Şmecherii făcute din pix pe autostrada Vestului: teren evaluat la preţuri diferite de acelaşi expert

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lucrările de la tronsoanele de autostradă din Cordiorul IV sunt întârziate. În zona de Vest, singura porțiune pe care lucrările sunt mai avansate este Timișoara-Arad. Nici aici însă proiectul nu este la zi.

În tot acest timp, în birourile Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, se „coc” adevărate scenarii mai mult sau mai puțin legale. După ce s-au dat sute de mii de euro pe terenuri expropriate pentru construirea autostrăzii, legea s-a schimbat, iar valoarea terenurilor s-a diminuat de cel puțin 10 ori. Înainte de asta, valorile au fost însă „umflate” și de 4.000 de ori. Spre exemplu, un proprietar din localitatea timișeană Remetea-Mare a cumpărat în anul 2000, un hectar cu 100 de lei (un milion de lei vechi). La exproprierile pentru autostradă de anul trecut, proprietarul a încasat pe același teren 400.000 de lei.

Reevaluări doar pentru unii


După ce i-a îmbogățit pe unii proprietari din calea autostrăzii, statul a ajuns la concluzia că valoarea despăgubirilor este prea mare și, în decembrie 2010, s-a dat o lege care stabilește că prețurile terenurilor expropriate vor fi acelea din grila notarilor. Noile criterii vor aduce însă mii de procese, pentru că valoarea unui teren, calculată după noua lege, este de 10 ori mai mică decât s-a plătit până acum. Pentru a se stabili cuantumul noilor valori, trebuie făcută însă o reevaluare a terenurilor, iar aici apare șmecheria. Firme sau experți, care au făcut o primă evaluare, și au stabilit spre exemplu un preț de 10 euro pe metru pătrat, vin acum și evaluează terenul la 40-50 de eurocenți metrul pătrat. Legea prevede foarte clar că un teren evaluat la intrarea în vigoare a noii legi nu se mai reevaluează. Cu toate acestea, terenuri evaluate printr-o primă expertiză sunt supuse din nou evaluării. „E vorba doar de terenurile pentru care nu s-au emis ordonanțe între data evaluării și data intrării în vigoare a noii legi”, a explicat pentru „Adevărul” secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Eusebiu Pistru.

Expert în evaluări şi reevaluări

Ioan Remus Ursulescu, este un expert care a făcut evaluări ale unor suprafețe de pe tronsonul Timișoara-Lugoj. Acesta a refuzat categoric să își pună semnătura pe o a doua expertiză care să evalueze aceleași terenuri la prețuri de 10 ori mai mici. „Pentru fiecare teritoriu administrativ s-a făcut o evaluare globală la început, iar după aceea s-a făcut evaluarea pe fiecare parcelă. După ce am specificat în două rapoarte câte un preț unitar pe fiecare parcelă, să fac o a treia evaluare în care să vin cu alt preț? Vă dați seama că e rău de tot. Trebuie să ai stomac să faci așa ceva. Am zis că acceptăm doar dacă specificăm în raport că am îndeplinit condițiile cerute de Ministerul Transporturilor. Nu s-a vrut așa ceva. Nu am acceptat să fac o a doua expertiză pe aceleași terenuri cu alte valori. Îmi băteam joc de mine însumi”, a spus expertul.

Nu același lucru poate spune și expertul Nicolae Grădinaru. Acesta a acceptat să facă două evaluări pe aceleași terenuri. „Nu am făcut eu legea. Eu sunt executant. Sunt câteva lucruri. Sunt obligat să fac evaluarea în temeiul noii legi. Dacă nu se făceau aceste autostrăzi, valoarea lor era cât e în grila notarilor și nu alta. Erau diferențe foarte mari între valorile estimate în temeiul vechii legi și valorile de pe piață. Au fost persoane care au câștigat foarte mulți bani și dacă cineva vroia să vândă un teren care nu era afectat de autostradă lua un preţ și de cinci ori mai mic”, a spus Grădinaru, datorită căruia „au fost persoane care au luat foarte mulți bani”, iar acum sunt persoane care iau foarte puțini bani pe aceleaşi suprafeţe de teren.

Din toate aceste manevre se desprinde o singură concluzie: singurii care pierd sunt statul şi proprietarul cu terenul reevaluat. Acesta din urmă poate merge în instanţă şi cere suplimentarea despăgubirilor, astfel că singurii care câştigă sunt firmele care fac evaluarea şi avocaţii plătiţi cu bani grei să apere interesele Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite