piața Victoriei) din Timișoara
Tramvaiul electric pe Bulevardul Regele Ferdinand (astăzi Piața Victoriei) din Timișoara

Astăzi se împlinesc 125 de ani de la naşterea academicianului Cornel Mikloşi (1887- 1963), fostul director al Tramvaielor Comunale și al Uzinelor Electrice Comunale, în perioada 1922-1948.

De numele lui Cornel Mikloși se leagă, din 1938, și una din marile invenții ale unui timișorean. Este vorba de maşina de sudat capete de şină fără articulaţii, cunoscută sub numele de "Taurus", care a deschis un nou drum în dezvoltarea căilor ferate.

Cornel Mikloși s-a născut la 5 martie 1887 la Covăsânț (județul Arad). În 1905 alege să urmeze Facultatea de Electrotehnică din cadrul Politehnicii din Karlsruhe, apoi ajunge la Facultatea de Mecanică a Universităţii Tehnice din Budapesta, pe care o va absolvi în 1909. Între 1909 şi 1911 a fost asistentul, apoi adjunctul celebrului profesor Rejtö, de la Budapesta.

În perioada 1912-1919 a lucrat ca inginer la fabricile de cabluri Siemens din Leopoldau şi Budapesta, iar după terminarea Primului Război Mondial se întoarce în Banatul unit cu România. Pentru început lucrează la depoul C.F.R. din Arad, iar apoi devine inginer şef şi, în scurt timp, director al Tramvaielor Comunale din Timişoara (15 aprilie 1920) şi al Uzinei Electrice Comunale (din 1 octombrie 1923), transformată în Întreprinderile Electromecanice Timişoara, până în anul 1949.

Angajați model la tramvaie

În 1946, Miklosi a proiectat primele tramvaie cu boghiuri. Punctualitatea cu care circulau vagoanele, cu o eroare de doar plus - minus 40 secunde, i-a făcut pe timişoreni să spună că îşi puteau potrivi ceasurile după programul creat de directorul Tramvaielor Comunale.



GALERIE FOTO


Se instalaseră ceasornice electrice în intersecţii, iar la capetele de linie şi în punctele principale din oraş erau afişate graficele de circulaţie. Tramvaiele erau spălate în fiecare noapte, iar personalul (vatmani, taxatori, controlori) purta uniformă şi respecta cu stricteţe regulile introduse de Cornel Mikloşi: se venea la lucru bărbierit, cu uniforma călcată.

Directorul obişnuia să facă vizite la domiciliul viitorilor angajaţi, pentru a vedea dacă sunt gospodari şi care le este starea materială; vatmanii proveneau, în majoritate din Mehala şi cartierul Vii.

Mikloşi a construit locuinţe de serviciu, cabanele, biserica, crucea şi microcentrala de pe Muntele Mic. Tot sub conducerea lui a luat ființă, în anul 1924, corul personalului de la mişcare, în 1927 fanfara, iar în 1929 Asociaţia Sportivă „Electrica”, cu stadion propriu şi o bază sportivă pe malul Begăi.

Academia Română și Primăria Timişoara omagiază personalitatea şi activitatea lui Cornel Mikloşi printr-o o serie de evenimente dedicate comemorării a 125 de ani de la naşterea sa. În Parcul Central va avea loc dezvelirea bustului lui Cornel Mikloşi, pe Aleea Personalităţilor. Statuia a fost realizată de sculptorul Ina Popescu.

Tramvai timișorean în perioada interbelică



Premierele Timișoarei


Timişoara este primul oraş de pe teritorul actual al României unde a fost pus în circulație tramvaiul tras de cai. Evenimentul a avut loc pe 8 iulie 1869, fiind inaugurată prima linie de tramvai pe traseul Cetate – Fabric, pe un traseu de 6,6 kilometri. Tramvaiul a fost fabricat la Fabrica de Vagoane din Viena. În 1899 se inaugurează primul tramvai electric.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite