Târgu-Mureş: Claudiu Rusu “Pilotajul m-a disciplinat în traficul obişnuit”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Târgu-Mureş: Claudiu Rusu “Pilotajul m-a disciplinat în traficul obişnuit”
Târgu-Mureş: Claudiu Rusu “Pilotajul m-a disciplinat în traficul obişnuit”

Singurul târgumureşean triplu campion naţional la viteză pe traseu montan, trăieşte într-o lume, a piloţilor, unde fair play-ul şi respectul sunt mod firesc de viaţă

A început în copilărie, ca orice băieţel, prin a fi îndrăgostit de maşinuţe şi a făcut un pic de karting la Casa Pionierilor, fără performanţe deosebite, de unde Claudiu Rusu a rămas cu pasiunea şurubărelii. ”Am mai făcut în adolescenţă diverse sporturi precum handbal şi canotaj. Pentru mine nu e atât de important a fi cel mai bun, pur şi simplu e o pasiune care te roade şi te determină să intri în concurs”, afirmă Claudiu Rusu. S-a apropiat de automobilism întâmplător, ca spectator, cu 5 ani în urmă, la o cursă a unui prieten târgumureşean, Cristian Togănel.

“Mi-am luat o maşină mai slăbuţă, un Renault Clio, apoi am avut un Opel Kadett cu care am avut un accident destul de urât, două vertebre rupte. Dar, vorba unui prieten, dacă te aruncă din şa calul, trebuie să te întorci şi să-l încaleci din nou dacă vrei să mai călăreşti”, povesteşte pilotul târgumureşean, singurul din judeţ ce participă la Campionatul naţional de viteză pe traseu montan, fiind membru al clubului clujean Time Squad. “Primul rezultat pozitiv a fost chiar la debut, în 2005, un loc trei la Râşnov, ceea ce pentru mine a fost entuziasmant”, spune Claudiu Rusu, care apoi a devenit, în ultimii trei ani, campion naţional la viteză pe traseu montan. Mureşeanul, licenţiat din 2005, pilotează un Renault Clio RS de 200 CP, proprietate personală.

Sport scump

La viteză pe traseu montan, costurile unui pilot, exceptând se ridică până la 10.000 euro pe an competiţional. În campionatul naţional de raliuri costurile sunt mult mai mari, de la 30.000 de euro în sus, cu o maşină mică cum am eu, asta dacă nu apare vreun accident. „Anii următori aş încerca să “salt” pe treapta următoare, dar totul depinde de bani. Trebuie să îmi mai plătesc datoriile la bancă pentru anul acesta competiţional  şi să văd cum îmi găsesc sponsori pentru la anul. Suntem cam 30 la clasa N, dintr-un total de 110 piloţi români”, afirmă Claudiu, pe care costumul, ghetele şi mănuşile ignifugate, cagula şi casca, îl costă până în 1500 euro.

Regretă că sportul auto din România e divizat în Automobil Clubul Român şi Federaţia Română de Automobilism Sportiv, aflate în permanent conflict şi care îi afectează pe competitori. Cu toate acestea e mândru şi onorat că are mulţi prieteni în această lume a automobilismului, care îl consideră prietenul lor. “Sunt oameni de mare caracter şi mă onorează că sunt prietenul lor, ei efectiv sunt un reper de bun simţ în această lume bulversată”, conchide Claudiu Rusu.

Întrebări şi răspunsuri

Ce simte un pilot în cursă?
Descărcarea de adrenalină e destul de mare, vitezele şi presiunile asupra corpului sunt deasemenea mari. Eu am emoţii înainte de start, dar după ce eşti în prins în centură şi ai în faţă cronometrul de start, te focalizezi iar emoţiile sunt înlocuite de adrenalină.
Cum v-ati caracteriza?
Pilotajul sportiv m-a disciplinat în trafic. Ne provoacă tineri cu tot felul de maşini dar nu le răspundem fiindcă ce avem de dat, dăm în concurs. Sunt un om cu capacitate de concentrare pe termen lung, rezistenţă la efort, prezenţă de spirit şi calm în regim de stress.
Piloţii români sunt dezavantajaţi?
Am cam rămas ultimii din Europa, la competiţii externe nu ne vedem, dovadă desfiinţarea, anul acesta, a circuitului de Grand Prix de la Bucureşti.
 

Ce îi place

Până la automobilism era mare pescar. Acum, beţele sunt acasă iar în week end-uri concurează, e spectactor la curse ori meştereşte la maşină. În momentele de relaxare, ascultă muzică, citeşte, iese cu prietenii la un film, vara merge cu bicicleta iar iarna schiază, pentru menţinerea condiţiei fizice. Îi plac determinarea cu care se implică şi puterea de a renunţa la multe lucruri cotidiene. Ajutorul şi sprijinul familiei este, de asemenea, esenţial.  

Ce nu îi place
Regretă că şi-a descoperit târziu, la peste 40 de ani, pasiunea pentru automobilism. Nu ar face niciodată politică şi n-ar putea avea atitudinea şi limbajul specific fanului de fotbal. Nu-i plac minciuna, caractarul duplicitar, pentru că are termen de comparaţie în lumea în care se învârte.  

Născut în Târgu Mureş, la 3 octombrie 1964
Studii, licenţiat în Sociologie şi Psihologie la Universitatea Bucureşti
Funcţionar public şi pilot de curse
Necăsătorit

Târgu-Mureş



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite