Primul ghid de elaborare a materialelor de studiu pentru învăţământ la distanţă, apărut la ULBS

0
Publicat:
Ultima actualizare:

“Ghidul de elaborare a materialelor de studiu pentru învăţământul la distanţă şi învăţământul cu frecvenţă redusă”, apărut la Universitatea Lucian Blaga, este primul document de acest fel care face o descriere detaliată a modului de elaborare a materialelor dedicate acestor forme de învăţământ.

Manualul reprezintă un element esenţial pentru toate persoanele implicate, într-un fel sau altul în activitatea didactică din sistemul de învăţământ la distanţă şi învăţământ cu frecvenţă redusă (studenţi, cadre didactice, cadre de sprijin, etc.). Acest material este primul document de acest fel care face o descriere detaliată a modului de elaborare a materialelor dedicate acestor forme de învăţământ.

"Este deja foarte bine cunoscut faptul că învăţământul la distanţă şi învăţământul cu frecvenţă redusă sunt alternative dedicate special acelor persoane care fie au ratat înrolarea într-o formă de pregătire superioară, fie doresc să îşi perfecţioneze pregătirea, fie au şi alte obligaţii care îi împiedică să urmeze cursurile cu frecvenţă (serviciu, familie, etc.). Pentru aceste persoane, învăţământul la distanţă şi învăţământul cu frecvenţă redusă, prin formele specifice de organizare, constituie modalităţi consacrate de pregătire care diferă de învăţământul cu frecvenţă prin particularitatea că, programarea activităţii de predare-învăţare este la latitudinea studentului, indiferent de locul şi timpul în care acest proces se desfăşoară.

Ghidul reprezintă un rezultat al activităţii cadrelor didactice implicate în proiectul „Excelenţă academică în învăţământul la distanţă şi învăţământul cu frecvenţă redusă – un demers pentru calitate”, proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013. Axa prioritară 1 „Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere”. Domeniul major de intervenţie 1.2 „Calitate în învăţământul superior.

În acest proiect sunt implicate patru universităţi: Universitatea Lucian Blaga din Sibiu - în calitate de beneficiar precum şi alte trei universităţi - în calitate de parteneri: Universitatea de Stiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a Bantului din Timişoara, Universitatea de Stiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti şi Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia.

Manualul se remarcă printr-o acurateţe deosebită în prezentarea detaliată a paşilor care trebuie urmaţi în activitatea de conversie, dintr-un material scris în format „clasic”, într-un material dedicat învăţământului la distanţă sau învăţământului cu frecvenţă redusă", spune prof. Dorin Stoicescu, responsabil vizibilitate în cadrul proiectului.

Încă de la început se face descrierea amănunţită a modului de elaborare a unui astfel de material, ştiut fiind faptul că pentru aceste forme de instruire lipsa contactului direct, faţă în faţă cu profesorul trebuie suplinită printr-o formă de prezentare a materialului de studiat mult mai atractivă şi mai „prietenoasă”pentru menţinerea mereu trează a atenţiei studentului ca şi a stimulării continue a atenţiei acestuia. De altfel, acest mod de abordare a problemei se dovedeşte a fi corectă pentru că s-a constatat că, în multe cazuri, la bibliotecă studenţii de la învăţământul de zi cu frecvenţă, preferă să solicite materiale elaborate pentru învăţământul la distanţă şi învăţământul cu frecvenţă redusă, tocmai pentru modul mai elaborat în care este prezentat textul, dar şi pentru faptul că sunt prevăzute şi materiale de exemplificare precum şi materiale de autoevaluare.
Ghidul oferă un instrument simplu şi eficient pentru coordonatorii învăţământului la distanţă şi învăţământului cu frecvenţă redusă dar şi, mai ales, pentru cadrele didactice implicate în desfăşurarea de activităţi didactice la aceste forme de învăţământ.

Sunt prezentate, pas cu pas toate etapele de elaborare a materialelor dedicate acestor forme de învăţământ, şi sunt explicate, la fiecare pas raţiunile care au dus la o formă sau la alta, astfel încât utilizatorul să poată asimila organic paradigma elaborării unui astfel de material şi să procedeze în cunoştinţă de cauză, şi nu mecanic.

La elaborarea acestui manual, au fost implicate cadre didactice de la toate cele patru universităţi. Colectivul de cadre didactice implicat a fost un colectiv cu experienţă didactică dar şi cu o bogata experienţă în coordonarea activităţilor didactice de la această formă de învăţământ.


Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite