Trenurile de acum circulă mai prost decât în urmă cu un secol

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Timp de o lună, în judeţ s-a desfăşurat un proiect de 1 milion de lei, care a avut menirea de a atrage turiştii în zona Sucevei. Dar aceşti bani s-au risipit pe broşuri şi spoturi publicitare, neaducând beneficii concrete, neajutând dezvoltarea potenţialului turistic, neavând nicio implementare reală.

Prin diverse broşuri şi pliante împărţite în locurile publice, inclusiv în trenuri, oamenii au fost invitaţi să viziteze bisericile şi mănăstirile din judeţ, punându-se accent pe cele care au hramul de „Adormirea Maicii Domnului", la Putna şi Cacica. Totuşi, acest lucru a stârnit atenţia şi nemulţumirea unor persoane din spectrul politic. Vicepreşedintele unui partid din opoziţie a criticat acest proiect, spunând că pelerinii vin oricum de secole în această perioadă a anului la Cacica şi Putna „Le transmit celor de la PD-L să lase deoparte festivismul şi să cheltuiască banul public cu responsabilitate pe proiecte serioase şi care să aducă beneficii locuitorilor judeţului Suceava", a spus Ovidiu Milici, reprezentant PSD.

Turiştii au fost încurajaţi să folosească biciclete sau chiar să meargă în pelerinaj pe jos. Singura facilitate adusă lor şi care a stârnit interesul câtorva mii de persoane a fost trenul de epocă ce a circulat în ultimele opt zile între Suceava şi Putna sau Vatra Moldoviţei, cu opriri în mai multe localităţi de pe traseu. Totuşi, preţul călătoriilor cu garnitura din alte vremuri a fost de trei ori mai scump decât cel al călătoriilor obişnuite cu trenurile personale din zilele noastre care parcurg aceeaşi rută. Ba mai mult, de ieri, preţul biletelor de călătorie s-a mărit cu 18% la toate trenurile, inclusiv la cel pentru pelerini, chiar dacă astăzi este ultima zi în care mai circulă. „Şi preţurile trenului de epocă s-au modificat pentru două zile", a precizat unul dintre controlorii din tren. Astfel, un bilet la clasa a II-a până la Putna a costat până ieri la trenul de epocă 19,4 lei, iar duminică şi luni a costat 22,9 lei. La un tren personal zilnic, acelaşi bilet a avut pânhă ieri valoarea de 7 lei, iar acum o astfel de călătorie ajunge la 9 lei.

Mulţi au dorit să vadă cum se circula pe calea ferată în urmă cu 100 de ani şi au avut surpriza de a descoperi că lucrurile nu s-au schimbat decât în rău de atunci. Durata călătoriilor cu trenul de epocă este aceeaşi cu cea parcursă de trenurile din zilele noastre, ajungând la destinaţie în aproximativ două ore şi jumătate. Garniturile construite în secolul trecut sunt la fel de comode ca cele pe care le putem vedea zi de zi pe orice rută din ţară, însă cele vechi sunt mult mai curate şi mai aerisite, iar personalul este mai bine şi mai elegant îmbrăcat decât cel din zilele noastre. Inconvenientul major la ambele tipuri de tren este cel al înălţimii prea mari a scării faţă de peron. „Persoanele în vârstă se urcă greu în toate trenurile, prima treaptă fiind la vreo 60 de centimetri faţă de sol. Dacă garniturile nu pot fi schimbate, măcar să ridice nivelul peronului în toate gările, să nu mai urce în genunchi bătrânii", a fost de părere Ioan Nistor, unul dintre călători.

Pentru a fi siguri că locomotiva cu aburi construită în anul 1926 nu se va împotmoli pe şinele neschimbate din cam aceeaşi perioadă, în spatele său a fost legată şi o locomotivă electrică să tragă cele cinci vagoane consturite între anii 1885-1890: poştă, salon, clasa I, clasa a II-a şi clasa a III-a. Vagonul de clasa a II-a a fost cel mai plin dintre toate, preţul biletelor fiind mai accesibil. Capacitatea trenului de epocă a fost de 100 de locuri. „Am avut aproximativ 200-300 de călători pe zi", a precizat unul dintre conductorii de tren. În urma unui calcul simplu, în cele opt zile cât garnitura de epocă a circulat prin judeţ, s-au strâns în jur de 36.000 de lei, investiţia fiind de peste 20 de ori mai mare.

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite