UPDATE Consilierii locali din Timişoara au amânat scumpirea căldurii, dar au scumpit transportul în comun
0Şedinţa de astăzi va fi decisivă pentru măsurile de austeritate pe care trebuie să le ia timişorenii din cauza scumpirilor şi a scăderii veniturilor. Printre cele mai arzătoare subiecte de pe ordinea de zi sunt scumpirea căldurii, a apei calde şi a biletelor de transport în comun.
UPDATE 16.30 Timişorenii vor plăti mai mult pentru călătoriile cu mijloacele de transport în comun. Consilierii locali au votat proiectul care prevede mărirea preţurilor la biletele cu 1 călătorie şi la cele cu 2 călătorii. A rămas neschimbat doar preţul abonamentelor. Reprezentanţii Regiei Autonome de Transport în Comun Timişoara au spus că mărirea preţurilor vrea doar să determine călătorii să-şi facă abonamente şi nu să crească veniturile din vânzarea biletelor. De asemenea, majorarea a fost corelată cu rata inflaţiei.
UPDATE 16.20 Consilierii locali nu au mai votat astăzi împotriva sau pentru scumpirea căldurii. Ei au stabilit să aştepte o informare oficială de la Guvernul României despre posibilitatea subvenţionării preţului gigacaloriei. În funcţie de acest răspuns, la următoarele şedinţe de Consiliu Local se va decide preţul pe care-l vor plăti timişorenii de la toamnă.
Municipalitatea timişoreană propune pentru astăzi o serie de scumpiri cărora timişorenii trebuie să le facă faţă pe perioadă nedeterminată. Majorarea preţului căldurii este cea mai arzătoare, urmând ca, dacă aleşii aprobă proiectul, preţul gigacaloriei să crească de la 162 de lei la 207 lei. Primarul Gheorghe Ciuhandu a susţinut în ultima perioadă că majorarea preţului la energie termică este singura soluţie pentru menţinerea sistemului. În acelaşi timp, primăria propune un proiect prin care Colterm să fie implicat într-un proiect european de retehnologizare a sistemului. Preţul retehnologizării Colterm aflat în colaps, este de peste 17 milioane de euro.
Bilete RATT mai scumpe
Tot în şedinţa de astăzi, aleşii locali iau în discuţie pentru aprobare creşterea preţurilor la bilete pe mijloacele de transport în comun. Potrivit proiectului, un bilet cu o călătorie ar putea costa 2 lei, faţă de 1,6 lei cât era până în prezent, în timp ce un bilet cu două călători este propus la 3,5 lei. Preţurile abonamentelor rămân nemodificate.
Primele măsuri de scumpire a preţului gigacaloriei au fost luate în urmă cu un an, când Consiliul Local a decis creşterea preţurilor de la 162 de lei la 187 de lei. Prefectul a atacat decizia în instanţă, iar pe perioada procesului, scumpirea a fost suspendată. După un an de procese, primăria a câştigat şi a primit de la judecători undă verde pentru scumpirea preţului la gigacalorie. Primăria nu se mulţumeşte cu atât şi vrea să crească preţul la 207 lei.
Decizia finală este luată astăzi în şedinţa de plen. Unii consilieri susţin chiar o scumpire a gigacaloriei la 302 lei, cât este şi preţul de producţie. Un alt grup susţine o majorare la 302 lei pentru familiile cu venituri mari, în timp ce familiile cu venituri mici să plătească mai puţin.
Avantajele centralei
În condiţiile în care subvenţiile guvernamentale sunt puse sub semnul întrebării şi preţul căldurii creşte vertiginos, tot mai mulţi timişoreni renunţă la Colterm şi se mută pe centrale proprii. „Anul trecut au fost 130 de cereri de debranşare. În acest an, până acum sunt 160 de cereri”, a explicat managerul Colterm, Aurel Matei. Potrivit acestuia, la sistemul centralizat sunt branşate 90.000 de apartamente, iar o locuinţă consumă în medie 10 gigacalorii pe an.
La un preţ de 302 lei pentru o gigacalorie, un timişorean ajunge să plătească anual 3.000 de lei numai pentru factura de căldură. Prin centrala proprie, gazul necesar încălzirii pe timp de iarnă ajunge în medie la cel mult 250 de lei. Asta înseamnă că pentru câteva luni în care este folosită centrala se ajunge la o factură de puţin peste 1.000 de lei. „Aparatul poate costa de la 5.000 la 10.000 de lei, depinde de centrală. Deocamdată nu se vede o schimbare, dar din toamnă cred că vor fi mulţi care îşi vor monta”, a explicat Dan Rădulescu, reprezentantul unei firme de instalaţii termice şi electrice. „Părăsirea sistemului înseamnă rău pentru toată lumea. Nimeni nu îţi garantează că dacă o să treci pe centrală o să ai gaz la iarnă”, a spus şi preşedintele FALT, Petru Olariu.