Târgu-Mureş: Profil / Ciprian Năprădean creează soft educaţional
0
A creat o afacere cu soluţii pentru profesorii cărora le recomandă să lucreze modern. Crede în pasiune pentru educaţie.
Pe Ciprian Năprădean sistemul de învăţământ l-a determinat să înveţe să se autodepăşească. “Părinţii mei fiind dascăli m-au făcut să simt educaţia ca pe o desfătare contagioasă a sufletului. Spun contagioasă pentru că simţi nevoia de a aprinde mai departe câte-o luminiţă în colţurile sufletelor şi minţii celorlalţi”, aşa îşi motivează formarea profesională.
Şi-a început activitatea ca profesor titular în 1999, la Şcoala Generală Nr. 16 şi în paralel a continuat studiile postuniversitare şi doctorale la Universitatea “Babeş – Bolyai” din Cluj Napoca. Considera în acea etapă că un profesor performant este cel care deţine cât mai multă informaţie ştiinţifică.
“După trei ani de activitate, deşi fusesem remarcat în cercul marilor istorici şi invitat să susţin câteva cursuri la Universitatea “Dimitrie Cantemir” din Târgu Mureş, mi-am dat seama că sunt un profesor de proastă calitate. Totuşi incompetenţa mea era conştientă pentru că observam elevii plictisiţi şi dornici de pauză. Plictiseala şi indisciplina elevilor erau lait-motiv de dezbatere în sala profesorală. O vară întreagă am citit lucrări de psiho-pedagogie şi metodică încât în noul an şcolar am avut o adevărată revelaţie: să nu transformi catedra într-o tribună parlamentară pentru că elevii vor dormi precum parlamentarii”, îşi aminteşte el.
Explică mai departe că dascălii se simt mai bine sub masca sobră a întrebării: „Ce-am avut de pregătit pentru astăzi?” timp în care elevii tremură câteva secunde, dar cei mai mulţi se relaxează repede căci văd că scapă şi se pot plictisi în linişte o jumătate de oră până profesorul începe dictarea noii lecţii.
“Astfel, învăţarea nu se desfăşoară acolo unde îi este locul, la şcoala, ci acasă. Scenariul acesta desprins din opera lui Macarenco este încă frecvent în şcolile noastre. În esenţă, o reformă profundă aici trebuie să aducă schimbare”, conchide profesorul.
Soluţia creativă
Alături de cei mai buni dascăli descoperiţi în judeţ şi de câţiva specialişti IT a înfiinţat Editura EDU şi acum creeză de mai bine de doi ani la Târgu Mureş auxiliare şcolare şi soft educaţional.
Profesorii şi elevii claselor I-IV pot lucra inovator, abecedarul poate fi învăţat prin lecţii animate sau jocuri educative, literatura îi poate fermeca prin poveşti animate, sau evaluarea poate fi realizată de exemplu printr-un set de cărţi de joc educativ cu animale şi caracteristicele acestora. Revistele şi CD-urile pot fi comandate online.
“Doresc să fac în continuare ceea ce ştiu, educaţie. Şi, cum spunea acum 100 de ani Take Ionescu, “cine nu ţine pasul cu mersul schimbării riscă să fie târât”, încerc să implementez în proiecte tehnologiile de ultimă oră”, promite Ciprian Năprădean.
Întrebări şi răspunsuri
Ce trebuie să aducă reforma în învăţământ?
Să înlocuim metodele expozitive cu metode interactive, care schimbă verbul „trebuie” cu „vreau”. Decât să împingi elevii într-un spaţiu al învăţării sub presiunea programei şi a examenelor, mai bine declanşează-le curiozităţi care se pot transforma în pasiuni şi vor deschide singuri porţile cunoaşterii, savurând bucuria descoperirii.
Ce sfaturi daţi ca formator?
Sunt puţini dascăli în judeţ pe care să nu-i fi format şi la care să nu merg în asistenţă cel puţin o oră. Le-am cerut acelaşi lucru: să fie dascăli, nu poliţişti, să vorbească fără să strige (copii aud în general bine) şi să se gândească la finalul orei: „Dacă erau copii mei, la fel aş fi procedat?”.
Ce-i place
“Cărţile vechi, manuscrisele, hărţile, şi investesc în toate acestea până la limita de suportabilitate a soţiei. Timpul liber prefer să îl petrec în sânul familiei, ador să mă întorc în satul meu natal Aluniş din judeţul Sălaj. La televizor mă mai enervez la un meci de fotbal sau mă relaxez la emisiuni pe NG sau History”.
Ce nu-i place
“Încerc să ignor ceea ce nu-mi place. Unii preferă să piardă ore întregi condamnând, eu ştiu că viaţa-i scurtă şi n-am timp de pierdut cu lucruri neesenţiale. Regret faptul că mulţi copii sunt frustraţi de lumina cunoaşterii, pentru că mediul le este ostil sau posibilităţile le sunt limitate”.
Profil:
Data şi locul naşterii:
29 aprilie 1977, Aluniş, Judeţul Sălaj
Educaţie:
Facultatea de Istorie – Geografie din cadrul Universităţii din Oradea
Doctor magna cum laude al Facultăţii de Istorie din cadrul Universitaţii “Babeş – Bolyai” din Cluj Napoca
Activitate:
Profesor titular Şcoala Generală Nr. 16 Tg. Mureş
Profesor asociat în cadrul Universităţii “Dimitrie Cantemir” Târgu Mureş
Mentor în cadrul M.E.C.I. – U.M.P.I.P şi formator C.C.D. Mureş
Director general Editura Edu
Familie:
căsătorit, fără copii