Slatina: Laurenţiu Anton a pus bazele învăţământului în judeţul Olt
0Pasiunea şi dragostea pentru meseria sa l-au făcut să realizeze foarte multe în cariera sa. A fost un model atât pentru învăţământul oltean cât şi pentru cel naţional.
Încă din copilărie i-a plăcut să înveţe şi a fost atât în şcoală cât şi în facultate printre cei mai buni din clasă. După terminarea facultăţii s-a reîntors pe plaiurile natale unde a fost numit directorul şcolii din Perieţi. A realizat foarte multe în perioada petrecută în comuna natală înfiinţând primul muzeu sătesc de artă contemporană din ţară, piesele fiind expuse în cele mai celebre muzee naţionale şi de peste hotare. În numai un an a fost promovat ca inspector la secţia de învăţământ-cultură a raionului Slatina, iar în 1968 odată cu noua organizare teritorială (constituirea judeţelor) a fost numit inspector general adjunct. „Sunt mândru că am putut contribui la înfiinţarea muzeului. La intrarea în muzeu am amenajat un parc. Era o frumuseţe. Prioritatea absolută la vremea aceea era şcolarizarea tuturor elevilor din comună. Am reuşit în numai un an cu ajutorul colegilor să îndeplinim acest obiectiv”, îşi aminteşte profesorul de română..
A contribuit la formarea învăţământului din judeţ
În cei 47 de ani de experienţă profesională a contribuit la dezvoltarea învăţământului din judeţul Olt punând bazele unui învăţământ modern, axat pe profesionalism şi respect între profesori şi elevi. De-a lungul carierei sale a avut multe funcţii importante răspunzând de bunul mers al învăţământului din judeţ. În perioada 1971-1997 a fost preofesor de limba română la liceul Ion Minulescu, directorul Şcolii numărul 2 din Slatina, după care a devenit directorul Casei Corpului Didactic şi inspector de limba şi literatura română din care a reuşit să facă un model naţional la acea vreme. Şi-a încheiat cariera ca director al Liceului Pedagogic Slatina. „În 1979 se punea problema desfinţării Caselor Corpului Didactic din ţară. Datorită modului în care a fost gândită şi folosită activitatea Casei Corpului Didactic, în urma vizitei ministrului învăţământului la Slatina s-a decis menţinerea acestei forme de perfecţionare a profesorilor în continuare”, ne povesteşte Laurenţiu Anton.
Învăţământul de ieri, învăţământul de azi
Îşi aduce aminte cu plăcere de vremea când preda elevilor săi, de colegii de breaslă şi de calitatea sistemului pedagocic şi de învăţământ din acea vreme. Consideră că sistemul actual de învăţământ are pre multe neajunsuri pentru a oferi atât elevilor cât şi profesorilor o motivaţie de a rămâne în acest domeniu. „Învăţământul de astăzi are prea multe lipsuri. Situaţia economică şi-a pus amprenta asupra slujitorilor şcolii. Este păcat pentru că învăţământul constituie o prioritate naţională doar pe hârtie”, a încheiat pedagogul.
Profil:
Născut: 07 noiembrie 1935, Perieţi, judeţul Olt
Studii: Facultatea de Filologie-Pedagogie, Bucureşti
Realizări: A instruit zeci de generaţii de profesori
Întrebări:
Cum vedeţi relaţia elev-profesor de acum?
L.A. În zilele noastre lipseşte discplina elevilor, interesul lor pentru educare şi instruire. Foarte puţini dintre aceştia mai sunt interesaţi să înveţe carte. Majoritatea preferă să meargă în cluburi şi să piardă nopţile.
Ce recompense oferă meseria de profesor?
L.A. Mândria mea sunt elevii mei. Nu există răsplată mai de preţ decât atunci când vezi că munca ta a dat roade. Majoritatea elevilor mei au ajuns oameni mari, doctori, ingineri sau profesori.
Ce-i place
Să fiu alături de oamenii simpli pentru că judecata lor nu este întunecată de interese şi scopuri meschine. Îmi place să citesc, să mă documentez şi îmi plac ieşirile în aer liber.
Ce nu-i place
Minciuna, aroganţa şi prefecătoria. Sunt trăsături care nu-i fac cinste nimănui şi care afectează structura societăţii româneşti. Nu-mi plac oamenii care nu se ţin de cuvânt.