"Părintele" Duster a trăit Revoluția de la agonie la extaz: a fost la un pas de linșare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Constantin Stroe, vicepreşedinte Automobile Dacia
Constantin Stroe, vicepreşedinte Automobile Dacia

Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia are un mare merit pentru rezultatele fabricii. Odată cu noul născut, Duster, Dacia este „pe val”. Cu toate acestea, Stroe nu uită perioada de „exil” de la Timişoara care l-a făcut să se îndrăgostească de oraş, dar nici momentele pe care le-a trăit la Revoluție în primul oraș liber al țării. 

Vicepreşedintele Automobile Dacia a ajuns în capitala Banatului printr-o împrejurare nefericită. După primele mişcări revoluţionare împotriva regimului ceauşist din 1987 de la Braşov, Stroe a primit propunerea să meargă acolo şi să pună pe picioare fabrica. A refuzat pe fostul prim-ministru şi pe preşedintele României de la acea vreme, iar după ce a fost destituit din funcţia de director tehnic la Dacia, a fost pedepsit prin detaşări la diverse alte intreprinderi, pentru ca în final să fie detaşat la Timişoara pentru a fabrica Lăstunul.


Ceea ce ar fi trebuit să fie coşmarul vieţii pentru Stroe, a fost o experienţă plăcută în urma căreia a reuşit să cunoască spiritul Timişoarei. „ Cei care m-au aruncat la Timişoara nu şi-au dat seama că îmi vor face cel mai bine. Voi timişorenii nici nu realizaţi în ce oraş trăiţi pentru că v-aţi obişnuit cu el. Opinia mea este a unui om de afară absolut dezinteresat, care a trăit în Timişoara ceva timp”, a spus Constantin Stroe.

Mărturia vicepreşedintelui Dacia continuă cu o adevărată declaraţie de dragoste faţă de Timişoara. „Cred că am ocolit globul pământesc de vreo 20 de ori, iar oricine m-a întrebat care ar fi oraşul din lume în care m-aş instala, care îmi place în mod deosebit, am pus Timişoara pe locul unu pentru toate motivele pentru care le am”, a mărturisit Stroe. 

image

Motivele dragostei eterne

Constantin Stroe nu stă mult pe gânduri pentru a găsi motivele care l-au făcut să se îndrăgostească de Timişoara. Mentalitatea bănăţenilor, despre care spune că este una specială, se află în capul listei. „Când am fost aruncat în Timişoara am avut un principiu după care m-am condus şi mi-am spus aşa: eşti un nebun dacă încerci să schimbi mentalitatea acestor oameni, eşti un inteligent dacă te adaptezi mentalităţii lor ca să o foloseşti în mod fructuos. Eu am reuşit să mă adaptez acestei mentalităţi speciale”, a mai mărturisit Stroe.

Rezultatul a fost că la Revoluţie, Stroe a fost singurul din cei 38 de directori din oraş care nu a fost dat afară. „Asta spune pe de o parte că eu am reuşit să mă adaptez mentalităţii bănăţenilor, iar pe de altă parte că bănăţenii ştiu să aprecieze chiar şi atunci când nu declară, o apreciere tacită care contează mult mai mult decât cea clamată”, a mai spus vicepreşedintele Dacia.


image

O altă caracteristică a Timişoarei care l-a dat gata pe oficialul de la Dacia este multiculturalitatea oraşului. „M-a impresioant în mod deosebit că Timişoara este singurul loc din lume în care eu am văzut o  convieţuire exemplară între mai multe etnii: români, maghiari, sârbi, şvabi. Eu nu am simţit acolo tensiuni interetnice. Asta arată o civilizaţie care s-a transmis din generaţie în generaţie”,  mai spune „părintele” Duster.

Nu în ultimul rând, arhitectura clădirilor istorice atrage ca un magnet ochiul avizat şi iubitor de frumos. „Unele clădiri sunt de o arhitectură aparte. Timişoara îşi păstrează o personalitate vizibilă cu ochiul liber. Vin de două trei ori pe an cu multă plăcere. Am legat prietenii cu mari personalităţi de acolo fără să caut eu acest lucru. Aveţi cel mai bun stomatolog din ţară”, a spus Stroe, referindu-se la profesorul Dorin Bratu. 

La un pas de a fi linşat la Revoluţie

Vicepreşedintele Dacia a trăit la cote maxime Revoluţia din Decembrie ’89. Aflat la Timişoara, Stroe a trecut de la agonie la extaz, când a fost la un pas să fie linşat de mulţimea de muncitori ieşiţi din fabrică. „Aveam în folosinţă o Dacie cu numărul 1 TM 465, iar maşinile cu trei cifre erau confundate cu maşinile securiştilor. Mergeam pe Calea Buziaşului şi m-am întâlnit cu mulţimea plecată din fabrici. Oamenii s-au năpustit asupra maşinii cu bâtele, cu picioarele. A fost suficient să strige unul „Nu daţi că e de-al nostru” şi oamenii îmi strigau numele, ridicau maşina pe sus”, îşi aminteşte Constantin Stroe.



Scena şi-o aminteşte şi un coleg al directorului de la acea vreme, inginerul Dan Dobrescu, care l-a ascuns pe Stroe la el acasă. „În 17 îi prindea lumea pe directori şi îi bătea. Pe el îl căuta Securitatea că i-a ajutat pe revoluţionari cu o maşină să care staţiile de amplificare în balconul Operei. Apartamentul meu şi al socrilor erau unul lângă altul şi comunicau prin balcoane. L-am luat la mine şi i-am zis că dacă intră ăia pe o uşă, ieşim pe cealaltă”, povesteşte Dan Dobrescu, care are acum o fabrică de cuie şi plasă de sârmă. 

image

„Trebuia să fie preşedintele României”

După Revoluţie, Stroe a fost pus in situaţia sa înlăture oamenii cu mai multe feţe. „Am fost înconjurat de colegii mei şi mi-au spus să-i dau afară pe dalmaţieni. Si astăzi sunt sigur că nu am greşit la niciunul din cei ce trebuiau să plece, pentru că ascultând opiniile celor cu care m-am consultat, m-am convins definitiv că cea mai precisă instanţă de judecată este mulţimea, care, dacă acţionează echilibrat poate da rezultate bune”, a spus doctorul în inginerie. Acesta a mai stat la Timişoara până în 9 februarie 1990, când o echipă de la Dacia a venit la Timişoara „să-l negocieze”, iar Stroe a plecat la Piteşti, unde era şi familia.



Subalternul de atunci şi prietenul său de la Timişoara, Dan Dobrescu are numai cuvinte de laudă la adresa lui Stroe. „El trebuia să fie preşedintele României, dar el e inginer şi spune verde în faţă, e om dintr-o bucată şi nu ştie să le întoarcă, iar în politică nu merge aşa”, a spus Dobrescu. Acesta a mai povestit ce eforturi a făcut Stroe în anii ’90 pentru a menţine Dacia pe piaţă. „Imediat după Revoluţie industria auto s-a dus de râpă. Dacia avea o imagine proastă şi nu se mai vindea. Ştiu ce a făcut ca să ţină fabrica. S-a dus în China şi în America de Sud. În China maşinile de cărat marfă nu aveau niciun fel de taxe. Atunci a luat acele Dacii cu cinci locuri şi un pic de lădiţă în spate şi le-a vândut în China”, a mai spus inginerul timişorean. Dobrescu a mai spus despre Constantin Stroe că este un diplomat extraordinar, un om cu care îţi face plăcere să stai de vorbă. 

Timişoara



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite