Studiu de 240.000 de lei aplicat cu blocaje în trafic la Suceava

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zonele care le pun cele mai mari probleme şoferilor sunt în apropierea hipermarket-urilor. Şefii Primăriei susţin că 80% din soluţiile propuse în urmă cu doi ani de firma care a realizat studiul de trafic în municipiu au fost puse în practică.

În şedinţa de Consiliul Local din 2009 în care a fost aprobat studiul realizat de Institutul de Cercetări în Transporturi (Incertrans), primarul Ion Lungu afirma că măsurile vor fi implementate pe etape, până în 2025. Viceprimarul Viorel Seredenciuc se laudă însă că în ultimii doi ani au fost aplicate majoritatea propunerilor. „Am pus în practică circa 80% din soluţiile rezultate din studiul de trafic realizat în 2009, constând în amenajarea sensurilor unice şi instalarea unor semafoare“, a declarat Viorel Seredenciuc.

Întrebat despre semaforizarea intersecţiilor în sistem undă verde, viceprimarul a recunoscut că acest obiectiv nu a putut fi încă îndeplinit. Nici instalarea sensurilor giratorii indicate de specialiştii Incertrans nu a fost realizată, cu atât mai puţin amenajarea benzilor de stocaj stânga. Următoarele modificări în trafic sunt preconizate pentru anul viitor, la finalizarea parcărilor subterane, când unele străzi din zona centrală vor avea sens unic. 


Blocaje în sensurile giratorii


Străzile din Suceava sunt însă zilnic sufocate de cozi de maşini. „De regulă, blocaje în trafic avem pe Calea Unirii, în zona sensului giratoriu de la Bazar, şi în intersecţia dintre Bulevardul 1 Decembrie şi strada Scurtă. Biroul Rutier a constatat periodic un flux aglomerat în zona hipermarket-urilor. Dar sunt puţine cazurile în care e nevoie de intervenţia poliţiştilor pentru a aplana conflictele dintre şoferi“, a declarat Bogdana Crăciun, purtătorul de cuvânt al  Poliţiei Suceava.

Şoferii şi pietonii au nemulţumirile lor legate de felul în care se circulă în municipiul Suceava. Pietonii reclamă graba şi neatenţia conducătorilor auto, în timp ce şoferii le reproşează trecătorilor că sunt indolenţi. Ambele categorii însă sunt de acord că în anumite zone sensurile unice sunt inutile.


Semafoare „somnoroase“ în Areni


„În Burdujeni, începând cu Amurgului şi Tineretului, sunt prea multe străzi cu sens unic, iar pe cele mici, care fac legătura între arterele mari, nici nu se respectă interdicţia. Zi de zi aud prin faţa blocului înjurături şi claxoane între şoferii care respectă regulile de circulaţie şi cei care o iau pe scurtătură, indiferent de sens“, explică Niculai Pavăl, administrator, care locuieşte pe o stradă cu sens unic.


Şi despre semafoarele din oraş, sucevenii spun că sunt prost sau deloc sincronizate, iar timpii alocaţi traversării străzilor sunt fie insuficienţi, fie prea generoşi. Cea mai mare pierdere de timp se înregistrează la intersecţia din Areni, în zona Primăriei Suceava, unde semafoarele menţin culoarea roşie şi 90 de secunde. Şoferii de pe Bulevardul 1 Decembrie care fac stânga pe Strada Universităţii trebuie însă să dea dovadă de dexteritate la volan dacă vor să se încadreze în cele câteva secunde pe care le au la dispoziţie.


Pro şi contra giratoriilor


„Dacă prind coadă, e clar că am de aşteptat până să prind iar verde, să pot intra pe Universităţii. Apoi, de aici, când faci stânga spre George Enescu, aceeaşi poveste. Să nu mai vorbim de zilele de sărbătoare în care e aglomeraţie în trafic. Atunci chiar nu merită să mai faci curse“, susţine Marius Ţurcanu, taximetrist. Atât el, cât şi ceilalţi colegi de breaslă le reproşează autorităţilor faptul că majoritatea semafoarelor funcţionează noaptea normal, şi nu pe culoarea galben intermitent, astfel că ajung greu sau chiar întârzie la comenzi.


În ceea ce priveşte sensurile giratorii, părerile sucevenilor sunt împărţite. Unii consideră că sunt prea dese, cel puţin pe Calea Unirii, în timp ce alţii ar dori să fie amenajate giratorii şi să fie eliminate semafoarele în toate intersecţiile intens circulate. Majoritatea şoferilor susţin însă că cele mai mari blocaje în trafic se înregistrează în zona de acţiune a sensurilor giratorii, în special a celui din apropierea Bazarului, care face legătura cu mall-ul din Lunca Sucevei. Şi pietonii se plâng de timpii prea scurţi pentru traversarea unora dintre străzile intens circulate ale Sucevei, spunând că nu de puţine ori au alergat pentru a nu fi prinşi de culoarea roşie pe trecere.


Probă de viteză la traversarea zebrelor


„Au instalat semafoarele care au comandă manuală în zona Bazarului şi a centrului comercial din Combinat, dar de multe ori acestea nu funcţionează sau trebuie să insişti să se facă verde. Chiar şi aşa, ai 10 secunde să traversezi strada, iar dacă ai bagaj sau eşti cu copiii e o adevărată probă de viteză“, mărturiseşte Gabriela Leontie, şomeră. O altă problemă semnalată de pietoni este scoaterea din funcţiune a semafoarelor din zona hipermarketului din Obcini. Acolo zebrele sunt ignorate complet de şoferii vitezomani, astfel că uneori sucevenii aşteaptă chiar şi câte zece minute pentru a putea traversa în siguranţă. Autorităţile nu au luat măsuri nici în cazul trecerilor de pietoni nesemaforizate, cum ar fi cea din apropierea staţiei TPL Bancă sau cea de la Bazar, în zona cărora s-au înregistrat cele mai multe accidente rutiere.

Studiul pe care Primăria Suceava a cheltuit 239.998 de lei prevedea amenajarea a zece noi sensuri giratorii, 57 de sensuri unice, semaforizarea intersecţiilor în sistem undă verde, dar şi lărgirea unor străzi la patru benzi şi pasaje subterane pentru pietoni. Incetrans a arătat că în municipiul Suceava există circa 360 de vehicule la 1.000 de locuitori, neluând în calcul traficul de tranzit, drept urmare se impune reconfigurarea unor intersecţii, mărirea distanţelor dintre semafoare, amenajarea unor parcări şi a benzilor de stocaj stânga.

Contrar declaraţiilor optimiste ale edililor, puţine dintre soluţiile cuprinse în studiu s-au materializat, printre care sensurile unice din Burdujeni şi Iţcani, amenajarea parcărilor pe aceste străzi şi demararea construcţiei parcajelor subterane, în alte locaţii însă decât cele propuse de Incetrans. În şedinţa de Consiliu Local din martie 2009, când a fost aprobat studiul, primarul Ion Lungu a spus că „acest studiu de trafic presupune mai multe etape de implementare. Anumite faze vor fi desfăşurate în perioada 2015-2025 şi tratează problema parcărilor subterane şi supraterane, a celor de reşedinţă, a sensurilor unice“.

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite