Timişoara: PORTRET / Helmut May lucrează pe cel mai bătrân strung

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Timişoara: PORTRET / Helmut May lucrează pe cel mai bătrân strung
Timişoara: PORTRET / Helmut May lucrează pe cel mai bătrân strung

Puţini oameni care aveau o maşină înainte de 1989 nu ştiau cine este personajul acestui articol. Fie că erau şoferi sau motociclişti, cei care aveau probleme cu motorul îl căutau.

Helmut May este considerat un maestru al pistoanelor, segmenţilor, supapelor, cilindrilor sau al cuzineţilor. El singur le confecţiona în micuţul atelier din curtea casei. Aveau toate utilajele necesare pentru a turna piesele şi a le face ca noi cu o precizie de metronom. Rectifica arbori şi recondiţiona vibrocheni fără nicio problemă. Deşi denumirile aparţin unui limbaj de specialitatea, fără toate acestea maşina nu porneşte.

Şi cum pe vremuri nu prea existau maşini noi, iar Daciile erau păcătoase şi mereu trebuia să repari ceva la ele, mecanicul nu ducea lipsă de clienţi.

Helmut May este cel mai bătrân specialist de motoare din Timişoara. Mai mult decât atât, cea mai importantă piesă cu care lucrează în atelier este cel mai vechi strung din România. „Acest strung a fost construit în 1890, la Budapesta. Este cel mai bătrân strung din ţară, cu care se mai lucrează”, a spus Helmut May.

„Bătrânul” funcţionează impecabil

Strungul poreclit „Bătrânul” îşi face treaba şi astăzi, după ce a scăpat de confiscarea comuniştilor. Strungul a fost achiziţionat de unchiul lui Helmut May, care avea, în perioada interbelică, singurul „garaj” (vechea denumire al service-ului auto) din Timişoara. „Firma Rex a existat încă din 1922. Când a venit naţionalizarea, strungul a fost dus la reparat la Sibiu. Când au căutat în atelier nu l-au găsit. Pot să spun că naţionalizarea l-a prins pe drum”, a mai spus May.

Mecanicul timişorean a început să lucreze de la 11 ani, în 1954. Spune că a făcut toată viaţa această meserie, cu o întrerupere de zece ani, cât timp a locuit în Bucureşti. Susţine că a făcut parte şi din garda lui Gheorghe Gheorghiu Dej. A încercat să facă şcoala de aviaţie, însă a fost dat afară datorită numelui.

„Acest lucru s-a întâmplat cu toţi care aveau nume de unguri sau nemţi. Erau excluşi. În 1966 am fost repartizat la UMT, după care am fost şef de garaj la Intreprinderea de Foraje Ape”, a adăugat maestrul.

Helmut May avea autorizaţie de mic meseriaş, încă din1986. Pe vremea lui Nicolae Ceauşescu se obţinea extrem de greu acest drept. Însă, pentru că mai marii acelor timpuri aveau nevoie mereu de un mecanic care să se ocupe de maşinile lor, a fost privilegiat. Helmut May se întristează când se gândeşte că nimeni nu îi va continua meştersugul. „Sunt câteva meserii pe cale de dispariţie. Eu mă pregătesc să îmi mut afacerea în Ungaria”, a încheiat Helmut May.

Întrebări şi răspunsuri

Câte maşini circulau în Timişoara înainte de război?
Nu erau multe. Noi aveam însă maşină. Un Ford şi un Fiat. După război, însă, puţini au mai avut maşini străine. Majoritatea lor aveau ochi albaştri, activiştii de partid, şefii de intreprinderi sau studenţii străini. Aceştia aveau numerele celebre cu trei cifre. Chiar şi eu aveam 1 TM 114. 

Cum aţi obţinut autorizaţia de mic meseriaş în 1986?
Era un pic de şantaj aici. Într-o zi a venit unul, foarte mare pe vremea aceea, nu îi spun numele pentru că şi acum trăieşte, cu un Mercedes, să-i fac pistoanele. Atunci am spus că o să îi fac atunci când o să am autorizaţie. A doua zi problema era rezolvată!

ce-i place
„Îmi plac motoarele, maşinile şi aviaţia. Sunt şi colecţionar de maşini de epocă. Am şapte maşini istorice. Cel mai vechi este un Lliyd Alexander, din 1954. Dar cel mai mândru sunt de maşina ficei mele, un Ford de 33 de ani”, a spus Helmut May.

ce nu-i place
„Nu îmi place mitocănia românească. De asemenea, nu îmi place că de 20 de ani trăim în democraţie, dar majorităţii oamenilor le merge mai prost decât pe vremea lui Ceauşescu”, a mai declarat maestrul May.

Profil
Născut - 09.02.1940, Timişoara.
Studii - Şcoala de maeştri.
Familie - Căsătorit cu Maria, au o fată de 29 de ani, care este inginer constructor.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite