Târgu Mureş: Valer Mare: “Respectă, pentru a fi respectat”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Târgu Mureş: Valer Mare: “Respectă, pentru a fi respectat”
Târgu Mureş: Valer Mare: “Respectă, pentru a fi respectat”

Cariera unui om pe care ceilalţi s-au putut baza, s-a încheiat după 46 de ani de şoferie şi milioane de kilometri străbătuţi, transportând marfă şi salvând vieţi

De la 1 octombrie a ieşit la pensie, după 46 de ani de şoferie şi milioane de kilometri străbătuţi prin toată ţara, trecând prin mai multe locuri de muncă. Un ins obişnuit, fără destin spectaculos, Valer Mare face parte dintrei cei care nu ies în evidenţă, dar se află la baza pe care funcţionează lucrurile.

“Am fost şofer toată viaţa, mi-am luat carnetul de conducere la 19 ani. Nu am vrut  am vrut să rămân în agricultură, o dată cu colectivizarea din 1958”, îşi aminteşte Valer Mare. A lucrat la Intreprinderea de Transport Reghin, după care a venit la BJATM (actualul COMAT) Mureş, până în 1982.

A suferit o operaţie la picior şi i s-a interzis să mai lucreze pe maşini mari, s-a transferat la transporturi pentru agricultură, a trecut pe Uniunea Judeţeană a CAP-urilor, la Sindicat iar din 1993 s-a transferat la Salvare. În toată această perioadă a avut un singur accident, şi nu din vina sa, în rest simple tamponări, fără consecinţe grave. “Am lucrat pe toate vechile camioanevechile SR-uri ruseşti, cu cabină din lemn, pe maşinile româneşti Carpaţi, Bucegi şi Saviem… Şosele proaste, nepietruite – nu că acum ele ar fi, în unele locuri, cu mult mai bune – aşa erau vremurile”, rememorează Valer Mare.

Şofer de salvare

În 1993 Valer Mare s-a transferat la Staţia judeţeană de salvare. „Am dat examen la Spitalul judeţean, am făcut maximum de puncte şi m-au angajat. Era un alt regim de muncă, presiunea era mult mai intensă, însă anii anteriori de experienţă m-au ajutat să fac faţă“, afirmă omul nostru. Iniţial s-a lucrat cu autoturisme Dacia, în ultimii ani dotările crescând în performanţă. Însă adevărata competiţie a venit din momentul în care a apărut SMURD-ul la Târgu Mureş.

“La început s-a crezut că va fi o luptă, însă după acea am realizat că ne completăm foarte bine, fiecare având responsabilităţile sale. Acum e foarte bună această coordonare, prin 112 şi prin Dispeceratul Integrat de la Târgu Mureş”, spune Valer Mare, care adaugă că lucra cu mare plăcere în regim de viteză, la intervenţii, ştiind că viaţa oamenilor depinde de promptitudinea cu care ajunge maşina. “

Au născut femei la mine în maşină, sau dădeam primul ajutor când mergeam singur, fără asistent. Am avut demonizaţi, dar şi toate cazurile posibile de boli şi accidente, însă la mine în maşină, cât am fost de serviciu, nu a murit nimeni, exceptând situaţii în care făceam aşa-numita ultimă cursă de la spital, atunci când familia dorea ca omul să moară acasă”, spune Valer Mare.

 
Întrebări şi răspunsuri

Cum vă caracterizaţi?
Sunt un om calm, liniştit. La serviciu ce mi s-a spus, aceea am făcut, fără să comentez.
Totuşi, la Salvare, trebuia să mergeţi repede, poate cu încălcarea unor reguli de circulaţie…
Păi intram uneori pe contrasens, însă există acel regim special pentru ambulanţe în trafic şi trebuie ca salvarea unui om să fie prioritară. Numai să ai grijă să nu produci tu, ca şofer, accident, fiindcă răspunzi.
Aţi fost agresaţi sau chemaţi degeaba?
Da, din păcate au fost apeluri false, prin unele sate împrejurul Târgu Mureşului, de la persoane iresponsabile sau de copii, de la telefoane publice sau mobile.

Ce îi place
E un om modest, fără orgolii. Îi place să muncească inclusiv să-şi lucreze grădina din jurul casei de la ţară pe care o are de câţiva ani. S-a obişnuit cu suferinţa umană în toate impostazele sale şi a fost respectat peste tot unde a lucrat.

Ce nu îi place
Nu îi plac oamenii incorecţi, mincinoşi şi necinstiţii. Nu e atras de politică, şi nu e membru al vreunui partid. Nu i-a plăcut niciodată să lase lucrurile neterminate sau abandonate la jumătate. În familie, poate nu a fost atâta de conştiincios ca la serviciu. Regretă că s-a desfiinţat armata, constatând că la unii tineri nu mai funcţionează principiul “respectă ca să fi respectat”.

Născut în 17 iulie 1945, în comuna Mura Mică
Studii 8 clase şi şcoala profesională de şoferi
Profesie, şofer
Căsătorit, un copil

Târgu-Mureş



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite